Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dragit in fiber och behöver hjälp med val av router m.m.


bobster

Rekommendera Poster

Har dragit in fiber till villan och beställt bredbandstjänst som ska börja fungera i mitten av januari. Det blev en 100/10 uppkoppling.  Som helt okunnig på området behöver jag hjälp med att få ut så mycket kräm som möjligt från WIFIn/routern där en av förutsättningarna är att den även ska funka bra i gäststugan som är ca 15 m från var routern kommer stå och även ta sig igenom flera tjockare väggar.

 

Gissar på att det kommer var 3-4 smartphones, 2-4 laptops/surfplattor etc uppkopplade mot nätverket för det mesta även om de kanske inte alltid används samtidigt. 

 

Användningen kommer mest bestå i att surfa "normalt", kolla SVTplay etc. 

 

Jag behöver alltså ett system som funkar bra även en bit i från routern, som är stabilt och inte kostar några större pengar. Verkar finnas några bra routrar under 500kr men vill inte vara dumsnål. Har läst massor av tester men inte riktigt kommit underfund med om jag måste upp i pris eller om ett bra budgetval håller för mina förutsättningar.

 

Finns det något mer än en bra router som jag kommer behöva? Förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla routrar har svårt med tjocka väggar, det finns ju bestämmelser om hur starka signaler får vara, och det är vanligt att man måste använda accesspunker eller annat för att täcka stora ytor och ytor där signalen har svårt att komma fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

klarar från 3e till 1a våningen (2 golv) samt 3 väggar och ca 15 meter.

Efterträdaren heter

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

som också klarar ac protokollet.

Tänk på att kylflänsen när routern ligger på ett bord är gjord med kanaler från vänster till höger.

Bäst kylning av elektroniken blir det därför när routern hänger på en vägg med långsidan vertikalt.

För då kan luften strömma upp genom kylflänsens kanaler. Ungefär som upp genom skorstenar. "Självdrag".

Så min N66 router har jag upphängd på en vägg !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...