Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från win 10 till win 7


kallegul

Rekommendera Poster

Hej.

 

Kan någon svara enkelt på detta. Har fått en laptop med win 10 på, men jag vill inte ha win 10 utan win 7 som jag känner mig bekväm men hur gör jag då? Hur får jag tag på win 7? Om svaret blir att man kan göra det och att man kan få tag i win 7 hur gör man då på datorn. Kan man ha både win 10 och win 7 på samma dator eller måste man ta bort ett av dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Kan någon svara enkelt på detta. Har fått en laptop med win 10 på, men jag vill inte ha win 10 utan win 7 som jag känner mig bekväm men hur gör jag då? Hur får jag tag på win 7? Om svaret blir att man kan göra det och att man kan få tag i win 7 hur gör man då på datorn. Kan man ha både win 10 och win 7 på samma dator eller måste man ta bort ett av dem?

Har du uppgraderat till windows 10 har du 30 dagar på dig att återställa till windows 7 vad jag har läst.

 

Du kan säkert ha windows 7 och 10 på samma dator, dock inte under samma licens.

Då pratar vi om att du ska ha en licens för windows 7 och en för windows 10.

 

Windows 7 kan du ladda ner som en iso fil här eller här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppgraderat till windows 10 har du 30 dagar på dig att återställa till windows 7 vad jag har läst.

 

Du kan säkert ha windows 7 och 10 på samma dator, dock inte under samma licens.

Då pratar vi om att du ska ha en licens för windows 7 och en för windows 10.

 

Windows 7 kan du ladda ner som en iso fil här eller här.

Nja, kanske jag skrev otydligt men så här är det. Jag har inte gjort någon uppgradering. Jag har fått en ny dator med win 10 förinstallerad på. Jag vill inte ha win 10 utan win 7. Men win 7 har jag inte. Varken på någon skiva, usb eller annat. 

 

Jag gick in på det som du skrev och ville ladda ner en isofil som du skrev. Men då vill den ha en produktnyckel????. Vilken produktnyckel? Är det den som finns på undersidan av datorn jag fått, men den är väl till win 10? Kan jag använda den menar du? Någon produktnyckel till win 7 finns inte. 

 

Om jag nu skulle lyckas ladda ner win 7 som isofil på ett usb hur gör jag sen? Ska jag radera hela win 10 på datorn jag fått och sen stoppa i usb och ladda in win 7 eller ska jag ladda in win 7 via usb och sen ta bort win 10? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kanske jag skrev otydligt men så här är det. Jag har inte gjort någon uppgradering. Jag har fått en ny dator med win 10 förinstallerad på. Jag vill inte ha win 10 utan win 7. Men win 7 har jag inte. Varken på någon skiva, usb eller annat. 

 

Jag gick in på det som du skrev och ville ladda ner en isofil som du skrev. Men då vill den ha en produktnyckel????. Vilken produktnyckel? Är det den som finns på undersidan av datorn jag fått, men den är väl till win 10? Kan jag använda den menar du? Någon produktnyckel till win 7 finns inte. 

 

Om jag nu skulle lyckas ladda ner win 7 som isofil på ett usb hur gör jag sen? Ska jag radera hela win 10 på datorn jag fått och sen stoppa i usb och ladda in win 7 eller ska jag ladda in win 7 via usb och sen ta bort win 10? 

Om du går till "Den här datorn" → går in på C: ligger där en windows.old mapp då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kanske jag skrev otydligt men så här är det. Jag har inte gjort någon uppgradering. Jag har fått en ny dator med win 10 förinstallerad på. Jag vill inte ha win 10 utan win 7. Men win 7 har jag inte. Varken på någon skiva, usb eller annat. 

 

Jag gick in på det som du skrev och ville ladda ner en isofil som du skrev. Men då vill den ha en produktnyckel????. Vilken produktnyckel? Är det den som finns på undersidan av datorn jag fått, men den är väl till win 10? Kan jag använda den menar du? Någon produktnyckel till win 7 finns inte. 

 

Om jag nu skulle lyckas ladda ner win 7 som isofil på ett usb hur gör jag sen? Ska jag radera hela win 10 på datorn jag fått och sen stoppa i usb och ladda in win 7 eller ska jag ladda in win 7 via usb och sen ta bort win 10? 

 

När du skriver att du "fått en dator" menar du då att det gäller en äldre dator som du övertagit efter någon annan eller att det gäller en nyköpt dator?

 

Produktnyckel är det man köper när man köper en Windows-version.

 

Man kan få problem med drivrutiner när man installerar Windows 7 i en dator som är gjord för Windows 10, detta för att Windows 7 inte innehåller drivrutiner som passar modern hårdvara och inte heller datortillverkaren har tagit fram drivrutiner för Windows 7.

 

Man måste göra ändringar i BIOS/UEFI för att kunna installera en Windows-version som är äldre än Windows 8 i en dator som är gjord för Windows 8 eller nyare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar över huvud taget en OEM Windows 10-nyckel vid installation av Windows 7?
Från Windowes 7 till 10 ja, men tvärtom om man aldrig haft Windows 7 installerad?
Man kanske måste köpa en ny licens till fullpris?

Dessutom är ju Windows 7 på väg att fasas ut, ingen utveckling/förbättring sker och Microsoft
kommer bara att distribuera kritiska säkerhetsuppdateringar under den återstående livslängden.

Nej, ge Windows 10 en chans.

Jag har varit med under de senaste 20 åren av Windows dvs från Windows 95 och framåt och

jag kan helt klart säga att Windows 10 är det bästa operativsystemet för PC som jag använt.

Jag uppgraderade mina tre datorer från Windows 7 till Windows 10 direkt när erbjudandet kom

i somras och jag skulle aldrig ens försöka byta tillbaka till Windows 7.

Det går att modifiera interfacet så man känner igen sig. Jag använder t ex den klassiska

kontrollpanelen i Windows 10 och jämfört med Windows 8 så känner man sig hemma om man

kommer från Windows 7.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar över huvud taget en OEM Windows 10-nyckel vid installation av Windows 7?

Från Windowes 7 till 10 ja, men tvärtom om man aldrig haft Windows 7 installerad?

Man kanske måste köpa en ny licens till fullpris?

Nej

Nej

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...