Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nackdel med A3-skrivare jämfört med A4-skrivare?


Henrik Jansson

Rekommendera Poster

Henrik Jansson

Jag ska köpa en ny skrivare. Jag har haft en brother i nästan 10 år som jag är väldigt nöjd med, tills nu när några av munstyckena för rödfärg har slutat fungera.
Därför tittar jag på några av brothers modeller. Jag har inte så stort behov av A3, men ibland kan det kanske va kul. Dessutom är det lustigt nog så att det finns en A3-skrivare som är 100 kr billigare än motsvarade A4-skrivare, och dessutom har den bättre mått för platsen där den ska stå..

Men finns det några nackdelar med A3-skrivare?
Är den mindre noggrann? Det är ju längre sträcka för skrivarhuvudet. Kan det möjligen påverka utskriften negativt, med tanke på att det blir mer svaj i hela konstruktionen och så vidare.
Och med tanke på att den matar in A4 ( som jag ju oftast ska skriva ut) med bredsidan först, får den då svårare att mata in papperet rakt? Jag tänker mig att ju kortare stöd papperet har på sidan, svårare blir det att få det rakt. nu blir det ca 20 cm istället för 30.
 

Med min förra skrivare så hade jag ibland problem med tjocka fotopapper, 240 gram och tjockare. De klarade inte svängen runt valsen eftersom de helt enkelt var för hårda och då stannade skrivaren och varnade att det var pappersstopp.
Är papperet 30 cm brett istället för 20 så borde det ju gå 50% trögare att få in. Är detta ett problem med A3-skrivare?

 

Brother DCP-J4120DW är en av de jag har tittat på.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du ska mata in A4-papper "liggande"?

Torde vara valfritt.

 

För tjockare papper brukar det ju finnas en lucka på baksidan som man öppnar för att papperet ska slippa vända.

 

Hade en HP A3 bläckstråle på jobbet och den fungerade utmärkt.

 

Av Brother har jag goda erfarenheter av en laserskrivare.

 

Jag skulle nog också ha kikat på en A3 om jag inte hade möjlighet att skriva ut sådant på jobbet.

 

Återkoppla gärna oavsett vilken skrivare du till sist valde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Jansson

Hej!

Ja, skrivaren har ett slutet fack där man stoppar i papper, och det sitter så att långsidan matas in först om jag har förstått det hela rätt. Det går alltså inte att lägga i papper "som vanligt" med kortsidan mot valsen i pappersfacket.
Det ska gå att mata in papper för hand bakifrån, ett och ett, främst avsett för A3-utskrift, då de inte går att ha i pappersfacket. Men jag vet inte om det går att mata in A4 på andra hållet bakifrån. Kanske går, kanske inte.

Min nuvarande skrivare, också en brother, ca 9 år gammal tror jag. Har inte möjlighet att ta in papper bakifrån. Om man inte lurar skrivaren som jag gjorde ibland, genom att ta bort en lucka på baksidan som man ska ta bort vid pappersstopp, och så lurade en sensor där att det fanns papper, och sen stoppa in papperet i exakt rätt ögonblick när skrivaren matade fram papper. Men det var bökigt och lyckades inte så ofta.
Men det som främst oroar mig är att papperet har lättare att komma på sned när det matas in med långsidan först.
Nu finns det dock en brother A3-skrivare till extrapris för 799 kr så det blir nog den ändå.
Sen måste jag köpa nya påfyllningsbara bläckpatroner också, eftersom de gamla inte passar till denna. Jag har kört med påfyllningsbara patroner sen jag köpte skrivaren och har sparat mycket på detta, då det kostar mindre än 1/10 att fylla på än att köpa nya patroner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står inte att Brother DCP-J4120DW stöds i Windows 10, däremot av XP, vilket tyder på att det är en gammal modell och att det är risk för att man kommer att få problem om man vill kunna använda skrivaren under många år.

http://www.brother.se/printers/all-in-one-inkjet/dcp-j4120dw#specification-details

 

Manual finns på sidan http://support.brother.com/g/b/manualtop.aspx?c=se&lang=sv&prod=dcpj4120dw_eu_as om du vill kolla upp hur den fungerar, t ex med pappersmatning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade modellen och det låter lite udda att mata A4 på bredden. Eftersom A3 matas genom en lucka på baksidan, max 220g papper, så då ska det finnas utrymme där. Två recensioner på prisjakt varav den ena är allt annat än bra just pga trassel med pappersmatningen, kan ju också bero på "chauffören".

 

Fotopapper ska inte vara något problem med något märke oberoende av storlek så länge man håller sig till specsen för printern, min canon iX6550 ska klara 300g A3+ (33cm bred).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Jansson

Ok!

Jag använder Linux och där ska den funka iallafall.
Det jag mest oroar mig för är om skrivaren får svårare att mata in A4 från pappersfacket med tanke på att det ligger med långsidan först, och därmed blir det kortare stöd på sidorna på papperet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hört att det generellt skulle vara problem med att mata in A5-papper i A4-skrivare och då blir det ju bara 15 eller 20 cm stöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Jansson

Jag skrev ut foton idag med mina föräldrars skivare som också är en brother men en annan modell. Den är gjord för max A4, men jag skrev ut på små foton, 4x6 tum, och då kunde man se att bilden inte var riktigt parallell med kanten på papperet. Så om man ska skriva ut "kantlöst" så antar jag att det skulle bli problem. Nu försökte jag visserligen skriva ut kantlöst, men av någon anledning så blev det 3 mm kvar i kanten på kortsidan, och långsidan var det 8mm kvar men det berodde på att bilderna inte stämde med 4x6 format. Början av fotot fattades också nån mm, så det verkade som att den hade börjar skriva innan papperet började.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall du skriva ut fotopapper med hög kvalitet, skaffa en bläckstraleskrivare.

Och ja, jag skulle rekommendera en av senare modell oavsett laser eller inte, för att säkerställa att skrivardrivrutiner och annat är kompatibla med operativsystemet du kör med.

 

Test skrivare

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.620068/test-skrivare-laser-och-black

http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/multifunktionsskrivare.html

http://www.bäst-i-test.se/Skrivare

 

I övrigt talar du om i skrivarinställningarna/programmets utskriftinställningar vilken papperstorlek, utskriftkvailtet och papperstyp samt vilket fack i skrivaren.

 

Se till att papperet passar facket och ev. justera detta.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Jansson

Hej!

Ja, det är en bläckstråleskrivare jag tittar på.

Det jag funderade på var om det är större risk att papperet kommer på sned vid inmatningen när pappersfacket sitter med långsidan mot valsen, som det gör på A3-skrivare, eftersom det blir kortare stöd på papperets sidor vid inmatning. Vid så kallad kantlös utskrift skulle det väl isåfall innebära än vit kant som inte är parallell med papperet. Eller har kantlös utskrift en marginal, så att den skriver ut en bit utanför papperskanten för att undvika detta. Någon som vet?
Jag funderar också på om den längre sträckan för skrivarhuvdet, , ca 30 cm istället för 21 cm, kan påverka noggrannheten i utskriften, genom mer svaj i materialet i skenor för skrivarhuvudet och drivrem och så vidare.

Min tanke är alltså att en skrivare som är gjord för enbart A4 kanske ger bättre utskrifter på A4, än en A3-skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sitter med långsidan mot valsen, som det gör på A3-skrivare

Det är nog bara vissa tillverkare som har det. De flesta, kanske alla, Epson och Canon fotoprintrar har alltid pappret längs med oberoende om det gäller A3, A4 eller 10*15cm.

 

Du skrev tidigare om påfyllnadspatroner. Du printar väl inte själv för att spara pengar? Köper du en printer för 800 kr så får du istället 440 st 10*15 kopior hos crimson, utan frakt, för enbart printerköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Jansson

Den skrivaren som jag skrev om, Brother DCP-J4120DW, matar in A4 med långsidan först.
Jag har inte skrivit ut någon 10x15 cm bild. Skrivare måste jag ha ändå till lite allt möjligt. Jag använder påfyllningsbara patroner då det är mycket billigare. En uppsättning nya originalpatroner kostar lika mycket som en ny skrivare.. Att fylla på patronerna kostar nästan ingenting..

 

Hur som helst. Det jag främst funderar på är om inmatning av långsidan först kan vara någon nackdel, exempelvis att det är större risk att papperet kommer lite snett.

Beträffande påfyllningsbara patroner skulle det vara intressant om någon har erfarenhet av auto-reset chip, eller om det är bättre med en "chip-resetter"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...