Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Makrofråga


Deppodi

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är helt ny på funktionen makro och jag har en fråga.

Jag har en pivottabell på jobbet som visar försäljning för olika säljare, där man får filtrera på sälj-id för att se försäljningen per persson.

 

När jag gör mitt makro så ber jag den att kopiera säljinformationen som jag vill ha, och sedan klistra in informationen i ett nytt ark, på rutan H3.

Men när jag kör mitt makro så klistras informationen in i cellen G34.

 

Är det någonting som jag behöver veta för att få en bättre förståelse för hur makron fungerar?

 

Med vänliga hälsningar,

Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Makron du spelar in arbetar (oftast, en inställningssak vill jag minnas) med relativa referenser.

 

In i koden och uppdatera/städa den.

Se exempelvis denna klistrade post

//eforum.idg.se/topic/220943-riktlinjer-för-bra-vba-kod/

Alltid skönt att få någon sorts förklaring på vad det är som händer när jag inte förstår det själv. Är inte helt säker på att jag kommer att lösa det här på egen hand, men jag ska absolut göra ett försök! Om inte så har jag i alla fall lärt mig lite mer. Önskar att jag hade någon på jobbet som var duktig på excel som man kunde sitta ned och prata med, går så mycket fortare att få någonting förklarat när man träffas än att felsöka och posta på forum!

 

Men mycket vill alltid ha mer :)  nu jävlar har jag en utmaning!

Får nog börja med att göra en enkel pivotabell hemma och leka med den och lära mig att skriva enkla makro innan jag går på den avancerade tunga filen på jobbet!

Det går trots allt att kopiera säljarnas transaktioner en och en, det kanske tar tio minuter att göra manuellt. Men tänk så skönt det hade varit med ett fungerande makro! Ett knapptryck och så var det klart :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...