Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man använda Integrerad grafik och ett vanligt grafikkort samtidigt


EpicGamer1103

Rekommendera Poster

EpicGamer1103

Hej, Jag upptäckte precis att min färdigbyggda stationära dator har integrerad grafik (eller jag antar det efter som att det finns hdmi och VGA/RGB direkt i moderkortet) och ett vanligt grafikkort men jag kan inte använda hdmi och VGA/RGB uttagen på moderkortet.

 

Jag använder 2 skärmar på grafikkortet, men finns det något sätt som gör att jag kan använda den integrerade grafiken sammtidigt på en tredje skärm?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad är det för moderkort?

 

Om du skall använda den integrerade grafiken samtidigt, så måste du aktivera detta i BIOS.

Se exempel på mitt Asus Z97 Deluxe moderkort där jag tidigare haft en bildskärm (primära) ansluten till ett Asus Radeon R9-290 grafikkort och den sekundära skärmen till moderkortet.

 

BIOS Setup > Advanced > System Agent Configuration > Graphics configuration

Multi-monitor måste vara Enablad bl.a.

post-73434-0-00101900-1451735503_thumb.jpg

 

Leta reda på motsvarande inställningar på ditt moderkorts BIOS setup.

Annars så kan du väl skaffa en adapter och ansluta 3 bildskärmar till grafikkortet om det klarar fler än två bildskärmar?

Mvh

 

Ps. I Ehetshanteraren > Bildskärmskort => så skall du se både ditt separata PCIE (diskreta) grafikkort samt den inbyggda grafikadaptern i CPU när inställningarna är satta korrekt i BIOS Setup.

Exempel

post-73434-0-27527100-1451762211.png

Högerklickar man i mitt fall på skrivbordet kommer jag åt Intels grafikinställningar för den bildskärmen som är kopplad dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EpicGamer1103

Vad är det för moderkort?

 

Om du skall använda den integrerade grafiken samtidigt, så måste du aktivera detta i BIOS.

Se exempel på mitt Asus Z97 Deluxe moderkort där jag tidigare haft en bildskärm (primära) ansluten till ett Asus Radeon R9-290 grafikkort och den sekundära skärmen till moderkortet.

 

BIOS Setup > Advanced > System Agent Configuration > Graphics configuration

Multi-monitor måste vara Enablad bl.a.

attachicon.gif150525123621.jpg

 

Leta reda på motsvarande inställningar på ditt moderkorts BIOS setup.

Annars så kan du väl skaffa en adapter och ansluta 3 bildskärmar till grafikkortet om det klarar fler än två bildskärmar?

Mvh

 

Ps. I Ehetshanteraren > Bildskärmskort => så skall du se både ditt separata PCIE (diskreta) grafikkort samt den inbyggda grafikadaptern i CPU när inställningarna är satta korrekt i BIOS Setup.

Exempel

attachicon.gifEnhetshanteraren - Bildskärmskort.fw.png

Högerklickar man i mitt fall på skrivbordet kommer jag åt Intels grafikinställningar för den bildskärmen som är kopplad dit.

här kan du se vad det är för moderkort http://prntscr.com/9ldwp2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EpicGamer1103

Vad är det för moderkort?

 

Om du skall använda den integrerade grafiken samtidigt, så måste du aktivera detta i BIOS.

Se exempel på mitt Asus Z97 Deluxe moderkort där jag tidigare haft en bildskärm (primära) ansluten till ett Asus Radeon R9-290 grafikkort och den sekundära skärmen till moderkortet.

 

BIOS Setup > Advanced > System Agent Configuration > Graphics configuration

Multi-monitor måste vara Enablad bl.a.

150525123621.jpg

 

Leta reda på motsvarande inställningar på ditt moderkorts BIOS setup.

Annars så kan du väl skaffa en adapter och ansluta 3 bildskärmar till grafikkortet om det klarar fler än två bildskärmar?

Mvh

 

Ps. I Ehetshanteraren > Bildskärmskort => så skall du se både ditt separata PCIE (diskreta) grafikkort samt den inbyggda grafikadaptern i CPU när inställningarna är satta korrekt i BIOS Setup.

Exempel

Enhetshanteraren - Bildskärmskort.fw.png

Högerklickar man i mitt fall på skrivbordet kommer jag åt Intels grafikinställningar för den bildskärmen som är kopplad dit.

När jag går in i min BIOS setup utility kan jag välja på AUTO/IGD/PEG vad ska jag välja (den stod på Auto som standard)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

PEG=PCIe Graphics

IGD=Integrated Graphics Device

 

Om man ändrar till PEG kommer systemet att först initiera det diskreta PCI-E grafikkortet.

Sätter man det till IGD kommer systemet först att initiera den integrerade grafiken i CPU.

 

Auto - vet ej, men antar att den endast aktiverar PCIE grafiken om ett sådant kort är installerat, finns inget så aktiveras den inbyggda grafiken och det är satt som standard Auto.

 

Vad står det i moderkorts-manualen?

 

Hmmm... söker lite...

 

Ok. Ändra till IGD se denna instruktion: https://support.lenovo.com/se/sv/documents/sf11-d0067

Select Active Video = IGD

Multi-Monitor Support = Enabled

Tryck F10 för Save & Exit

 

Sedan se till att köra Windows update i fall Intel har släppt senaste grafikdrivrutinerna till Windows update databas.

Och uppdatera ditt grafikkortsdrivrutiner också.

annars kör:

Är det AMD grafik  http://support.<span.../en-us/download

Är det nVidia grafik http://www.nvidia.co...aspx?lang=en-us

Är det Intel grafik http://www.<span>int...n>det</span>ect

Är du osäker på vilken grafikkortsmodell du har, så kör verktyget för automatiskt detektering och nedladdning.

  • Starta om datorn.

Kolla i enhetshanteraren, så skall du väl sedan ha flera grafikkort liksom på min bild i exmplet ovan.

Och se till så det inte står Microsoft standard VGA drivrutin i Enhetshanteraren, i så fall har inte rätta grafikdrivrutinen från tillverkaren installerats, utan en sämre från Windows används i stället.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...