Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med villkorsstyrd formatering


Pelle Penna

Rekommendera Poster

Jag är ny på excel och deras formler.

 

Jag har ett excelblad där jag i kolumn A har namn på personer. I kolumn D ska jag kunna markera med ett x om personen har betalat och då vill jag att från början ska cellerna för de personer som inte har betalat, vara röda och så fort jag markerar i raden på kolumn D med ett x så blir motsvarande namncell ofärgad eller rent av grön.

 

Hur skriver jag formeln?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera de celler i A du vill färga, markera först cell A2 (antar rubrik finns) och sedan nedåt (så att A2 är i fokus).

Öppna villkorsstyrda formateringen, klicka på formatera enligt formel.

Skriv där in D2="x" (eller D2<>"x" beroende på hur vill agera)

och ange därefter det format som önskas.

 

Börja där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tröga typen fattar inte.

Jag har provat ditt förslag.

Jag markerade kolumn A2-A20. Gick sedan till vilkorsstyrd formatering och klistrade in först den ena och så den andra och gjorde formateringen röd. Det funkar inte trots det.

Office 2010 är det jag använder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade att du ska börja med ett =

 

sorry

 

men se bifogade bok

Hej igen

Om jag nu skulle vilja att cellerna skiftade färg. Hur skriver jag då. I ditt svar så var blev ju cellerna röda så länge jag inte satt ett x i kolumn c och det är kanon, men går det att få dem att bli gröna när man sätter x och röda när det inte står något i cellen i kolumn c???

Alltså gröna celler för betalt och rött för obetalt. Jag försökte lägga till en ny regel, men då blev det grönt i båda reglerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare fråga

 

Jag har testat formeln och den fungerar att färga en kolumn, men när jag markerar kolumn B och C (eftersom jag har förnamn och efternamn i olika kolumner) så blir bara förnamnskolumnen A färgad. Försökte göra om regeln och i formeln så är ju båda kolumnerna markerade =$B$3:$C$76 och Betalkolumnen är F. Det borde väl gå att få både B och C gröna eller röda????

Tack på förhand

 

Dessutom, om det nu i kolumn F står Betalt så kan jag styra så att ex kolumn A blir grön, men jag får listor från en annan organisation och då står det följande alternativ. Kommande, aviserad, Betalt. Jag vill att Betalt ska bli grön men vid de två andra alternativen bli röda. Hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många små frågor. Testa runt lite och se om du inte klarar en del av dem själva, med lite tips från mig.

 

Allt det du vill går med rätt formler.

 

Vad gäller villkorsstyrd formatering

Två områden

1: De område som regeln appliceras på.

2: Det område formeln som styr arbetar på.

 

Och en enkel regel: Formeln ska evaluera till SANT eller FALSKT. Inget annat. Du kan testa den i en cell, skriva in den där, för att se om den fungerar.

Viktigt att minnas är att se till att referenserna blir rätt i regeln, att man låser kolumn eller radreferens vanligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen så verkar det vara något i själva programmet som strular. När jag markerar två kolumner så får jag bara färg i den första.

 

När kompisen gör likadant i en senare version av Office (jag kör 2010) så fungerar det, men när han provade på en tidigare version så fick han samma problem som jag.

Är det någon som kan v erifiera detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, något är nog galet i regeln du satt upp

 

Ladda upp boken så kan jag ta en titt.

eller ge mig:

Ställ dig i första cellen, första raden där du vill ha det färgat, ta upp regeln

där ge mig

1: Området villkorstyrningen gäller på.

2: Formeln du angett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Område som då är två kolumner, A och B till och med rad 19

=$A$2:$B$19

 

Formeln där jag då ska skriva ett x i kolumn C mitt för varje rad

=C2="x"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade när jag fick ta bort ett =. Så här blev det =($C2="x")

 

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, ett likatecken för mycket från mig :) 

 

Du förstår vad det lilla dollartecknet gör? En viktig egenskap att ha reda på i Excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

mera hjälp önskas.

 

Samma blad som förut. Närvarolista

 

Jag vill att respektive cell i kolumnerna J-W ska färgas gröna när jag sätter 1 i en cell mitt för ett namn i kolumnen.

 

Som det är nu så fungerar formeln på kolumn J men jag vill inte att celler i andra kolumner ska färgas grön så fort jag skriver 1 i en J cell. De ska inte bli gröna i nästa kolumn förrän jag sätter en 1 i cellen i den kolumnen där. Måste jag göra en ny regel för varje kolumn?

Här nedan är aktuellt område och formel för J kolumnen men jag vill utöka området till W77

Området  =$J$2:$J$77

Formel =($J2=1)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså att cell J2 ska bli grön om du skriver värdet 1 i J2.

Och samma för J3, K2, K3 osv

 

Isåfall är formeln du ska ha vara en utan $-tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså att cell J2 ska bli grön om du skriver värdet 1 i J2.

Och samma för J3, K2, K3 osv

 

Isåfall är formeln du ska ha vara en utan $-tecken.

Gilla dig.

​Tack det funkar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...