Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste man uppdatera Linux hela tiden?


MariaE

Rekommendera Poster

Måste man uppdatera Linux hela tiden? När jag köper eller får en ny dator vill jag har Linux Mint Rafaela. Jag gillar inte Linux Mint Rosa som den senaste versionen heter. Jag gillar inte namnet. Jag gillar inte ens rosa  färgen alltså. 

//eforum.idg.se/topic/350590-linuxdatorer/

//eforum.idg.se/topic/349941-rosa/

/Maria

 

Måste man uppdatera Linux hela tiden? När jag köper eller får en ny dator vill jag har Linux Mint Rafaela. Jag gillar inte Linux Mint Rosa som den senaste versionen heter. Jag gillar inte namnet. Jag gillar inte ens rosa  färgen alltså. 

//eforum.idg.se/topic/350590-linuxdatorer/

//eforum.idg.se/topic/349941-rosa/

/Maria

 

Att uppdatera är förstås valfritt. Att senare få problem med datorn för att man inte har uppdaterat är även det valfritt.

 

På vilket sätt menar du att operativsystemets versionsnamn skulle påverka dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att uppdatera är förstås valfritt. Att senare få problem med datorn för att man inte har uppdaterat är även det valfritt.

 

På vilket sätt menar du att operativsystemets versionsnamn skulle påverka dig?

Jag gillar inte namnet helt enkelt. Vad vi gillar och inte gillar är ju olika som tur är. Dessutom verkar det inte vara särskillt Brittiskt eller Amerikanske. Rosa verkar vara ett europeiskt namn. Jag har aldrig träffat någon Brittska eller Amarikanska eller läst om det  som heter Rosa.

 

Om det nu är valfritt att uppgradera hur stänger man av uppgradeingarna till ny version av Linux om man ska surfa med Linuxdatorn?  Det har jag inte lyckats med tidigare.. Det är därför det har blivit fel hela tiden. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte namnet helt enkelt. Vad vi gillar och inte gillar är ju olika som tur är. Dessutom verkar det inte vara särskillt Brittiskt eller Amerikanske. Rosa verkar vara ett europeiskt namn. Jag har aldrig träffat någon Brittska eller Amarikanska eller läst om det  som heter Rosa.

 

Om det nu är valfritt att uppgradera hur stänger man av uppgradeingarna till ny version av Linux om mabn ska vara surfa med Linuxdatorn?  Det har jag inte lyckats med tidigare.. Det är därför det har blivit fel hela tiden. 

/Maria

 

Svarade på frågan beträffande uppdatering. Nu blandar du in en fråga om uppgradering. Vad vill du ha svar på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste skilja på uppdatering och uppgradering.

Uppdateringar underhåller systemet och skall göras för att hålla systemet "up to date".

Uppgradering är frivilliga och innebär i princip att man byter system

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarade på frågan beträffande uppdatering. Nu blandar du in en fråga om uppgradering. Vad vill du ha svar på?

Det är väl samma sak fast olika ord.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste skilja på uppdatering och uppgradering.

Uppdateringar underhåller systemet och skall göras för att hålla systemet "up to date".

Uppgradering är frivilliga och innebär i princip att man byter system

Jaha då förstår jag. Jag ska försöka komma ihåg skillnadena mellan dessa ord. Min Svenska är inte så bra trots att jag råkar vara svensk och allt vad det innebär...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande namnet "Rosa"

 

"The third and last 17.x point release will be Linux Mint 17.3 codename ‘Rosa’.

Rosa is a classic vintage Italian, Spanish and Portuguese name.

The meaning of the name Rosa is: Rose. Used as a sign of love and compassion, the rose is also the symbol of England.

In 1545, Ronsard writes one of the most famous poems in France. In “Mignonne, allons voir si la rose”, youth is ephemeral, beautiful but short-lived, just like a rose.

Linux Mint 17, 17.1 and 17.2 users will have the choice to upgrade, and that upgrade will be both easy and safe."

http://blog.linuxmint.com/?p=2920

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu inte gillar namnet Rosa så kan man ju låta bli att använda det projektnamnet utan använda det riktiga versionsnumret i stället, dvs 17.3.

 

Så känns det bättre att installera eller uppgradera till version 17.3 i stället för att hänga kvar i  den gamla versionen 17.2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu inte gillar namnet Rosa så kan man ju låta bli att använda det projektnamnet utan använda det riktiga versionsnumret i stället, dvs 17.3.

 

Så känns det bättre att installera eller uppgradera till version 17.3 i stället för att hänga kvar i  den gamla versionen 17.2?

Då ska jag uppgradera till den versionen när jag får eller köper ny dator...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande namnet "Rosa"

 

"The third and last 17.x point release will be Linux Mint 17.3 codename ‘Rosa’.

Rosa is a classic vintage Italian, Spanish and Portuguese name.

The meaning of the name Rosa is: Rose. Used as a sign of love and compassion, the rose is also the symbol of England.

In 1545, Ronsard writes one of the most famous poems in France. In “Mignonne, allons voir si la rose”, youth is ephemeral, beautiful but short-lived, just like a rose.

Linux Mint 17, 17.1 and 17.2 users will have the choice to upgrade, and that upgrade will be both easy and safe."

http://blog.linuxmint.com/?p=2920

Namnet Rose har jag inget emot . Det är namnet Rosa som jag accocierar med färgen eftersom jag råkar vara svensk. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har slutat med att uppdatera Linux releaser.

På hemma skrivborddatorn.

Efter ett par misslyckade uppdateringar. Mislyckade som jag ser det !

Tror det var från Ubuntu 2006.x till Ubuntu 2007.y och Ubuntu 2008.z.

Som var enligt min uppfattning mindre lyckade. För min del.

Betydde att jag slutade köra Ubuntu också !

Har efter det kört Exton Mandriva 2009 Och Linux Mint 13, KDE long term release

där enda uppdatering är att jag kört in en senare version av Firefox.

Som jag inte tagit hem från Mint utan från Firefox och installerat som jag minns nu (ej hemma) i /usr/local(?).

Glöm aldrig:

If it ain´t broken, don´t fix it.

D.v.s.:

Gör inga ändringar i nått som fungerar !

För då kan det upphöra att fungera.

Det finns ju ingen garanti för att det nya fungerar på din hårdvara och på ett sätt du gillar !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har slutat med att uppdatera Linux releaser.

På hemma skrivborddatorn.

Efter ett par misslyckade uppdateringar. Mislyckade som jag ser det !

Tror det var från Ubuntu 2006.x till Ubuntu 2007.y och Ubuntu 2008.z.

Som var enligt min uppfattning mindre lyckade. För min del.

Betydde att jag slutade köra Ubuntu också !

Har efter det kört Exton Mandriva 2009 Och Linux Mint 13, KDE long term release

där enda uppdatering är att jag kört in en senare version av Firefox.

Som jag inte tagit hem från Mint utan från Firefox och installerat som jag minns nu (ej hemma) i /usr/local(?).

Glöm aldrig:

If it ain´t broken, don´t fix it.

D.v.s.:

Gör inga ändringar i nått som fungerar !

För då kan det upphöra att fungera.

Det finns ju ingen garanti för att det nya fungerar på din hårdvara och på ett sätt du gillar !

Jag installerade Linux Mint 14 på min Linuxdator och då fick jag en massa varningar men det struntade jag i. Jag kunde inte köra vissa program  och jag kom inte åt min Nas. Nu använder jag Linux Mx AntiX 14 och jag installerade inte alla uppdateringar men Linux installerar dem automatiskt efter att jag hämtar nya program till Linux. Nu har jag hämtat alla program jag behöver till Linux tror jag. Men Linux kommer nog att vilja ha flera uppdateringar  antar jag och till slut måste jag installera om för datorn blir så långsam annars speciellt här på eforum. Dessutom retar jag mej på alla felmeddelanden som blir när jag startar vissa program till Linux. Nu kommer jag inte ihåg om alla filer som jag har bifogat är typiska fel med Linux som jag använder nu. Men jag ska få en ny dator som jag kan ha Linux på.

/Maria

post-120863-0-46436300-1451391458_thumb.png

Error1.txt

Error2.txt

Error gnome-commander.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man hela tiden måste uppdaterera Linux och uppgradera då måste man köpa ny dator så fort den man har har blivit för slö för alla nya Linux  som kommer. Det gäller ialla fall om man ska kunna surfa på datorn och kanske även använda andra saker till datorn. Så är det inte med Windows som har installerat på datorn. Men äldre versioner av Windows funkar ju inte till allt.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man hela tiden måste uppdaterera Linux och uppgradera då måste man köpa ny dator så fort den man har har blivit för slö för alla nya Linux  som kommer. Det gäller ialla fall om man ska kunna surfa på datorn och kanske även använda andra saker till datorn. Så är det inte med Windows som har installerat på datorn. Men äldre versioner av Windows funkar ju inte till allt.

/Maria

 

Uppgradera eller uppdatera, är det frågan?

 

Väljer du Linux Mint 13 Maya så stöds det operativsystemet fram till april 2017 (LTS). Utan att du behöver uppgradera men möjligen uppdatera under tiden fram till april 2017 http://www.linuxmint.com/download_all.php .

 

Väljer du Linux Mint 17 Qiana så stöds det operativsystemet fram till april 2019 (LTS). Utan att du behöver uppgradera men möjligen uppdatera under tiden fram till april 2019 http://www.linuxmint.com/download_all.php .

 

osv.

post-71662-0-64291000-1451554454_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgradera eller uppdatera, är det frågan?

 

Väljer du Linux Mint 13 Maya så stöds det operativsystemet fram till april 2017 (LTS). Utan att du behöver uppgradera men möjligen uppdatera under tiden fram till april 2017 http://www.linuxmint.com/download_all.php .

 

Väljer du Linux Mint 17 Qiana så stöds det operativsystemet fram till april 2019 (LTS). Utan att du behöver uppgradera men möjligen uppdatera under tiden fram till april 2019 http://www.linuxmint.com/download_all.php .

 

osv.

Och om man inte surfar på datorn då behöver man nog inte uppdatera det alls...

Jag har inte uppdaterat Linux som jag använder nu på datorn för jag har slutat surfa med den. Nu använder Windows 7 64 bitar  och den datorn låter!!! :-(

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande med frågor av helt olika innehåll i samma tråd.

 

Som flera nämnt tidigare så är en uppdatering och en uppgradering inte riktigt samma sak. Detta trots att båda orden används i alla debian-baserade system, som Mint.

Jämför "apt-get update" och "apt-get upgrade". Det är inte förrän man kör det senare kommandot som ditt system egentligen uppdateras. Det första kommandot gör bara systemet medvetet om huruvida det finns några tillgängliga uppdateringar eller inte. Precis som att köra Windows Update, men aldrig klicka på Uppdatera-knappen.

 

Att uppdatera ett system som ska användas på internet är en nödvändighet. Det är också därför programvaran uppdateras. För att förbättra dess funktion, eller avlägsna säkerhetsfel i programmet. Även system som inte är kopplade till internet har stor ofta nytta av uppdateringar. Speciellt system som ska vara igång 24/7.

 

Att göra stora versionsbyten är inte alltid lika nödvändigt, då de underliggande småprogrammen ofta fortsätter att uppdateras av dess tillverkare, och vissa Linux-distributioner har inte ens sådana, utan de har löpande uppdatering.

 

Sen finns det också väldigt enkla Linux-system som inte alls är kräver uppdateringar. Många "embedded linux" är byggda för att utföra en eller ett par funktioner, vilket de gör bra, och kan fortsätta med tills utrustningen kan slängas.

 

Sen det där med att webben upplevs som seg är tyvärr för att många webbsidor är dåligt skrivna och med onödigt tunga verktyg, belamrade med reklam och annat. Till detta läggs webbläsaren som givetvis måste vara kompatibel med allt, både gammalt och nytt, trasigt och helt. Dessutom har vi en tendens att installera extragrejer i webbläsaren som långt ifrån alltid förbättrar prestandan. Där är det ibland nyttigt att rensa bort det, installera om webbläsaren, eller till och med byta webbläsare.

 

Om man mestadels surfar för att läsa text så finns det enklare läsare som struntar i det multimediala. Japp, då kommer vissa sidor sluta fungera, men det är ju ingen som tvingar dig att bara använda en enda webbläsare. Jag använder själv alltid tre olika. Firefox, Chrome och Chrome Canary (deras betaversion). I windows undviker jag Internet Explorer, men ibland måste man använda den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande med frågor av helt olika innehåll i samma tråd.

 

Som flera nämnt tidigare så är en uppdatering och en uppgradering inte riktigt samma sak. Detta trots att båda orden används i alla debian-baserade system, som Mint.

Jämför "apt-get update" och "apt-get upgrade". Det är inte förrän man kör det senare kommandot som ditt system egentligen uppdateras. Det första kommandot gör bara systemet medvetet om huruvida det finns några tillgängliga uppdateringar eller inte. Precis som att köra Windows Update, men aldrig klicka på Uppdatera-knappen.

 

Att uppdatera ett system som ska användas på internet är en nödvändighet. Det är också därför programvaran uppdateras. För att förbättra dess funktion, eller avlägsna säkerhetsfel i programmet. Även system som inte är kopplade till internet har stor ofta nytta av uppdateringar. Speciellt system som ska vara igång 24/7.

 

Att göra stora versionsbyten är inte alltid lika nödvändigt, då de underliggande småprogrammen ofta fortsätter att uppdateras av dess tillverkare, och vissa Linux-distributioner har inte ens sådana, utan de har löpande uppdatering.

 

Sen finns det också väldigt enkla Linux-system som inte alls är kräver uppdateringar. Många "embedded linux" är byggda för att utföra en eller ett par funktioner, vilket de gör bra, och kan fortsätta med tills utrustningen kan slängas.

 

Sen det där med att webben upplevs som seg är tyvärr för att många webbsidor är dåligt skrivna och med onödigt tunga verktyg, belamrade med reklam och annat. Till detta läggs webbläsaren som givetvis måste vara kompatibel med allt, både gammalt och nytt, trasigt och helt. Dessutom har vi en tendens att installera extragrejer i webbläsaren som långt ifrån alltid förbättrar prestandan. Där är det ibland nyttigt att rensa bort det, installera om webbläsaren, eller till och med byta webbläsare.

 

Om man mestadels surfar för att läsa text så finns det enklare läsare som struntar i det multimediala. Japp, då kommer vissa sidor sluta fungera, men det är ju ingen som tvingar dig att bara använda en enda webbläsare. Jag använder själv alltid tre olika. Firefox, Chrome och Chrome Canary (deras betaversion). I windows undviker jag Internet Explorer, men ibland måste man använda den också.

Vilka Linuxsystem kräver inte uppdateringar ? I så fall installerar jag en sån Linux både på min blåa Linuxdator och min nya dator som jag kommer att få. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka Linuxsystem kräver inte uppdateringar ? I så fall installerar jag en sån Linux både på mina blåa Linuxdator och min nya dator som jag kommer att få. 

/Maria

Om du läser svaret ovan är det den typ av linux som finns i maskiner. Inte helt omöjligt att din diskmaskin i grunden har liten kärna av linux. Denna är optimerad för att sköta just din diskmaskin och INTE prata med nätet.

 

Konsumentsystem bör verkligen hållas uppdaterade av säkerhetsskäl. Helt enkelt, en gammal ouppdaterade version av vilket operativ som helst kan ha säkerhetshål som går att nyttja för den illasinnade.

Samt de flesta operativ blir allmänt lite bättre, snabbare, stabilare och enklare att hantera med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser svaret ovan är det den typ av linux som finns i maskiner. Inte helt omöjligt att din diskmaskin i grunden har liten kärna av linux. Denna är optimerad för att sköta just din diskmaskin och INTE prata med nätet.

 

Konsumentsystem bör verkligen hållas uppdaterade av säkerhetsskäl. Helt enkelt, en gammal ouppdaterade version av vilket operativ som helst kan ha säkerhetshål som går att nyttja för den illasinnade.

Samt de flesta operativ blir allmänt lite bättre, snabbare, stabilare och enklare att hantera med tiden.

De datorerna som jag inte har surfat på har inte krävt några uppdateringar eller uppgraderingar när det gäller Windows. Däremot så krävde vissa andra saker som jag skulle ha till datorn uppdateringar t.e.x. min scsi-scanner som jag hade en gång i tiden. Men det förstod inte datateknikerna på den databutiken som jag fick lämna in datorn och scanner till när det blev fel.  :o

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha en distribution som inte just kräver några uppdateringar (endast säkerhetsuppdateringar) så är det Debian Stable, som du skall välja. Där är all mjukvara grundligt utprovad. Men då får du inte de nyaste versionerna av programmen för de är inte tillräkligt testade och rättade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha en distribution som inte just kräver några uppdateringar (endast säkerhetsuppdateringar) så är det Debian Stable, som du skall välja. Där är all mjukvara grundligt utprovad. Men då får du inte de nyaste versionerna av programmen för de är inte tillräkligt testade och rättade.

Jag behöver inte så många extra program. Libre Office behöver jag inte t.e.x. men det följer väl med vid installationen? Nu har jag installerat de program jag behöver i den Linux jag använder nu Linux Mx Anti X 14. Det tog bara två  dagar och jag installerade inte alla uppdateringar som väntade när jag hade intstallerat Linux. Dessa program har jag installerat på datorn nu Cowsay Cowthink,Chromium och nån mer som jag inte kommer ihåg. Min favotiteditor gedit fanns med från början. Jag har också installerat Ace pegged med pingviner eller vad det heter Pegged solitair och alla de spelen som följer med det paketet..Det är bara 3 eller 4 uppdateringar som har installerat av de som var från början tror jag. Just nu finns det 150 uppdateringar som väntar hoppas inte alla blir installerade för då måste jag börja om när det kommer flera nya uppdateringar. Basic har jag också installerat men det verkar inte vara kompatibelt med de basic-filer som jag har gjort förut. De filerna har inte ens tillägget bas. 

 

Jag tror detta är den senare skärmbilden på uppdateringar

/Maria

post-120863-0-70679700-1451591193_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha en distribution som inte just kräver några uppdateringar (endast säkerhetsuppdateringar) så är det Debian Stable, som du skall välja. Där är all mjukvara grundligt utprovad. Men då får du inte de nyaste versionerna av programmen för de är inte tillräkligt testade och rättade.

Här hittade jag lite info om denna Linux 

https://www.debian.org/international/Swedish/index.sv.html

https://wiki.debian.org/DebianStable

 

Men jag vill ha det på engelska pga att jag gillar engelska sen så är den svenska översättningen så dålig på vissa ställen. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det distributionsförslag som gavs i inlägg #21 är så intressant så om jag vore du så skulle jag skapa en ny tråd med trådnamn typ: ”Hjälp med att komma igång med Debian Stable”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...