Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 - Appar slutar att fungera


bgjo

Rekommendera Poster

Det började med att vissa appar slutat att fungera på ett av datorns användarkonto.

Appar som Kalender, E-post, Väder, Store etc ville inte starta. Någon dag senare erhölls en varning från Norton att virus upptäckts och tagits bort. Viruset var enl. Norton "pe_rom.dll" som efter sökningar på nätet tillhörde Asus EZUpdate(?) och ingår i Asus AI Suite III. Avinstallerade därför denna (EZUpdate) och trodde allt var under kontroll.

Fick en dag senare en ny varning från Norton om samma virus och dessutom lite andra konstigheter som att Outlook 365 inte kunde öppna sin datafil, och så fortsatte det. Beslöt mig därför att köra tillbaka en kopia av hela systemdisken från ett datum jag vet att allt fungerade som avsett. Nu föll det sig inte bättre än att efter att ha väntat ca 20 minuter fick jag ett meddelande om att återställningen hade misslyckats och Windows gick dessvärre inte att starta.

Därför fick jag göra en helt ny installation av Windows 10. Datorn startade som den skulle varför jag fortsatte med att installera uppdateringar av operativsystemet, skrivare och annan programvara så att datorn skulle bli användbar som tidigare. Datorn fungerade nu till synes någon dag som den skulle, men lyckan varade inte så länge. Helt plötsligt så hängde sig webbläsaren och flera andra appar gick inte att starta. Installerade program som MS Office, Acronis True Image, Nero, Adobe etc fungerade dock, men inga av Windows appar.

Har sedan dess gjort ytterligare en helt ny installation av OS men med samma resultat. Även kört minnes- och disktester men utan att några problem har detekterats.

Därför vill jag fråga om det är någon av er, som orkat läsa igenom detta, som har någon ide om vad det kan vara för fel som orsakar detta elände? /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara i samband med någon uppdatering av Windows som problemet börjar?

Har du prövat med att göra en systemåterställning till en tidpunkt när Windows fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dessvärre inga så gamla systemåterställningspunkter då jag formaterat om SSD'n i samband med ominstallationen av Windows. Däremot kan jag förmodligen finna någon äldre säkerhetskopia gjord med Acronis TI som jag skall testa när 'förtreten har lagt sig'. Skriver detta på datorn som jag beskrivit ovan, men så fort jag öppnar någon app eller öppnar Startmenyn låser sig de appar jag använder. Sedan finns det bara en utväg och det är Aktivitetshanteraren. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dessvärre inga så gamla systemåterställningspunkter då jag formaterat om SSD'n i samband med ominstallationen av Windows.

 

Jag tror Cecilia avser någon återställningspunkt strax före detta:

 

Datorn startade som den skulle varför jag fortsatte med att installera uppdateringar av operativsystemet,
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, Mikael63 :)

Windows Update skapar systemåterställningspunkter innan den uppdaterar och om det är en uppdatering som ställer till med problem är det bra att backa till den systemåterställningspunkt som skapades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det finnas något kvar av viruset.

Kolla den här filmen??

Det kan inte finnas kvar något i registret eller någon fil efter en ominstallation av WIndows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Det blev dessvärre inte någon bättring efter återställningen av den enda (1)återställningspunkten som fanns.

Gjorde därför ett nytt försök med att återställa datorn (ominstallation) via "Inställningar - Uppdatering och Säkerhet - Återställning - Återställ den här datorn", men dessförinnan kopplade jag bort alla övriga hårddiskar från moderkortet för att som jag trodde undvika problem med att startsektorn skulle placeras på fel hårddisk etc.

Återställningen gick utmärkt och datorn startade som den skulle och Windows började att uppdatera sig. När detta var klart stoppade jag tillbaka hårddiskarna jag plockat ut innan och startade datorn. Direkt efter omstarten stannade systemet och jag fick ett meddelande om att plocka bort alla diskar som inte hade något operativsystem. Lite av moment 21 så nu sitter jag riktigt fast i rävsaxen.  :thumbsdown: 

Någon som vet hur man löser detta? /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är BIOS/UEFI inställt på att starta från hårddisken som Windows ligger på?

Är den hårddisken ansluten till första SATA-kontakten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så väldigt mycket för all hjälp,

Det var fel i Boot-menyn. Denna var inställd med DVD-spelaren som första alternativ, men hade för mig att det inte spelade någon roll om ingen skiva fanns i den. Startdisken (SSD'n) med Windows Boot Manager är ansluten till andra SATA-porten (P2:) & DVD-spelaren till den första (P1:). Startföljden är nu följande; Windows Boot Manager (P2: Intel SSD) - Intel SSD (P2:) - DVD-spelare (P1:) och fungerar tillsynes korrekt för tillfället. Tror aldrig jag sett "Windows Boot Manager" i menyn tidigare, men det verkar ju Ok. Nu gäller det bara att vara observant på ursprungsfelet, appar som upphör att fungera, dyker upp igen. Har inte hunnit testa alla funktioner ännu så jag väntar med att avsluta ärendet (ämnet) ett tag.

Tack än en gång :thumbsup: /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är nu till slut återställd och det mesta verkar till synes fungera ok. Dock finns i Loggboken 'Administrativa händelser' ett antal fel (5) & varningar (1) vilka jag eventuellt kommer att ta upp i en ny fråga lite senare. Är dock fortfarande inte övertygad om vad som var felorsaken till att 'appar' upphörde att fungera etc. Kanske var det virususet som Norton detekterade eller möjligen någon drivrutin som var felaktigt installerad?

Tack än en gång för visat intresse och de förslag jag tillhandahållit. :thumbsup: /bgjo ​

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...