Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hos bankerna går det inte fort !

jannejanne

Recommended Posts

Den 23 december försvann de pengar jag ville flytta från Plusgirot till LFB från Plusgirot.

Den 23 december försvann de pengar jag ville flytta från LFB till Nordea från LFB.

Och idag den 27 december, 4 dagar senare

har de inte kommit fram till vare sig LFB eller Nordea !

Jag hade väntat mig de skulle vara på plats senast den 24 december.

För 24 december är inte en röd dag !

Överföringar mellan ICA-banken och LFB GÅR på DAGEN, Borta samma dag som de finns på plats på kvällen hos den andra banken.

Men med Nordea inblandat (äger Plusgirot), ja då hänger sig datorerna !

Verkar det för mig !

Men jag vet lösningen ! Som tur är !

Tack Cecilia, julafton är alltså Bankhelg !

Men är 2015-12-28 också bankhelg ?

För pengarna som lämnade Plusgirot den 23 finns fortfarande inte hos LFB !

Och pengarna som lämnade LFB den 23 med adress Nordea finns fortfarande inte på Nordeakontot 2015-12-28 10:57 !

Undrar om de kommit fram den 29e ?

Var finns pengarna mellan den 23 och den 29 ?

Att julafton och midsommarafton är helg trots att de inte är röda är väl rätt så uppenbart i Sverige(?) Åtminstone för de som arbetar.

Lördagar är ju inte heller röda dagar...

Dock kan man ju tycka att detta med att det ska behöva gå ett visst antal "bankdagar" för en överföring är lite märkligt. Hur många mänskliga ingrepp är inblandade egentligen? Sker inte detta helt automatiskt, likt när man för över pengar mellan egna konton i samma bank?

Pa Swedbank tar det minst en bankdag med överföring till annan bank

Om: överföringen sker senast kl 10 samma dag

och om: överföringen sker pa helgfri vardag.

Dvs. överföring pa en fredag efter kl. 10 kommer inte pengarna fram förrän pa mandag om denna dag är helgfri.

Detsamma gäller betalningar.

Överföringar till andra konton inom samma bank kommer direkt in pa mottagarens konto oavsett helgdag.

Tja nu 12:09 har pengarna från LFB till Nordea kommit till mitt konto !

De som lämnade LFB den 23e !

Men pengarna från Plusgirot till LFB, de har fortfarande inte kommit fram !

Trots att pengarna lämnade Plusgirot den 23e !

Nåja det är bara att hålla tummarna !

Det märkliga är att

LFB => ICA-banken

och

ICA-banken => LFB

kan gå på dagen !

Mikael63 skriver

Att julafton och midsommarafton är helg trots att de inte är röda är väl rätt så uppenbart i Sverige(?) Åtminstone för de som arbetar.

Beror nog på var man arbetar. Inte är handeln stängd, sjukhus, polis, hemtjänst, vårdboende, många industrier. Såg att köpcentret Nordstan i Göteborg var öppet på t.o.m. Juldagen, inte alla butiker, men Juldagen 2016 blir öppet obligatoriskt ! Ingen butik får vara stängd Juldagen 2016 för det är osolidariskt mot de andra butikerna !

Den 28e 15:07

Ja nu har pengarna som lämnade Plusgirot den 23e

kommit fram till LFB.

Men det är inte bara ovan banker som segar,

En vän som varit inne på SEB (antagligen i Höganäs ?) har upplevt hur ingenting fungerade, varken Bankomaten utanför eller inne i kassorna. Med "datan" nere kunde inte personalen göra nått alls.

Beror nog på var man arbetar. Inte är handeln stängd, sjukhus, polis, hemtjänst, vårdboende, många industrier

Nä, inte stängd, men de som arbetar är medveten om att julafton är en helgdag, dock ej en röd sådan....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...