Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Memory leak" (?), 99% minnesanvändning och datorn börjar lagga


cibbe

Rekommendera Poster

Jag har problem med att datorn börjar "hacka" och blir fruktansvärt långsamt och detta väldigt plötsligt. Som regel händer det efter att datorn varit igång ett par timmar, men kan även hända tidigare än så. Jag har dessvärre inte så mycket mer information att ge i nuläget annat än att minnesanvändningen enligt task manager ligger på 99% när problemet uppenbarar sig (normalt ligger den inte över ca 55%), det finns dock inget program i task manager som använder en onormal mängd minne och jag tror därefter att mitt problem är att något program/drivrutin leder till en "memory leak". Jag gör för övrigt inget särskilt när detta händer, allt från att kolla på en film till att surfa lite.

 

Det är fullt möjligt att problemet inte är en memory leak, så kom med förslag vad jag kan testa.

 

Problemet är relativt nytt och har pågått i ca en månad nu. Då jag inte har lyckats med att hitta problemet och då det inte hjälpte att installera om windows vänder jag mig till er i hopp om hjälp. Jag valde att testa att installera om windows nu i söndags efter att jag varit tvungen att starta om datorn fem gånger bara den dagen på grund av att minnesanvändningen gick upp till 99%.

 

Jag har windows 10 (fullt uppdaterad), i5 4670k, msi z87-g45, 2x4gb ram och datorn är inte överklockad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i Enhetshanteraren om ditt nätverkskort kommer från Killer. Det är mycket vanligt med minnesläckor i dess styrprogram i Windows 10 och det man kan göra är att avinstallera alla program från Killer och sen se till att installera bara den senaste drivrutinen utan några kringprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i Enhetshanteraren om ditt nätverkskort kommer från Killer. Det är mycket vanligt med minnesläckor i dess styrprogram i Windows 10 och det man kan göra är att avinstallera alla program från Killer och sen se till att installera bara den senaste drivrutinen utan några kringprogram.

Mitt nätverkskort kommer från killer och jag ska testa senare om det hjälper att endast använda deras drivrutin och inget annat. Återkommer när jag vet om det funkade eller inte.

 

Tackar för svar Cecilia!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

;) Väntar spänt på resultatet!

Cecilia, nu har jag inte upplevt några problem alls på några dagar och utgår från att din lösning fungerade. Tackar för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...