-
Liknande Innehåll
-
Av DePhaz
Gokväll.
Det finns ju ett knasigt operativsystem som heter Windows 10. Det fungerar väl OK normalt sett men saknar mycket av det som Linux har. En av dessa saker är möjligheten att installera uppdateringar medan man använder datorn. Och nu ville MS installera uppdateringar.
OK, väljer alternativet att installera uppdateringar och starta om. Datorn startar om och installationen går färdigt. Ville dock stänga av datorn lite snabbt så jag klickar på "start". Men ser då att alternativen "installera uppdateringar och starta om" och "installera uppdateringar och stäng av" fortfarande är kvar. Men det HAR jag ju gjort! Nå väljer alternativ 1 och datorn startar upp utan någon installation av uppdateringar (!). Men det ser fortfarande ut som om det finns en installation som måste göras. Stänger då av datorn (alternativ 2) och startar upp igen. Och alternativen för uppdateringarna är fortfarande kvar (!!). Stängde av igen. Nu ska jag kontrollera detta i morgon kväll (måndag). Under tiden undrar jag om någon känner igen det här med uppdaterings uppmaningar som man inte blir av med (och som inte leder till installation).
-
Av tobson
Märkligt fel som jag inte får bukt på.
Min HP Zbook 17 g2, med Windows 10 har inte varit påslagen på 2 veckor. Startade upp den och den kändes trög, installerade senaste Windows uppdatering och startade om. Då kom det ett felmeddelande till slut som inte försvann.
Höll inne knappen för att få datorn att stängas av.
Nu startar den sakta upp men efter 10sek drar fläktarna igång och någon bild blir de aldrig. Caps lock och numlock blinkar sakta i börja. Ser man.
Vad har hänt och hur löser ja de?
-
Av DePhaz
Jo god morgon
Satt och funderade på en sak i går kväll. Jag kör Bunsenlabs Argon på en gammal laptop och har dålig disciplin när det gäller att ta hem och installera uppdateringar. Undrar nu om man kan ställa in operativsystemet för att automatiskt sköta om detta.
-
Av okunnnig
Hej! Jag är ganska okunnig på datorer osv. men har iaf tänkt släpa med mig min laptop till biblioteket för att plugga under hösten. På bibliotekets hemsida står det att man kan surfa trådlöst men att datorn behöver ha ett trådlöst nätverkskort. Vad är detta? Finns det inbyggt i datorn eller behöver man köpa till det? Var köper man det isf och vad ska man tänka på?
Har en Asus X550J.
-
Av pajjen
Jag köpte nyligen en 7000-kronors laptop med en matt 15,6 tums tn-bildskärm med 1920x1080-upplösning. Tn-bildskärmar är ju välkända för att ha dåliga betraktningsvinklar, men här handlar det om att den vertikala betraktningsvinkeln "inte existerar", eftersom ingen vinkel ger en acceptabel bild. Världsrekord?
Betraktar man bildskärmen på "normalt" avstånd (ca en halvmeter) så måste man välja om man, grovt sett, vill ha en okej mättat bild i övre delen av skärmen eller i den undre, och vinkla skärmen därefter. Det krävs ett betraktningsavstånd på minst två meter för att hela bildskärmsbilden ska visa någorlunda samma mättnad (förutsatt att man har exakt rätt betraktningsvinkel). Oerhört praktiskt betraktningsavstånd! :-O
Jag tog för givet att jag fått ett "måndagsexemplar", och återvände till butiken med datorn. Men, icke sa Nicke! Säljaren gjorde en hastig "inspektion" av skärmen, och konstaterade "jag tycker bilden är bra" (efter att ha tittat på en av Windows flashiga skrivbordsbakgrunder!). Han gick inte med på ett återköp eller reklamation.
Men jag kommer inte ge mig, jag är beredd att gå hur långt som helst med detta, eftersom jag inte känner mig road av att kasta 7000 kronor i sjön.
Vad tycker du? Hur dålig tn-bildskärm är acceptabelt?
Tack på förhand för synpunkter :-)
-
-
Senaste som Tittar
Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.
-
Senaste inlägg
-
-
Obesvarade ämnen
-
-
Nya ämnen
-
-
Aktuella jobb
- Systemtekniker IT, fjärrstyrningBorlänge (Stad), Dalarna, Gävle (Stad), Gävleborg, Göteborg (Stad), Västra Götaland, Solna (Stad), Stockholm
- Senior projektledareStockholm (Län)
- Projektledare inom IT som stöd för att utveckla bättre matvanor och säkrare livsmedelUppsala (Län)
- Förvaltningsledare inom IT till SISStockholm (Län)
- Webbutvecklare till LäromedelsavdelningenÖrebro (Län)
- Systemtekniker IT, fjärrstyrning