Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation av Umans downloader


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Hej !

Hade lite problem med att ladda hem del 8 av TV-serien "Tjockare än vatten" från SVT Play med PiratePlayer ! De andra delarna har tidigare fungerat smärtfritt, men just del 8 "hittades inte" !

 

Försökte så med Uman, men den signalerade en ny fix, som jag dock inte kunde lokalisera de vanliga vägarna.

Lite ostrukturerat sökande gjorde att jag slutligen landade på en site:

 

http://uwtd.me.pn/

 

där anvisning finns om senaste fixen12-10-16, som jag hoppas ska klara av hämtningen.....

Återstår att se !

 

/Kalle

 

edit:

Kan tillägga att hämtningen av del 8 gick vägen med Umans !  :D

 

/Kalle

Jag laddade ner 2 avsnitt av 'Tjockare än vatten' säsong 2 via uman SVT-list-DL_2.0 och konstaterar att det inte kommer med svensk textremsa.. Tråkigt, eftersom jag trodde att serien skulle kunna användas för att lära en utländsk vän lite mera svenska.

Har Du, kära läsare läsare några tips på hur man kan locka fran  eventuella svenska undertexter?

http://www.svtplay.se/video/10665279/tjockare-an-vatten/tjockare-an-vatten-sasong-2-avsnitt-1

 

#################################################################################                                                                              ##                             SVT-list-DL_2.0                                  ##                             @uman231

#################################################################################

**************************************INFO**************************************

Målmapp för dina filer kommer att vara:

C:\Users\cw\Videos\

**************************************INFO**************************************

Ange ett url eller s för att fortsätta

 

Url:

http://www.svtplay.se/video/10665279/tjockare-an-vatten/tjockare-an-vatten-sasong-2-avsnitt-1

Url:

s

**************************************INFO**************************************

Vill du ha undertext till dina avsnitt? (y/n):

n

**************************************INFO**************************************

Nu ska bitrate väljas.

Ange en av följabde bitrates: 2700, 1584, 892, 540, 360, 252, 144

Bitrate:2700

**************************************INFO**************************************

Nedladdning av Tjockare än vatten Avsnitt 1 har påbörjats

**************************************INFO**************************************

Tjockare än vatten Avsnitt 1 är nu klar

**************************************INFO**************************************

Allt är nu klart.. Tryck på Enter för att avsluta.

 

På samma sätt hämtade jag ett avsnitt av 'Midnattssol' och konstaterade att det laddades ner texter när rollerna pratade utrikiska, men inte när de talade svenska.. Det kan skapa en wsrt -fil med svenska texter om man väljer undertexter=on  men jag vet inte hur denna fil ska passas in i mp4 filen.. Vätte är att processen bröts när mp4-filen skulle skapas:

 

Exempel:

 

uwtd(1).zip        Skapad den 29 september 2016, 20:54:36

FIX_13_9_16.zip    Skapad den 29 september 2016, 20:54:57

SVT-list-DL_2.0.exe Skapad den 21 februari 2016, 23:23:34 Ändrad den 19 september ?2016, 05:37:50Midnattssol via umans\uwtd\ SVT-list-DL_2.0 .exe

 

http://www.svtplay.se/video/10738923/midnattssol/midnattssol-sasong-1-avsnitt-1

 

#################################################################################                                                                              ##                             SVT-list-DL_2.0                                  ##                                                                      @uman231#################################################################################

**************************************INFO**************************************

Målmapp för dina filer kommer att vara:

C:\Users\cw\Videos\

**************************************INFO**************************************

Ange ett url eller s för att fortsätta

 

Url:

http://www.svtplay.se/video/10738923/midnattssol/midnattssol-sasong-1-avsnitt-1

 

 

Url:

 

 

 

Url:

s

 

 

**************************************INFO**************************************

Vill du ha undertext till dina avsnitt? (y/n):

y

**************************************INFO**************************************

Nu ska bitrate väljas.

Ange en av följabde bitrates: 2700, 1584, 892, 540, 360, 252, 144

 

Bitrate:1584

**************************************INFO**************************************

Undertexten för Midnattssol Avsnitt 1 är nu nedladdad

**************************************INFO**************************************

Nedladdning av Midnattssol Avsnitt 1 har påbörjats

#####################################ERROR!#####################################

Kan ej ladda ned från

========================================================

I ovanstående körning av SVT-list-DL_2.0 var undertext påslagen. Funkade inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag får valbara undertexten att fungera vid inspelning med SVT-list-DL_2.0.

 

Jag ändrar filändelsen .wsrt till .srt  .Spelar upp i VLC mediaplayer där jag i högerklicksmenyn öppnar .srt filen.

 

Testat både Midnattssol -1 och Tjockare än vatten Sä2 -1

 

LARSAS

 

Umans nya hemsida:

https://www.uwtd.me/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag får valbara undertexten att fungera vid inspelning med SVT-list-DL_2.0.

 

Jag ändrar filändelsen .wsrt till .srt  .Spelar upp i VLC mediaplayer där jag i högerklicksmenyn öppnar .srt filen.

 

Testat både Midnattssol -1 och Tjockare än vatten Sä2 -1

 

LARSAS

 

Umans nya hemsida:

https://www.uwtd.me/

RÄTTELSE

I en del ina tidigare inlägg kan jag klagat på att undertexter för svenskt tal (s.k. dolda undertexter) inte syns efter konvertering med umans. Dessa uttalanden i år felaktiga om jag granskat resultatet i Firefocx  Undertexter  syns i webläsaren VLC om jag vid konverteringen valt  undertexter.

 

NYA PROBLEN

När jag under den gångna veckan konverterat  avsnitt ur Tjockare än i vatten  med SVT-list-DL_2.1 i den ettåriga datorn VOX  har nedladdningen fungerat. Men detta lyckades inte  i inte en bärbara 5-åriga datorn Bell 12.

 

I Bell 12 installerades Umans Fix_8_11_16.zip den  2016-11-09 . Körningar med umans downloder resulterade i att srt-filen laddades ner men inte videon..

Felmeddelanden:

Det går inte att hitta sökvägen.

Exception in Tkinter callback

Traceback (most recent call last):

  File "lib-tk\Tkinter.py", line 1537, in __call__

  File "umans_webtv_downloader.pyw", line 140, in main

WindowsError: [Error 2] Det går inte att hitta filen: 'C:\\DVD\\umans/Tjockare_an_vatten_2_1.ts'

 

I brist på bra instruktioner provade jag:

svtplay-dl [options] url

Detta eftersom det ofta står så i olika inägg på nätet. Det gick inte att köra så i Windows 10.

Men när jag öppnade commandotolken och valde udtw som arbetsmapp så gick det bra med:

python svtplay-dl [options] url

 

Exempel på lyckad körning:

cd C:\umans\uwtd>

 

Ta bort gamla *mp4 *.m4a och '.srt i denna mapp. kör seda:

 

python svtplay-dl -q 1677 -S  http://www.svtplay.se/video/10857149/tjockare-an-vatten/tjockare-an-vatten-sasong-2-avsnitt-3

 

start 19:46 Stop 19:51 körtid ca 5 min med fibernät men trådlöst från routern 

        

INFO: Outfile: tjockare-an-vatten.s02e03.avsnitt.3-2482811-svtplay.srt

INFO: Selected to download dash, bitrate: 1677

INFO: Outfile: tjockare-an-vatten.s02e03.avsnitt.3-2482811-svtplay.m4a

INFO: Outfile: tjockare-an-vatten.s02e03.avsnitt.3-2482811-svtplay.mp4

WARNING: Cant find ffmpeg/avconv. audio and video is in seperate files. if you dont want this use -P hls or hds

Resultat: 3 utfiler

2016-11-09  19:46        31 337 951 tjockare-an-vatten.s02e03.avsnitt.3-2482811-svtplay.m4a

2016-11-09  19:52       516 068 149 tjockare-an-vatten.s02e03.avsnitt.3-2482811-svtplay.mp4

2016-11-09  19:46            26 949 tjockare-an-vatten.s02e03.avsnitt.3-2482811-svtplay.srt

 

 

Kopiera sedan utfilerna *.mp4 och *.sed till den katalog där de ska användas  och se till att båda filerna  har (extenten) identiska filnamn före punkten

Notera att programmet tog  bort 'sasong-2' i utfilerna . Viss risk för hopblandning med säsong 1. Därför  modifierade jag filnamnen  genom att lägga till 2 i '-avsnitt2-3-'.

 

Bra resultat i VLC.

 

 

Exempel på misslycka körning i umans downloader i samma dator någon halvtimma tidigare:

 

C:\DVD\umans

Datum 2016-11-09 18:07

http://www.svtplay.se/video/10665279/tjockare-an-vatten/tjockare-an-vatten-sasong-2-avsnitt-1

 

Undertext   JA

1584

Tjockare_an_vatten_2_1

Byt nedladdningsmapp

C:/DVD/umans

18:08

 

 

INFO: Outfile: c:/DVD/umans/Tjockare_an_vatten_2_1.srt

INFO: Selected to download hls, bitrate: 1680

INFO: Outfile: c:/DVD/umans/Tjockare_an_vatten_2_1.ts

[262/262][========================================] ETA: 0:00:00

Det går inte att hitta sökvägen.

 

Anm : Har inte provat om det skulle gått bra med bitrate 1677.

 

 

 

Exempel på misslyckas inspelning med SVT-list-DL_2.1 :

**************************************INFO**************************************

Målmapp för dina filer kommer att vara:

c:/DVD/umans

**************************************INFO**************************************

Ange ett url eller s för att fortsätta

 

Url:

http://www.svtplay.se/video/10665279/tjockare-an-vatten/tjockare-an-vatten-sasong-2-avsnitt-1

Url:

s

**************************************INFO**************************************

Vill du ha undertext till dina avsnitt? (y/n):

y

**************************************INFO**************************************

Nu ska bitrate väljas.

Ange en av följabde bitrates: 2700, 1584, 892, 540, 360, 252, 144

Bitrate:1584

**************************************INFO**************************************

Undertexten för Tjockare än vatten Avsnitt 1 är nu nedladdad

**************************************INFO**************************************

Nedladdning av Tjockare än vatten Avsnitt 1 har påbörjats

Det går inte att hitta sökvägen.

**************************************INFO**************************************

Tjockare än vatten Avsnitt 1 är nu klar

**************************************INFO**************************************

Allt är nu klart.. Tryck på Enter för att avsluta.

Done downloading and converting

 

KASS.

Tjockare än vatten Avsnitt 4.wsrt  skapades 18:21. Men inte någon video

 

Anm So ni ser så använder jag inte högsta bitrate. Detta har personliga orsaker. Normalt är att anväbda defaultvärdet (Högsta värdet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen en tid har Pirateplayer fungerat felfritt. Med det programmet kan man också spela in den valbara texten som förekommer hos SVT play, Texten är i formatet  .wsrt. För att få med den om man spelar upp i  VLC måste man ändra till .srt  men den blir då korrupt i appen Film o TV.

 

Ett alternativ är att konvertera wsrt till srt med programmet Subtitle Edit. ,Dra in filen wsrt i fönstret och Save as så är den konverterad till srt  som är default inställning i programmet.

 

Umans srt fil blir också korrupt i Film o TV. den filen kan också korrigeras i Subtitle Edit 

 

http://download.cnet.com/Subtitle-Edit/3000-2170_4-90536.html

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen en tid har Pirateplayer fungerat felfritt. Med det programmet kan man också spela in den valbara texten som förekommer hos SVT play, Texten är i formatet  .wsrt. För att få med den om man spelar upp i  VLC måste man ändra till .srt  men den blir då korrupt i appen Film o TV.

 

Ett alternativ är att konvertera wsrt till srt med programmet Subtitle Edit. ,Dra in filen wsrt i fönstret och Save as så är den konverterad till srt  som är default inställning i programmet.

 

Umans srt fil blir också korrupt i Film o TV. den filen kan också korrigeras i Subtitle Edit 

 

http://download.cnet.com/Subtitle-Edit/3000-2170_4-90536.html

 

LARSAS

Tack för inlägget med tipsen. Men jag undrar om länken till Subtitle är riskfri. Det dök upp en massa reklam och kanske annan värre  goja så jag stängde av.

Får se vad Avast har att säga ..

 

Tillägg

Avast hittade inget farligt  Men de ville gärna sälja lite städningsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Virus i umans?

 

För ca en vecka sedan började F-secure plötsligt blockera 'umans_webtv_downloader.exe'. F-secure anser att den är skadlig, eller "kanske skadlig" pga 'Gen:Variant.Razy.108913'.

 

Det har inte hjälpt att byta ut hela umans-mappen (med färskare .exe-fil).

 

Någon som erfarit samma sak? Vågar jag häva blockeringen?

 

Tack på förhand för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack Mikael63!

 

Men jag är osäker på hur jag ska tolka virustotal-resultaten. Är det vanligt att en del antivirusprogram anser att ofarliga filer är skadliga? Något man kan ignorera - och alltså häva den blockering som mitt F-secure gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antivirusprogram falsklarmar ibland och när man misstänker det kan man skicka in filen till antivirusföretaget för en extra kontroll. I F-secures fall här: https://www.f-secure.com/en/web/labs_global/submit-a-sample

Om det är ett falsklarm kommer de att ändra definitionerna så att antivirusprogrammet inte längre reagerar på filen efter något dygn eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan det ju faktiskt, teoretiskt, vara så att pajjens lokala fil kan vara (ha blivit) infekterad men då borde övriga .exe också ha smittats. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Mikael63, så skulle det kunna vara. Men vid det här laget har jag haft tre exemplar av exe-filen, varav de två senaste blockerades direkt när jag packade upp zip-filen. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

 

Men det funkar inte att skicka filen till F-secure. Har försökt på olika sätt i gott och väl en timme nu, men F-secure biter sig själv i svansen, om man säger så.

 

Filen det handlar om är

umans_webtv_downloader.exe

som ligger i denna zip-fil:

https://minfil.org/ffx2qcbcb2/Fix_23_11_16.zip

Är det zip-filen eller exe-filen du försöker ladda upp?

Har du packat upp zip-filern om det nu är exe-filen du vill ladda upp.

 

Beskriv mer detaljerat vad du gör och vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det zip-filen eller exe-filen du försöker ladda upp?

Har du packat upp zip-filern om det nu är exe-filen du vill ladda upp.

 

Beskriv mer detaljerat vad du gör och vad som händer.

Det är 'umans_webtv_downloader.exe' jag försökt skicka till F-Secure.

 

Direkt efter uppackning av 'https://minfil.org/f...ix_23_11_16.zip' så blockerar F-Secure den "skadliga" filen 'umans_webtv_downloader.exe' (som är en av fyra filer i zip-filen). Jag kan häva blockeringen men kan ändå inte göra något med filen - t.ex inte skicka den till F-Secure (det var det jag menade med att F-Secure biter sig själva i svansen).

 

Jag har vid det här laget tankat hem zip-filen tre gånger (med lite olika sätt att packa upp den på) - med samma negativa resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag extraherar alltid fixfilen direkt in i programmappen  ,uwtd. Det är väl det sätt man rekommenderas.

 

I Flashback tråden så har en person just löst problemet med F-secure  på det sättet.

 

Mitt Kaspersky har inget problem med någon Umans fil eller program., det bör vara falsklarm du råkat ut för.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, i F-Secures inställningar hittade jag möjligheten att undanta enstaka filer från realtidsgenomsökning, vilket jag nu gjort med 'umans_webtv_downloader.exe'. Resultat: den gick att packa upp, och är nu skickad till F-Secure. :)

LARSAS, jag tror också det är falsklarm. Ska bli intressant att se om F-Secure håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Kalle Dator1

Umans downloader har inte fungerat på senaste tiden.

Svart ruta kommer fram, men försvinner snabbt igen.

 

För några dagar sedan hann jag se att en ny fix ska vara utgiven, men jag vet inte längre var man ska hitta de nya fixarna. Tidigare var det ju via FlashBack man hittade en länk, men nu verkar den vägen också ofarbar....

 

Någon som hittat dit ?

 

Vad gäller de övriga, t ex SVT-list-dl_2.1.exe, så fungerar de, men har sina defekter, t ex att de inte konverterar från ..ts till .mp4, utan står till synes och laddar hem utan att bli klart.

Nu kan jag i o f s konvertera via Nero Recode....

 

YTD Video Downloader är väldigt tjänstvillig vad avser youtube-filmer, när man väl hittar något på youtube som är autentiskt och inte någon 'fake' !

 

Finns det några andra bra hemladdare ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Stort tack Mikael63 !

 

Ska ladda ned och testa

 

 

Edit:

 

Jo - hade precis för mig att det fanns ett tidigare inlägg, men missade det...

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

OK!

Laddade ned senaste fixet (Fix_27_1_17) med två filer, "umans_webtv_downloader" daterad 27 jan 2017 - i alla fall senare än den som jag hade tidigare, och en som heter svtplay-dl

Testade "umans_webtv_downloader" på ett program från SVT Play

Resultat som tidigare:

Svart ruta kommer fram.
Efter ett par sekunder några vita textrader som jag inte hinnner se vad de berättar innan rutan faller bort igen...

Så var det med den uppdateringen......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Jag konstaterade i går att Umans ej fungerade , fick upp rutan att ny fix fanns tillgänglig.

 

Hämtade fixfilen och extraherade den direkt in i uwtd filen. (Godkände att filer fick ersättas)

 

Sen fungerade det att hämta Homeland på SVT.

 

Se även guiden .

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

LARSAS !

 

"Hämtade fixfilen och extraherade den direkt in i uwtd filen. (Godkände att filer fick ersättas)"

 

 

Hämtade vi samma fil ?

 

Jag hämtade  Fix_27_1_17.zip, extraherade den med Utforskaren till min katalog med Umans kataloger och filer.

 

Zipen består av "svtplay-dl" (uppdaterad 2017-01-27) och "umans_webtv_downloader.exe " (uppdaterad 2017-01-27) !

 

Gjorde om nedladdningen och extraherandet idag - ingen skillnad.

 

Alldeles oavsett om jag har en filmlänk eller inte på gång (hinner inte så långt heller...) så när jag klickar Kör från "Öppna fil - säkerhetsvarning" inträffar detta att fönstret med svart bakgrund öppnas.

En text - som jag inte hinner läsa - dyker upp och fönstret dyker bakåt och försvinner.

 

Mycket underhållande !

 

Mitt antivirusprogram F-Secure har umans_downloader.... uppsatt på listan för tillåtna program.

Windows brandvägg visar inga spår av att ha blockerat programmet...

Därvidlag har ingenting ändrats vid något tillfälle, såvitt kan erinras.

 

Edit: (har blivit allt vanligare med stigande ålder...)

 

Jag laddade förstås även ned Fix_27_1_17-init_tlc.zip, vilket jag borde ha gjort från början ! (Korttänkt kallas det visst ! ?)

 

Därefter var det show !

 

Tack ska jag ha ! !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...