Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går min dator att rädda?


mollie

Rekommendera Poster

Jag har en laptop HP Pavilion g7 Notebook som har krånglat en del den senaste tiden.

Det började med att var gång som jag gjorde uppdateringar så slutade nätverket att fungera. Jag gick då in och ställde om datorn till tidpunkten innan uppdateringen, vilket gjorde att nätverket funkade igen.

Nu har det dock blivit värre, sen HP uppdaterat dom senaste gångerna så har datorn blivit seg och fungerar endast ca 30-60 min, sen hänger sig sidorna och ingenting händer oavsett vad jag gör utan jag får till slut stänga av den helt (på on-knappen) och starta upp den igen. Den blir även väldigt varm, betydligt varmare än den blivit tidigare. Vet inte om ev någon fläkt kan ha lagt av. :/

Hoppas någon kan hjälpa mig, har inte råd att köpa ny dator just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tiden brukar det samlas damm i ventilationskanaler mm inuti bärbara datorer och det gör det svårt för rumsluften att komma in och sänka temperaturen. Antingen kan man försöka öppna upp datorn själv för att få bort damm eller så kan man lämna in datorn på service. Ska man öppna själv kan man ofta hitta videos på YouTube som visar hur man gör för den datormodell man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ta en dammsugare och sätt emot ventilationsgallren och sug men gör det med avstängd dator för säkerhets skull

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man använder dammsugaren finns risk för:

 

1. Statisk elektricitet. Kan skada komponenter men verkan av den skadan kan dröja väldigt länge.

2. Att fläkten övervarvar och lagren skadas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se denna instruktion från HP om den passar att följa på din modell http://support.hp.com/us-en/document/c01657439

 

Man använder tryckluft på burk som fnns på dom flesta dator- och elektronikbutiker tex. Kjell & Company http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-tillbehor/rengoring/luxorparts-air-duster-tryckluft-pa-burk-p18010

All ström urkopplad: batteri bort och lika med nätsladden.

 

Datorn går ju upp i temperatur i takt med att processor och grafik får arbeta, ju tyngre applikationer som körs, ju varmare blir det och ju mer måste inbyggda fläkten öka på för att hålla tempen nere, men är det igensatt av damm blir det problem med detta.

 

Ett temperaturprogram brukar vara bra att använda för att kontrollera tex. HWmonitor http://www.cpuid.com...onitor_1.28.zip

Kolumnen Value visar aktuellt värde och Min o Max talar för sig själva.

Mvh

 

[Edit] Och om man vill kyla datorn ytterligare finns det kylplattor som man ställer datorn på och har inbyggda fläktar.

http://www.kjell.com...llbehor/kylning

http://www.prisjakt....gori.php?k=1056

 

Ps. Dessutom skulle jag råda dig till att ta backup, för en hårddisk som körts under lång tid vid för höga temperaturer får kortare livslängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Jag har dammsugit vid ventilationsgallren ett par ggr, det hjälpte då tillfälligt.

Jag har även använt kylplatta det senaste året.

Kanske bäst att jag lämnar in den till en fackman för rengöring. Men att den inte går att uppdatera, hänger sig ,m.m kan väl inte ha med dammet i fläkten att göra? Eller det ena leder till det andra osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Uppdateringar kan vara rätt jobbiga för vissa delar av datorn, dvs alstrar värme, och hängningar kan inträffa när vissa komponenter blir för varma och inte fungerar riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack för era svar!

Jag har dammsugit vid ventilationsgallren ett par ggr, det hjälpte då tillfälligt.

Jag har även använt kylplatta det senaste året.

Kanske bäst att jag lämnar in den till en fackman för rengöring. Men att den inte går att uppdatera, hänger sig ,m.m kan väl inte ha med dammet i fläkten att göra? Eller det ena leder till det andra osv?

Hur gammal är datorn? Det kan hända att det finns en inneliggande BIOS uppdatering som du behöver göra som rättar till alla problem som din dator har. Det är dock inget jag rekommenderar att du gör själv om du inte är väldigt duktig. Testa att använda Kör ​(du hittar det i sökmenyn) och skriv in DXDIAG. Där får du fram allt om din dator och kan se om den ger något felmeddelande någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att rekommendera något när vi inte ens vet vilket operativ som körs?

Det är också länge sedan som mollie var inne, kanske redan har löst problemet, skulle eventuellt lämna in sin dator, vi får se om mollie kommer tillbaka.

 

Kan mycket väl vara ett större gäng uppdateringar som ska in, i så fall kan det handla om så mycket som 500-600 Mb eller mer, i olika block som kan ta ganska lång tid att både ladda hem, och att installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn? Det kan hända att det finns en inneliggande BIOS uppdatering som du behöver göra som rättar till alla problem som din dator har. Det är dock inget jag rekommenderar att du gör själv om du inte är väldigt duktig. Testa att använda Kör ​(du hittar det i sökmenyn) och skriv in DXDIAG. Där får du fram allt om din dator och kan se om den ger något felmeddelande någonstans.

 

Tack för svaret! Datorn är ca 4 år gammal. Jag skrev in ovanstående, men det kom inte upp några felmeddelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få bort damm i en bärbar dators kylsystem kräver att man plockar isär den. Dammet sitter ofta fast i kylflänssystemet och en dammsugare klarar inte av att dra ur dammet.

Samma sak med tryckluft. Tryckluft gör en viss förbättring men oftast blåser man bara runt dammet i datorn, som sedan sugs tillbaka igen av fläkten.

 

För två veckor sedan hjälpte jag ett kusinbarn (han är vuxen) att fixa hans krånglande dator, en Toshiba Satellite P850.

Han klagade på att datorn var slö, trots att det sitter en mycket bra i7:a i den, blev väldigt varm och var högljudd för att fläkten gick hela tiden.

Jag misstänkte att kylsystemet var igensatt av damm. Så rätt jag hade.

 

post-118752-0-61043500-1453415324_thumb.jpg

 

Så här ser datorn ut när jag plockat isär den så jag kommer åt fläkten och kylsystemet.

Fläkten sitter ute till höger, se pilen i bilden ovan. Precis intill fläkten, på dess högra sida, sitter kylflänsen där utblåset från fläkten sker.

 

post-118752-0-01318000-1453415365_thumb.jpg

 

Bilden ovan visar fläktens utblås. Det som ser ut att vara ett dammfilter är i själva verket damm, rejält mycket damm.

Bilden visar att det inte finns något fritt luftrum för luften att färdas. Dammet är i vägen.

 

post-118752-0-62200600-1453415373_thumb.jpg

 

Bilden ovan visar fläkten efter att jag plockat bort dammet. Allt damm som blockerade luftrummet ligger på ESD-mattan till höger i bild.

Nu ser man även fläktvingarna på fläkten.

 

post-118752-0-27285100-1453415386_thumb.jpg

 

Bilden ovan visar att dammet var så tjockt som upp till en cm (de delar som inte trycktes ihop av mina fingrar när jag plockade bort dammet).

 

post-118752-0-43656800-1453415404_thumb.jpg

 

Bilden ovan visar en närbild av kylflänsen med damm i utblåsets galler.

Det syns lite rester från dammbitarna jag blockade bort.

 

Jag rensade bort allt damm och gjorde ordentligt rent innan jag monterade och skruvade ihop datorn igen.

Efter denna rensning av damm i datorn blev den snabbare, sval och betydligt mindre ljudande än innan.

 

Att få bort sådana här dammlager med en dammsugare utifrån eller tryckluft låter sig inte göras. Enda sättet är att demontera datorn och manuellt rengöra systemet.

 

 

 

 

 

P.S. Råkade av misstag publicera detta inlägg i fel tråd. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har problemet blivit ännu större När jag startade datorn i morse kom det upp text på bildskärmen att en av diskarna inkonsekvenkontrollerades. Problemet är att eftersom datorn hela tiden hänger sig så kommer det inte längre än till 69%. Har provat att starta om flera gånger men inget hjälper. Börjar bli desperat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du märkt att datorn skulle kännas varm utanpå någon gång?

 

Det kan vara jobbigt för datorn att inkonsekvenskontrollera en hårddisk och då alstrar den mycket värme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blir inte varmare än det blir annars när jag använder den och då är det samma problem, den hänger sig efter 10-15 min och måste stängas på on-knappen. Vad innebär inkonsekvenskontrolleras? Varför utför datorn den rutinen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Denna kontroll initieras oftast på grund av felaktig avstängning av dator. Du skriver att datorn "hänger" sig.

Kan du se om det pågår diskaktivitet? Någon diod som indikerar detta?

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, datorn arbetar. Det är två lampor på sidan av datorn som lyser konstant. I vanliga fall (när datorn var okej) brukar bara den ena lysa och den andra blinka när datorn jobbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag inte. Hur märker man det? Provade att starta i felsäkert läge och först arbetade den som attan men sen hände det inte mer. Står vänta, men inget händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag inte. Hur märker man det? Provade att starta i felsäkert läge och först arbetade den som attan men sen hände det inte mer. Står vänta, men inget händer.

Aha, det fungerade alltså inte att starta datorn i Felsäkert läge?

Är det korrekt?

 

Nu har jag tappat lie i tråden, men är det Windows Home eller Pro du har?

Varför jag frågar är för att om du har Windows-skivan så går det att göra en Windows -reparation - men bara om du kan starta gamla Windows - eller att göra en system reparation från botbart media och där väljer du att reparera.

Grejen är att du skall kunna behålla alla dina filer och uppgifter - men ingen garanti!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, det fungerade inte med felsäkert läge iheller. Det är Windows 7 jag har, men jag har tyvärr ingen Windows skiva. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, det fungerade inte med felsäkert läge iheller. Det är Windows 7 jag har, men jag har tyvärr ingen Windows skiva. :(

 

Fast jag hänger inte med: Windows 7 - då skall du kunna starta om datorn i Felsäkert läge:

 

Starta om datorn, direkt innan Windows logga visas så trycker du [F8] upprepade ggr. så skall en meny komma fram där du väljer att starta i Felsäkert läge.

 

Obs. att på tex. mitt Asus moderkort så används också [F8] direkt vid uppstart för att välja boot-enhet, så jag måste vänta något lite innan jag försöker aktivera felsäkert läge, hinner Windows starta får man börja om.

 

Sedan:

Start > i sökrutan skriver du cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer "Kör som administratör" > i Kommandotolken skriver du sfc /scannow och Enter

 

[Edit] Se också detta:

Microsoft Windows 7.:Starta datorn i felsäkert läge

Microsoft:Windows 7 - Avancerade startalternativ (inklusive felsäkert läge)

 

Eller menar du att sfc /scannow kommandot inte fungerar? Ja då blir jag brydd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den går att starta upp i felsäkert läge, och den börjar läsa in filer för fullt, men sen står det stilla, Svart skärm med en massa text om vilka filer som lästs in, men inget mer händer så jag kan inte heller komma åt start menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det fungerade alltså inte att starta datorn i Felsäkert läge?

Är det korrekt?

 

Nu har jag tappat lie i tråden, men är det Windows Home eller Pro du har?

Varför jag frågar är för att om du har Windows-skivan så går det att göra en Windows -reparation - men bara om du kan starta gamla Windows - eller att göra en system reparation från botbart media och där väljer du att reparera.

Grejen är att du skall kunna behålla alla dina filer och uppgifter - men ingen garanti!

Då ser jag bara en möjlighet: se ovan.

Men:

Har du Windows 7 licensnyckel kan du ladda ned och bränna ut Windows 7 härifrån:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

 

Bränn ut eller montera ISO-avbildningen genom att högerklicka och välj Montera,

Därefter skall du välja Setup och att reparera Windows installationen.

Efteråt kör du Windows update, som du repeterar och startar om tills det inte finns flera uppdateringar, inklusive valfra uppdateringar..

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ser jag bara en möjlighet: se ovan.

Men:

Har du Windows 7 licensnyckel kan du ladda ned och bränna ut Windows 7 härifrån:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

 

Bränn ut eller montera ISO-avbildningen genom att högerklicka och välj Montera,

Därefter skall du välja Setup och att reparera Windows installationen.

Efteråt kör du Windows update, som du repeterar och startar om tills det inte finns flera uppdateringar, inklusive valfra uppdateringar..

Mvh

TS har en så kallad OEM-licens.

Den går inte att använda hos Microsoft. Om man matar in sin OEM-licens i den länk du har i inlägget får man beskedet att vända sig till datortillverkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...