Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmad eller oskärmad installationskabel i hemnätverk


Slopy

Rekommendera Poster

Nja, beror på det..

..är det trångt i röret och du drar ut en FK och ersätter den med en ny + ethernetkabeln så vill det till att man använder glidmedel (jo, det finns särskilt sådant) för att man inte ska bränna  sönder isoleringen pga. friktionen.

 

Inte riktigt seriöst, anser jag, att göra så med vanliga 15,2/16 VP-rör...

Naturligtvis måste det finnas plats, men har man som det är standard, max 4 enkeltrådar i, och lägger i en nätkabel också, så ska det finnas tillräckligt om plats i ett normalrör på 16mm. Du har ju inte alltid fyra trådar i varje rör, inte i äldre installationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Vad kostar den då inkl moms?

 

Ingen aning.

Jag kontaktar Miltronic i tjänsten och då är inte priset det som avgör...

 

Har du kollat RS Components?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De du länkar till har flexibel kabel. Det är ju intressant. Men det blir väl mycket dyrt.

Bägge länkarna visar ju på rena proffskablar, lite onödigt i hemmamiljö kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bägge länkarna visar ju på rena proffskablar, lite onödigt i hemmamiljö kanske.

Nej man behöver inga dyra proffskablar. Men det är ändå intressant med kablar som är mer böjtåliga. Det underlättar installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag länkade mest till tillverkarna för att kunna ta del av just deras information.

Inte att man nödvändigtvis ska handla av dem.

 

men samtidigt så får jag intrycket att Slopy vill göra en proffesionell installation när jobbet ändå ska göras..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Mikael. Jag vill göra en så proffesionell installation jag kan, men utan att överdriva jobbet. Lägger man fasta kablar så kan man göra det på ett sätt som är varaktigt länge. Det blir första gången jag gör en såhär stor sak. Det blir ju ett antal 90 graders svängar på varje slinga som måste göras mjuka, och då hade det underlättat med kabel som är extra flexibel, speciellt om man väljer cat 6 kabel (UTP) som är styvare än cat 5e.

Jag hade tänkt träna på att terminera cat 6 kabel i ett uttag. Kan man terminera i ett uttag och sedan peta upp kablarna flera gånger? Eller är uttaget förbrukat efter en gång? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att terminera med ett Krone-verktyg så funkar det flera gånger.

Men där är det svårt att göra fel. Verktyget, om man köper ett "riktigt" är utformat så att det "blir rätt" bara man använder rätt kabel/ledare.

 

Det som är pillrigt är när man ska klämma RJ45 på patchkablarna.

 

Kanske redan nämnts i tråden men det finns olika RJ45 - för solida ledare eller flexibla ledare, för rund kabel eller för platt kabel.

Dessutom rekommenderar jag såna styrhylsor för ledarna. Ska leta länk/bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att terminera med ett Krone-verktyg så funkar det flera gånger.

Men där är det svårt att göra fel. Verktyget, om man köper ett "riktigt" är utformat så att det "blir rätt" bara man använder rätt kabel/ledare.

 

Det som är pillrigt är när man ska klämma RJ45 på patchkablarna.

 

Kanske redan nämnts i tråden men det finns olika RJ45 - för solida ledare eller flexibla ledare, för rund kabel eller för platt kabel.

Dessutom rekommenderar jag såna styrhylsor för ledarna. Ska leta länk/bild.

Jo det var med kroneverktyget jag menade. Tänket köpa det kroneverktyget som Kjell har. Kostar strax över 200:-. Hoppas att det funkar bra. Det har ju sagts tidigare i diskussionen att det är speciellt viktigt att man terminerar rätt  med cat 6 kabel, så det var därför jag tänkte öva. Så det är RJ45-kontakterna som är knepigast. Då ser jag fram emot länk eller bild från dig. Schyst! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://se.rs-online.com/web/p/rj45-connectors/2503523/

 

Den svarta pluppen som här kallas "load bar" är väldigt bra att ha.

 

Det verktyg som Kjell har ser då ut som det originalverktyg jag har.

 

Tillägg, "load bar":

 

När jag har kontakterat så har jag skalat upp ca 5 cm och sedan trädd ledarna i rätt ordning genom den svarta pluppen och därefter har jag klippt ledarna i rätt längd.

Den svarta pluppen följer sedan med in i kontakten och förhindrar att ledarna läggs fel/omlott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt köpa denna tången http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/verktyg/crimptang-for-modularkontakter-p40197. Är inte den kabeln du köpt lite väl tilltagen för ett hemnätverk?

 

 

Tycker jag inte, ligger väl ungefär i mellanklass av vad som finns.

 

Hos min förra arbetsgivare var jag med och etablerade ett nytt kontor på den ort där jag var verksam. Vi fixade då kontorsnätverket själv.

Vi valde medvetet bort patchpanel och tillhörande patchkablar.

Vi använde installationskabel med solida ledare och klämde på avsedda RJ45 på dessa och tog dem direkt till switchen.

 

Från början använde vi en enklare tång, typ Biltema, och fick ganska ofta pressa om kontakterna.

Vi köpte då en "riktig" tång, kostade kanske 1500 kr, (tillägg: typ denna https://www.storel.se/presstanger/weidmuller/9008120000/pressverktyg-tt864-rs/product/1630493) och då fick vi bara fel om vi helt enkelt gjort fel, sett fel på trådarna.

Därmed inte sagt att man måste köpa en sådan dyr tång men den är ju en rätt så viktig faktor i sammanhanget.

Med Biltematången kändes det t.o.m. när man pressade att det blev fel. Kontakten glappade för mycket i tången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS! att just den jag länkade till var en kontakt för Cat5. Jag ville bara visa en bild på den svarta pluppen.

Den kontakt som föreslås i #60 verkar ju också ha en sådan "load bar", den del som visas i mitten på bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS! att just den jag länkade till var en kontakt för Cat5. Jag ville bara visa en bild på den svarta pluppen.

Den kontakt som föreslås i #60 verkar ju också ha en sådan "load bar", den del som visas i mitten på bilden.

Jo jag noterade att den var för cat 5. Men principen är detsamma som om det varit cat 6. Det verkade smart. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag funderar på är hur mycket man egentligen kan böja en solid cat 6-kabel (UTP). Enligt Kjell så ska man böja en cat 5e-kabel som efter en snusdosa. Eftersom en cat 6-kabel är styvare så undrar man hur mycket man kan böja den. Om tex kabeln löper längs väggen och sedan ska igenom vägen i en 90-graderssväng. Hur låter det säg göras? Ska man då ha en bred kabelränna som har utrymme för en mjuk böj?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

En annan sak jag funderar på är hur mycket man egentligen kan böja en solid cat 6-kabel (UTP). Enligt Kjell så ska man böja en cat 5e-kabel som efter en snusdosa. Eftersom en cat 6-kabel är styvare så undrar man hur mycket man kan böja den. Om tex kabeln löper längs väggen och sedan ska igenom vägen i en 90-graderssväng. Hur låter det säg göras? Ska man då ha en bred kabelränna som har utrymme för en mjuk böj?

 

 

CAT5e/CAT6 Snusdosa/fotboll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett cat 5 eller 6, ska man kunna lägga dessa i en normal kabelränna som innehåller böjar, så får man problem om man ska följa begreppen "snusdosa" och liknande, standard är dessa böjar oftast mindre än vad en "snusdosa" är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jo man tycker ju det. Det snackas om snusdosor men ska man dra kabeln åt sidan genom en vägg så måste det väl tåla snävare svängar än snusdosor. Annars fattar jag inte hur man ska kunna använda cat 6-kabel. Det kan ju inte förutsättas att kabeln alltid ska gå rätt fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...