Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmupplösningsproblem


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Hej !

Jag uppdaterade en av mina datorer, en äldre laptop, från Windows 7 till Windows 10, mycket bara för att kolla hur smidigt eller krångligt det skulle vara, och hur användargränssnittet skulle se ut.

Jag måste säga att jag knappast blev vare sig imponerad eller förtjust !

För det första så blev såväl ikoner som webbsidor och applikationer utdragna i sidled, som om datorns skärmupplösning skulle diktera detta. Den är 1024x768, och har naturligtvis då större bredd än höjd. Men det borde ju inte påverka utformningen av t ex en webbsida, så att personer i bild ska få bredare ansikten än vanligt. Så var det ju inte under W7-eran !
Samma sak med teckensnittet i texterna, som också ser brett och klumpigt ut

En applikation som jag själv skapat fick också mycket bredare teckensnitt än vanligt i den s k menyn överst i programmet, vilket fick till följd att den tidigare rätt långa meny-'baren' svällde och delade sig i två rader, vilket i sin tur föste ned formulärets kontrollknappar m m, så att de nedersta försvann under bottenramen. Detta teckensnitt är tyvärr inte påverkbart i programmeringen, utan lär vara beroende av operativsystemet ! Det blir således även där en icke avsedd utbredning...

Jag är visserligen ännu novis på W10, men efter en enveten sökning och vändande på alla stenar har jag ändå inte hittat något sätt att ändra resultatet av den felaktiga skärmvisningen !

Skärmupplösningen har enbart två lägen och det är som ovan nämnts 1024x768 och dessutom 800x600. Hur det förhöll sig under W7 kan jag inte erinra mig, men var förmodligen densamma !

Är det någon som har kläm på hur man kan åtgärda detta ?

 

Kan det rent av vara så illa att just denna dator inte klarar av Windows 10 ?

Ändå svarade den positivt på testet i ett tidigare skede....

M v h

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det beror sannolikt pa att den grafikdrivrutin du tidigare hade inte var komtatibel med Windows 10

Därmed har Windows standard grafikdrivrutin installerats och som inte klarar av värst mycket och med skärmens upplösningar.

 

Högerklicka på Start > Enhetshanteraren >  expandera bildskärmskort så ser du om det är tillverkarspecifik drivrutin eller om det är Microsoft Windows standard VGA drivrutin - vilket då inte är korrekt.

 

Ladda hem och installera senaste grafikdrivrutin och starta därefter om datorn.

 

Är det AMD grafik  http://support.<span.../en-us/download

Är det nVidia grafik http://www.nvidia.co...aspx?lang=en-us

Är det Intel grafik http://www.<span>int...n>det</span>ect

Är du osäker på vilken grafikkortsmodell du har, så kör verktyget för automatiskt detektering och nedladdning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar !

 

Mycket riktigt är det Microsoft's standard som har laddats in !

 

Det sitter en klisterlapp på datorn, som berättar att det är ett ATI-kort ! Då skulle man tro att det är AMD som kan stå för uppdateringen. Men AMD hittar ingen drivrutin som passar,

De två andra tycks inte heller passa !

 

Försöker jag att uppdatera drivrutinen från enhetshanteraren, får jag naturligtvis svaret att den senaste är befintlig !

 

Ska jag våga chansa på någonting gammalt och stenåldersmässigt hos AMD i alla fall ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Packard Bell, EasyNote !

 

Svårt hitta rätt bland alla klisterlapparna, men det ser ut som ett produktnummer och serienummer:

 

P/N PB90ED0391

S/N 109372620389

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ingen träff  med dom numrerna du angav http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/content/download

 

Se om du istället hittar ett sk. SNID nr. pa datorn

http://global-download.packardbell.com/SupportFiles/HelpDoc/help.aspx?LC=sv&BC=Packard%20Bell

 

eller om du kan manuellt söka fram din datormodell och tala om vilken grafik det sitter i datorn.

 

Packard Bell, EasyNote men det saknas mer beteckning.

 

Det basta är ju om Packard Bell har drivrutiner för just din modell som du kan hämta och installera.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt tålamod ! !

 

Jag hittar två ställen med beteckningar:

 

1. MS MODEL

    AC 200

 

2. FCC ID PPD-AR5BXB61  (Står på flera ställen !)

 

Ska kolla Packard Bell !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur slipper man inloggningen till Windows 10 ?

 

Hur blir man av med den tjatiga inloggningen till OneDrive, som tydligen inte går att avinstallera som app !

 

Det är sådana här - i mitt tycke onödiga - nyheter + all denna hysteri med appar hit och dit som man bara måste ha !

 

Man är givetvis ovan, eller van vid det gamla, som gott duger det också att använda. Så varför ska allting nödvändigtvis krånglas till....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick kontakt med ACER, som ansvarar för PB Notebok och dess drivrutiner bl a.

 

De kan inte hitta någonting som passar in på min dator, som är stenåldersgammal (tidigare än 2013 ! !).

Så det finns därmed inga drivrutiner att tillgå, varför de råder mig att installera tillbaka det tidigare operativet (W7).

Men hur säker kan jag vara på att jag då också får tillbaka den tidigare drivrutinen för grafiken - alltså att inte den inplanterade drivrutinen "Microsoft's standard" blir kvar....

Om så, har jag ändå inte vunnit någonting på att backa till W7 !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.tenforums.com/graphic-cards/14578-ati-radeon-xpress-1100-driver.html

 

Ovanstående länk kan vara aktuell för din dator.

 

Googlar jag produktnumret PB...... (inlägg 5) så får jag fram en datormodell som enligt prisjakt är utrustad med kortetenligt länken överst.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=255315

 

LARSAS

Tack LARSAS  !

 

Jag ska kolla länkarna efter någon dag !

 

Bryter engagemangen för nu, Ska fara iväg och fira julafton med nära och kära, sedan återgå till att forska om laptopen...

 

Vill passa på att tacka alla för goda råd och anvisningar, samt önska samtliga berörda en riktigt God Jul !

Ha det bra !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du, jag funderade efter ett genomsök:

Det finns het enkelt inga grafik-drivrutiner för din gamla AMD Radeon Xpress 1100 som passar till Windows 7 ens,

 

Men ett långskott:  Radeon Xpress 1100 Begär att fa Windows Vista eller om det finns Windows 7 drivrutin och installera denna först som vanligt, om det inte fungerar, högerklicka och välj att intallea i kopablitesläge

 

Mitt rad är att om du inte far till det, Backa tillbks till Windows7 !

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du, jag funderade efter ett genomsök:

Det finns helt enkelt inga grafik-drivrutiner för din gamla AMD Radeon Xpress 1100 som passar till Windows 7 ens,

 

Men ett långskott:  Radeon Xpress 1100 Begär att fa Windows Vista eller om det finns Windows 7 drivrutin och installera denna först som vanligt, om det inte fungerar, högerklicka och välj att intallera i kompablitesläge

 

Mitt rad är att om du inte far till det, Backa tillbaks till Windows7 !

 

Mvh

 

Tack för ditt engagemang - och god fortsättning förresten !

 

Jag har varit och nosat på AMD Radeon Express 1100, och försökt ladda hem drivar och installerat, men det har hittills inte givit någon märkbar förbättring i grafiken...

 

Tråkigt om jag nu måste backa till 7:an, när jag dock har fixat till en hel del anpassningar m m..

Och hur vet jag säkert om en återställning till W7 också återställer grafiken till ursprungsläget ?

Om inte, har jag ju fullständigt förlorat motivationen för backningen !

 

Finns i så fall inte den gamla drivrutinen att tillgå någonstans under Windows old, som skapades i samband med installationen av W10...och kan den möjligen återanvändas enskilt ?

 

Har kastat ut några frågor även på sajten "alltomwindows", deras avdelning för windows 10 och avvaktar vilka svar jag kan få genom deras forum !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man inne i Windows 10 gör en återställning till tidigare Windows-version är det Windows.old som används för att lämna datorn i samma skick som innan uppgraderingen till Windows 10. Det är tänkt att det är så det ska fungera och det fungerar nästan jämnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände när du hade installerat drivrutinen på sidan http://support.amd.com/en-us/download/desktop/legacy?product=Legacy1&os=Windows%20Vista%20-%2032 enligt tidigare länkar?

Du skrev något om att grafiken inte förbättrades men installerades drivrutinen och var du sen och försökte ställa in rätt skärmupplösning?

 

Drivrutinen på den sidan verkar vara nyare (version 10.2) än den 8.561 som du tydligen får in efter att ha backat till Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände när du hade installerat drivrutinen på sidan http://support.amd.com/en-us/download/desktop/legacy?product=Legacy1&os=Windows%20Vista%20-%2032 enligt tidigare länkar?

Du skrev något om att grafiken inte förbättrades men installerades drivrutinen och var du sen och försökte ställa in rätt skärmupplösning?

 

Drivrutinen på den sidan verkar vara nyare (version 10.2) än den 8.561 som du tydligen får in efter att ha backat till Windows 7.

Hej Cecilia !

 

Blir lite frågande om du egentligen refererar till en dialog som jag har på alltomwindows-W10 med IT doktorn. (Jag vet att du även är verksam där !)

 

Det som har skett är att jag backat tillbaka till Windows7 på laptopen, därefter har jag inte hunnit göra något annat än rådfråga ovannämnda om uppackning av drive-filer från som jag gjort på datorn i det återställda W7-läget.

Vid första bästa tillfälle ska jag förbereda för att återigen ta steget ut i det okända, med nytt uppgraderingsförsök på sagda dator - denna gången med lite bättre gjorda förberedelser beträffande program och länkar...

 

Återkom gärna med ett förtydligande om jag missförstått din fråga !

 

God fortsättning och Gott Nytt År !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle!

 

Första stycket gäller det som stått i denna tråd medan sista meningen mycket riktigt är grundat på vad du skrivit på alltomwindows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle!

 

Första stycket gäller det som stått i denna tråd medan sista meningen mycket riktigt är grundat på vad du skrivit på alltomwindows.

Hej Cecilia !

 

Hoppas att du är nöjd med svaret på dina frågor !

 

Ska ta tag i det hela igen, men göra lite bättre ifrån mig vad avser förberedelser !

Förra försöket skedde nästan på impuls, vilket gjorde att jag fick lite bekymmer att hitta applikationer m m, som jag även ville ha in på det nya O/S.

Det skadar aldrig att ta det lite lugnt !

 

(Kan inom parentes berätta att jag äntligen fick tid häromdagen att byta batteri i datorn, som visade fel dag och klockslag ! Innan dess hade jag inte blivit klar med programmeringen på denna PC, och ville inte äventyra möjligheterna att fortsätta !

Fungerar nu som den ska, men TimeSync.exe var också bra - när man kom ihåg att köra den !

Det var trångt, men det gick bra när jag kommit underfund med att använda en pincett för att knipa låsanordningen på batterihållaren, och batteriet lossnade medelst fjäderkatapulten !

Men det var ju en annan tråd, det....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...