Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmad eller oskärmad installationskabel i hemnätverk


Slopy

Rekommendera Poster

Jag tänker installera ett trådburet nätverk i lägenheten. Jag är funderar på om jag ska använda skärmad eller oskärmad installationskabel. Vad anser ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Oskärmad, för om man använder skärmad kabel är det väldigt noga med hur skärmen ska anslutas till jord på rätt sätt för att man inte få stora problem i stället och i hemmiljö är det svårt att göra det. I en hemmiljö finns inte heller de elektriska störningarna som skärmen är tänkt att skydda mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskärmad, för om man använder skärmad kabel är det väldigt noga med hur skärmen ska anslutas till jord på rätt sätt för att man inte få stora problem i stället och i hemmiljö är det svårt att göra det. I en hemmiljö finns inte heller de elektriska störningarna som skärmen är tänkt att skydda mot.

Kan man lägga en oskärmad kabel intill en EKK elkabel utan att det blir störningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man lägga en oskärmad kabel intill en EKK elkabel utan att det blir störningar?

Ja, det kan du göra.

 

Edit: Du skriver också att du ska använda installationskabel, verkar nog lite onödigt, installationskabel, använder man normalt bara vid inkoppling av patchpanel och och när man ska montera fasta vägguttag och liknande fasta dragningar, den är ju lite styvare och lite dyrare, men du kanske vill ha en fast installation på proffsnivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker installera fasta vägguttag och patchpanel. Kan man sätta upp ett "nätverk" på något annat sätt än med fasta vägguttag? Jag har läst en del om det och vad jag fått fram så är det så det ska gå till. Jag kan inte dra lösa kablar till fyra rum. Jag vill göra något som är så framtidssäkert som möjligt. Idag har jag 500 Mbt men det är tal om att dra in fiber och då kan det gå ännu snabbare. Därför tänker jag använda cat 6 kabel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du dra vanliga kablar till olika rum utan panel också.

Men generellt, panel eller inte, några grunder att tänka på.

 

Synliga kablar eller inte synliga, synliga, längs socklar, borra håll på lämpliga ställen osv. Lämpliga/snygga kabelhållare behövs.

 

Inte synliga, dra i befintliga elkanaler/rör i väggarna, och sätta uttagen bredvid eluttag.

 

Sen, hur många paneler behövs?

Hur många patch-uttag behövs?

Hur mycket kabel ska dras oavsett dragning?

Kontakter, har du kontakterings-tång?

Finns lite att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker installera fasta vägguttag och patchpanel. Kan man sätta upp ett "nätverk" på något annat sätt än med fasta vägguttag? Jag har läst en del om det och vad jag fått fram så är det så det ska gå till. Jag kan inte dra lösa kablar till fyra rum. Jag vill göra något som är så framtidssäkert som möjligt. Idag har jag 500 Mbt men det är tal om att dra in fiber och då kan det gå ännu snabbare. Därför tänker jag använda cat 6 kabel. 

Vad jag har förstått så kan man inte använda annat en installtionskabel till uttagen eftersom det bara går att använda enkaderlig kabel till uttagen. Det låter som en bra ide att dra nätverkskabeln i samma rör som elkablarna. Men tror du verkligen att den får rum? Jag har jordat i hela lägenheten så det ligger redan tre kablar i rören. Hur drar man igenom kabeln, det går väl knappast att tycka fram den?

Jag har tänkt att jag ska ha 2 uttag i patchpanelen till varje rum. Det finns en standard som säger att varje rum ska ha två uttag/dubbeluttag. Verktygen får man ju skaffa. Kabel får man köpa på 100-metersrulle, och det både räcker och blir över. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, till fasta vägguttag ska man ha installationskabel.

 

Cat 5e klarar av 1 Gbit/s medan Cat 6 klarar av 10 Gbit/s men inte i 100 m som annars är standardlängd. Tänk på att Cat 6 är mer krävande när det gäller installationen, t ex får den inte böjas hur som helst och måste termineras korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, till fasta vägguttag ska man ha installationskabel.

 

Cat 5e klarar av 1 Gbit/s medan Cat 6 klarar av 10 Gbit/s men inte i 100 m som annars är standardlängd. Tänk på att Cat 6 är mer krävande när det gäller installationen, t ex får den inte böjas hur som helst och måste termineras korrekt.

Vad innebär med "termineras korrekt", vad är det som är kritiskt i termineringen?

Kan man böja Cat 5e mer än Cat 6? Cat 5e kan man väl inte heller böja hur som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kontakterna ska termineras, alltså kontakteras, anslutas, klämmas korrekt gäller ju oavsett men det kan vara mer kinkigt med Cat 6.

(Har själv bara kontakterat Cat 5)

 

Jag skulle INTE dra en ethernetkabel i samma VP-rör som elinstallationens FK ligger.

Däremot fiberkabel.

 

Men:

 

Du skriver i inlägg #3

en EKK elkabel

 

och i inlägg #7

Jag har jordat i hela lägenheten så det ligger redan tre kablar i rören.

 

EKK är en kabel bestående av flera ledare avsedd att förläggas utvändigt men funkar även att dra i rör.

Att lägga en ethernet intill en sådan kabel är okej. (Fast inomhus, utvändigt, i bostadshus använder man EKRK)

 

I rören ligger kanske tre ledare, är det så du menar?

 

 

(Och ja, jag vet, om någon vill påpeka detta, FK, EKK, EKRK osv. är numera gamla benämningar, men jag är också gammal...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kontakterna ska termineras, alltså kontakteras, anslutas, klämmas korrekt gäller ju oavsett men det kan vara mer kinkigt med Cat 6.

(Har själv bara kontakterat Cat 5)

 

Jag skulle INTE dra en ethernetkabel i samma VP-rör som elinstallationens FK ligger.

Däremot fiberkabel.

 

Men:

 

Du skriver i inlägg #3

 

och i inlägg #7

 

EKK är en kabel bestående av flera ledare avsedd att förläggas utvändigt men funkar även att dra i rör.

Att lägga en ethernet intill en sådan kabel är okej. (Fast inomhus, utvändigt, i bostadshus använder man EKRK)

 

I rören ligger kanske tre ledare, är det så du menar?

 

 

(Och ja, jag vet, om någon vill påpeka detta, FK, EKK, EKRK osv. är numera gamla benämningar, men jag är också gammal...)

Jo det är så jag menar - tre ledare. Sedan har jag ett par meter EKK-kabel som ligger i en plastränna längs med taket från gruppcentralen och in i köket. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ni att det är att ta sig vatten över huvudet att använda cat 6-kabel för en amatör som gör detta för första gången, och att det är bättre att hålla sig till cat 5e?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. om detta nu ska göras, och dessutom "riktigt" så ligger det väl nära till hands att föreslå Cat 6 men frågan är väl om kabeln 1 Gbit/sek verkligen är flaskhalsen i systemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag planerar att bo kvar i min bostadsrätt många år än. Kabeln är inte flaskhalsen i systemet än. Men den kan kanske bli det om några år. Vem kunde tex förutspå att vi skulle behöva så stora lagringsutrymmen i våra datorer som vi har idag. Nu har man väl minst 1 TB i hårddiskarna. Eller att man skulle trycka in ett minneskort på 64 GB i mobiltelefonen, som jag gjorde för ett taga sedan. Det kan kanske bli samma utveckling när det gäller bandbredden. Men nu spekulerar jag bara. Vad innebär flera år Cecilia? 2 år, 5 år eller 10 år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med Cat 6 i den fasta installationen.

2 kr extra per meter kan det väl vara värt att veta att man gjort vad man kan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja CAT6 för Gigabit hastigheter och den är partvinnad för att ta ut ev. störningar. Skärmad kabel skall inte användas i hemmanätverk.

CAT 6a skall garantera 10Gbit hastigheter.

 

Kjell o Company har nätverkskablar eller "patch kablar" i olika fasta längder (finns även på löpmeter) för inom och utomhusbruk samt olika färger till bra pris http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/natverkskablar

 

Samt kabelklämmor om du skulle vilja spika fast den efter golvlist tex. http://www.kjell.com/se/sortiment/el/elinstallation/kabelklammer

Så har jag gjort i min lägenhet samt att jag lyckades gömma den i innanför plastlisten runt dörrkarmen i övergången mellan två rum.

Dessa tror jag också finns i olika färger(?) kanske på Clas Ohlsson också.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prisskillnaden mellan cat 5a och cat 6 är marginell. Jag har planerat att köpa prylarna på Kjell o Company. Där får man köpa på hundrametersrulle. Ska man köpa per meter så blir det dyrare. Men jag blir lite orolig när Mikael säger att  det är mer kinkigt med Cat 6. På vilket sätt är det mer kinkigt? Vad är det som kan gå fel - vilket är det kritiska momentet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha cat 6a-kabel, inte cat 6, om du ska få ut 10 Gb/s. Jag kan inte se att Kjell säljer cat 6a.

 

Kjell & Co tar upp denna skillnad mellan cat 5x och 6x:

 

Paren tvinnas upp för mycket (max 13 mm för kat5e respektive max 5 mm för kat6).

http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/natverkskabeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste inköpet jag gjorde var det följande.

 

http://www.kabelbutiken.com/installationskabel-natverk-f-utp-cat6-100-m

 

http://www.kabelbutiken.com/modularkontakt-cat6-rj45-stp-solid

 

http://www.elbutik.se/product.html/klemmi-klammer-tkk-5-7-v-18100st

 

Tillhörande monteringsverktyg har jag sedan tidigare.

 

Använder alltid typ dessa kabel-klammer till både dragning av elkabel och nätverkskabel, då det blir snyggare fästat.

 

Eftersom man använder samtliga kabelpar för Cat6 så är det noggrannare när man kontakterar. För Cat5 så används ju bara 2 av paren.

 

 

Ett tips gällande tillhörande verktyg, köp inte dom billigaste, det lönar sig att köpa lite dyrare, bättre kvalité.

 

För kontroll av den färdiga kabeln innan man fäster upp den, testa med en sådan här, eller liknande. Fungerar det inte enligt testaren, gör om och gör rätt.

 

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/verktyg/dibotech-kabeltestare-for-natverkskabel-p38439

 

Men hade du tänkt att handla från denna butik, så har du ju allt i denna butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du dra löskabel utan kontakter i lägenheten för att sedan klämma på kontaktdonen RJ45?

Annars finns färdiga patchkablar CAT6a i 0,5, 1,  2, 3, 5, 10 meters längder http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/natverkskablar/fardig-langd/luxorparts-halogenfri-sstp-natverkskabel-cat-6a-vit-0-5-m-p68887

 

Skall du dra i kabelränna där starkströmskabeln går (vilket jag håller med Mikael63 om inte är så bra) och får man ens göra det hursomhelst?

 

Men man använder en dragfjäder som finns i både nylon och metall, jag skulle nog rekommendera nylonvarianten.

tex. denna http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Dragfjader-av-nylon-O-3-mm-2000017373/

Borde finnas på Clas elelr lite varstans kanske t.o.m på Kjell.

 

Man lirkar och skjuter framåt och tillbaks om man kör fast, håller på tills man fått igenom dragfjädern helt, sedan fäster man kabeln i änden som skall dra igenom och drar tillbaka, men se upp så inte skarven kilar fast sig i befintliga kablar i rännan/röret. Då får man dra tillbaks från andra hållet och prova igen, lirka kan man ibland får göra. Men ibland går det inte eftersom man ibland stöter på ett litet glapp mellan två kabelrör i deras skarvar och då kan det bli stopp där eller så byter man och provar att få igenom från andra hållet istället.

 

[Edit] NH har en gammal guide för att dra nätverk hemma och där finns exempel med en sån dragfjäder: http://www.nordichardware.se/Natverk/dra-nerk-hemma/Dragning-i-befintliga-ror.html#content

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du dra löskabel utan kontakter i lägenheten för att sedan klämma på kontaktdonen RJ45?

Annars finns färdiga patchkablar CAT6a i 0,5, 1,  2, 3, 5, 10 meters längder http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/natverkskablar/fardig-langd/luxorparts-halogenfri-sstp-natverkskabel-cat-6a-vit-0-5-m-p68887

 

Skall du dra i kabelränna där starkströmskabeln går (vilket jag håller med Mikael63 om inte är så bra) och får man ens göra det hursomhelst?

 

Men man använder en dragfjäder som finns i både nylon och metall, jag skulle nog rekommendera nylonvarianten.

tex. denna http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Dragfjader-av-nylon-O-3-mm-2000017373/

Borde finnas på Clas elelr lite varstans kanske t.o.m på Kjell.

 

Man lirkar och skjuter framåt och tillbaks om man kör fast, håller på tills man fått igenom dragfjädern helt, sedan fäster man kabeln i änden som skall dra igenom och drar tillbaka, men se upp så inte skarven kilar fast sig i befintliga kablar i rännan/röret. Då får man dra tillbaks från andra hållet och prova igen, lirka kan man ibland får göra. Men ibland går det inte eftersom man ibland stöter på ett litet glapp mellan två kabelrör i deras skarvar och då kan det bli stopp där eller så byter man och provar att få igenom från andra hållet istället.

 

[Edit] NH har en gammal guide för att dra nätverk hemma och där finns exempel med en sån dragfjäder: http://www.nordichardware.se/Natverk/dra-nerk-hemma/Dragning-i-befintliga-ror.html#content

Jo jag måste dra löskabel. Jag har 20 cm tjocka betongväggar som jag får borra mig igenom. Jag har köpt den fetaste borrhammaren de har på Biltema. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...