Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig att bygga min nya dator!


Deppodi

Rekommendera Poster

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1387918/dator

 

Hej!
 

I länken ovan har vi min gamla dator som har börjat krångla, jag skulle vilja köpa en ny dator med liknande komponenter som möjligt. Vad uppskattar ni att kostnaden blir? Jag behöver ej några avancerade specifikationer.

 

Hjälp mig gärna att bygga min nya dator på Inet's hemsida.

 

Med vänliga hälsningar,

Tomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som krånglar, är den allmänt slö?

 

Den specen(i5-2500k processor) du länkar till ska ju funka hur bra som helst om du inte har några fel på hårddisken (ev.sectorfel eller annat som är hårdvaru-relaterat).

Kolla den med ett hd:testprogram, finns ju många för det, originalet nedan.

 

http://support.wdc.com/downloads.aspx?lang=en

(Data LifeGuard Diagnostics)

 

 

Och att det inte är fullt med damm i datorn/fläktar?

 

Har du provat att installera om datorn helt?

Men spara alla bilder/dokument m.m. först.

 

En SSD för operativet 128gig(~4-500) och den mekaniska för lagring skulle säkert göra susen för din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som krånglar, är den allmänt slö?

 

Den specen(i5-2500k processor) du länkar till ska ju funka hur bra som helst om du inte har några fel på hårddisken (ev.sectorfel eller annat som är hårdvaru-relaterat).

Kolla den med ett hd:testprogram, finns ju många för det, originalet nedan.

 

http://support.wdc.com/downloads.aspx?lang=en

(Data LifeGuard Diagnostics)

 

 

Och att det inte är fullt med damm i datorn/fläktar?

 

Har du provat att installera om datorn helt?

Men spara alla bilder/dokument m.m. först.

 

En SSD för operativet 128gig(~4-500) och den mekaniska för lagring skulle säkert göra susen för din dator.

 

Tack för ditt svar! Jag vet inte riktigt vad som är fel på dator, men gör mugg bästa för att felsöka. Jag tror att det är grafikkortet eller en hårddisk som har tagit slut. Jag ska låta min sambo spara de filer hon behöver innan jag formaterar datorn helt, och i värsta fall så får jag lämna in datorn till någon butik som kan göra en felsökning åt mig.

 

Vad har du för uppfattning om att sätta in nya delar i en gammal dator? Om mitt grafikkort exempelvis är slut, tror du då att mina gamla komponenter skulle fungera med ett nytt kort? 

 

Jag ska prova länken som du gav mig, tack!

 

Felet är att datorn inte hittar grafikkortet, så allt på skärmen är flimmrigt, och när jag försöker starta ett spel eller en film som kräver stöd av grafikkortet så får jag ett felmeddelande; "No supported hardware detected".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du har bara ett internt grafikkort eller externt(som kan ha gett upp).

Är det inte annat fel än grafikkortet så fungerar din dator i många år till.

 

Ett nytt grafikkort för inte en massa pengar går säkert att få datorn OK igen.

Du får fråga någon kunnig vän kanske?

 

Eftersom du inte spelar spel behöver det inte inte vara så avancerat.

Men finns ju enormt mycket modeller av grafikkort så du får söka och avgöra själv vad som är lämpligt efter din kassa och att det passar moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du har bara ett internt grafikkort eller externt(som kan ha gett upp).

Är det inte annat fel än grafikkortet så fungerar din dator i många år till.

 

Ett nytt grafikkort för inte en massa pengar går säkert att få datorn OK igen.

Du får fråga någon kunnig vän kanske?

 

Eftersom du inte spelar spel behöver det inte inte vara så avancerat.

Men finns ju enormt mycket modeller av grafikkort så du får söka och avgöra själv vad som är lämpligt efter din kassa och att det passar moderkortet.

 

Ja det får nog bli den lösningen ändå. Skönt att höra att mina komponenter som jag köpte för några år sedan fortfarande står sig! Lägger gärna ut en liten summa för att få datorn fixad, mycket hellre än att köpa en helt ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som krånglar, är den allmänt slö?

 

Den specen(i5-2500k processor) du länkar till ska ju funka hur bra som helst om du inte har några fel på hårddisken (ev.sectorfel eller annat som är hårdvaru-relaterat).

Kolla den med ett hd:testprogram, finns ju många för det, originalet nedan.

 

http://support.wdc.com/downloads.aspx?lang=en

(Data LifeGuard Diagnostics)

 

 

Och att det inte är fullt med damm i datorn/fläktar?

 

Har du provat att installera om datorn helt?

Men spara alla bilder/dokument m.m. först.

 

En SSD för operativet 128gig(~4-500) och den mekaniska för lagring skulle säkert göra susen för din dator.

 

Nu har jag kört två test med hjälp av det programmet som du länkade. Båda testen gick bra och jag fick ett meddelande där det stod "Test passed". Kan det innebära att det inte är något fel på hårdvaran och att jag bara behöver formatera om windows?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att din hårddisk verkar vara OK.

 

Då sparar du det du vill ha kvar och installerar om datorn om du har en skiva eller en partition för återställning till fabriks/leverans?

 

Hoppas att grafikkortet hänger med också annars får du nog titta ner i din plånbok för ny investering och lämplig modell för att slippa flimret.

 

Kolla först att kortet inte är för långt så det passar din låda vid ev. byte.

Good luck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att din hårddisk verkar vara OK.

 

Då sparar du det du vill ha kvar och installerar om datorn om du har en skiva eller en partition för återställning till fabriks/leverans?

 

Hoppas att grafikkortet hänger med också annars får du nog titta ner i din plånbok för ny investering och lämplig modell för att slippa flimret.

 

Kolla först att kortet inte är för långt så det passar din låda vid ev. byte.

Good luck.

 

Nu har jag hunnit prova lite mera med datorn, dock utan framgång. Försökte att radera alla drivrutiner och sedan installera om windows, och sedan installera alla drivrutiner igen. Men det hjälper inte.. Jag blir galen! Vet inte vad som är fel eller hur jag ska fortsätta att felsöka.

 

Finns det något program som kan hjälpa mig att visa vilka drivrutiner som inte har blivit rätt installerade?

 

Bifogar två bilder som kanske kan hjälpa er att hjälpa mig!

 

http://www.ladda-upp.se/bilder/qeoxzlknwtwuhz/

http://www.ladda-upp.se/bilder/uhennndybajvja

 

Tacksam för den hjälp jag kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som grafikfel med de strecken som syns.

Är detta med ett internt eller externt kort?

Är det ett extern så får du byta ut det.

Och om det är internt så bör ett nytt externt kort fungera istället.

--------------------

i5-2500k har ju igen grafikkrets, hoppas inte den börjar ge upp,

om du inte har ett externt?

Hur varm går processorn så detta inte är värmerelaterat till i5:an?

Kan kollas i Bios innan Windows startar upp, finns i någon meny där.

 

Du har inte någon kompis som du kan låna ett kort för att prova en kort stund för att utesluta ev. felet och slippa lägga ut pengar och problemet är kvar?

Om du nu köper ett kort så kan du ju sätta det i din nya dator om du inte får tag i ett att prova med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som grafikfel med de strecken som syns.

Är detta med ett internt eller externt kort?

Är det ett extern så får du byta ut det.

Och om det är internt så bör ett nytt externt kort fungera istället.

--------------------

i5-2500k har ju igen grafikkrets, hoppas inte den börjar ge upp,

om du inte har ett externt?

Hur varm går processorn så detta inte är värmerelaterat till i5:an?

Kan kollas i Bios innan Windows startar upp, finns i någon meny där.

 

Du har inte någon kompis som du kan låna ett kort för att prova en kort stund för att utesluta ev. felet och slippa lägga ut pengar och problemet är kvar?

Om du nu köper ett kort så kan du ju sätta det i din nya dator om du inte får tag i ett att prova med.

 

Det är ett externt grafikkort, och allting pekar på att det har tagit slut. Jag får göra som du säger, köpa ett nytt och pröva! Kommer med största sannolikhet att behöva det nya kortet i en ny dator i framtiden ändå, så till spillo blir det ju inte. Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Problemet är löst för TS se denna tråds inlägg #13 //eforum.idg.se/topic/350727-datorn-hittar-inte-grafikkortet-längre/?p=1668441

 

Kan vi anse att det inte behövs hjälp för tillfället att bygga ny dator?

Du är välkommen tillbaks om frågan skulle uppstå igen eller om du har andra bryderier. Bara att starta en ny tråd i lämpligt underforum.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst för TS se denna tråds inlägg #13 //eforum.idg.se/topic/350727-datorn-hittar-inte-grafikkortet-längre/?p=1668441

 

Kan vi anse att det inte behövs hjälp för tillfället att bygga ny dator?

Du är välkommen tillbaks om frågan skulle uppstå igen eller om du har andra bryderier. Bara att starta en ny tråd i lämpligt underforum.

Mvh :)

 

Ja absolut, tack! :thumbsup::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...