Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söker fläktkontroll


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Jag har ett Antec P193 V3 chassi med 4st. inbyggda fäktar: 1st. 120mm bak, 2st. 140mm i toppen samt 1st. 200mm sidofläkt.

Utöver detta har jag monterat 2 st. 120mm fläktar i fronten som blåser in luft över alla mina diskar.

Samt CPU-kylaren har 2st. 140mm fläktar.

Inga är av pwm-typ.

 

Det är när jag spelar eller kör andra krävande applikationer som jag vill kunna dra på fläktarna på ett enklare sätt utan att böka på baksidan, annars körs dessa på lägsta inställning och jag har en väldigt tyst och sval dator i övrigt (denna inlägg #28).

 

Problemet är att moderkortet inte stöder fläktstyrning av alla fläktar.

Den bakre 120mm och dom två 140mm toppfläktarna med molexkontakter har varvtalsreglage (tre brytare) i tre lägen inbyggt bak på chassit och det är just dessa jag vill kunna styra från fronten istället.

 

Egentligen bara dom 2 toppfläktarna jag vill styra, eftersom mitt moderkort kan styra en av dessa och då har jag valt bakre fläkten som styrs via Asus FanXpert

 

Om jag viker upp frontluckan har jag en 5 1/4" plats ledig eller om det finns en variant att montera inne i chassit och helt styra via mjukvara (fast helst inte)?

 

Nån som har nåt tips och kanske erfarenhet av någon modell?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag får fundera lite på saken, ingen direkt panik.

Men detta vill jag ha inbyggt/instoppat på den lediga 5,25" platsen i fronten.

 

Finns ju lite varianter men läs recensionerna först, några är riktigt besvikna av att det krånglar med mjukvaran.

Ja precis, det är känt att vissa typer av fläktkontroller är sämre helt enkelt, det bästa är nästan att försöka hitta seriösa tester utförda av någon tekniksajt datormagasin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...