Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fabriksåterställingen


reppson

Rekommendera Poster

Hej.

Om man har en dator med Win 8.1 förinstallerat och gör den fria uppdateringen till win10, och sedan måste göra en fabriksåterställning av datorn i framtiden om den skulle krascha typ, återgår den till win 8.1 då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Troligen bara om du har kommit ihåg att göra återställningsmedia, dvs lagt ominstallationsprogrammet på DVD-skiva eller USB-minne enligt tillverkarens anvisningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Troligen bara om du har kommit ihåg att göra återställningsmedia, dvs lagt ominstallationsprogrammet på DVD-skiva eller USB-minne enligt tillverkarens anvisningar.

Ok!  jag brände nu 10an till en cd så jag kan lägga tillbaka det vid eventuellt haveri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull gör återställningsskiva (USB-minne) för Windows 8.1 också. Kan vara bra om det skulle bli något krångel i samband med uppgraderingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I win 7 så var det helt problemfritt att uppgradera...sen lite pyssel å få det se ut som 7;an men ok flyter på nu med 10;an....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!  jag brände nu 10an till en cd så jag kan lägga tillbaka det vid eventuellt haveri

Om jag tar det du skrivit bokstavligen så har du gjort en systemreparationskiva. Den är inte tillräcklig för att installera om Windows 10.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om man har en dator med Win 8.1 förinstallerat och gör den fria uppdateringen till win10, och sedan måste göra en fabriksåterställning av datorn i framtiden om den skulle krascha typ, återgår den till win 8.1 då?

Om man gjort uppgraderingen via windows update finns ju återställningspartitionen kvar. Återställningen till 8.1 bör då kunna ske på det ursprungliga sättet med avsedd tangent vid start av datorn. Förutsätter att hårddisken ej är skadad så den bytes ut.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull gör återställningsskiva (USB-minne) för Windows 8.1 också. Kan vara bra om det skulle bli något krångel i samband med uppgraderingen.

ok men installations programet för 8.1 finns redan i en separat låst partition för återställning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok men installations programet för 8.1 finns redan i en separat låst partition för återställning

Jag litar inte på att den återställningen till 8.1 fungerar efter att uppgraderingen till Windows 10 gått totalfel och lämnat datorn i ett obestämt läge där inte någon Windows startar. Det är mycket ovanligt, men det händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...