Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera till W10 och ny systemdisk?


Pejo

Rekommendera Poster

Hej,

 

Efter att ha provat W10 på en bärbar dator ett tag känner jag mig redo att uppgradera även den stationära datorn. Jag funderar också på att dopa den med en ny SSD som systemdisk och planen är då att klona den befintliga systemdisken.

 

Frågan är om det har någon betydelse i vilken ordning detta sker, dvs vad som är bäst:

  • W10 först, sedan ny klonad systemdisk
  • först ny klonad systemdisk, sedan W10

Kan Windows krångla med uppgraderingen om jag har ändrat datorns konfiguration (ny disk)?

(Eller är det kanske bäst att inte klona och istället uppgradera till W10, skapa en installationsskiva och sedan göra en ren installation på en ny systemdisk?)

 

Råd och tips mottages tacksamt!

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ren installation är bäst. Om du inte gör en ren installation, har det ingen betydelse i vilken ordning du gör det. Jag skulle klona Win 7 och sedan uppgradera, av den enkla anledningen att då har du en backup med Win 7 och en ny disk med Win 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för klargörandet om ordningen, eller rättare sagt att det inte spelar någon roll. Får fundera lite till på valet mellan kloning och ren installation.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig bråkade aktiveringen när gjorde en ren installation på ny ssd och klagade just på bytt hårdvara, oem version, så det slutade med ren W8 installation som aktiverades utan problem och uppgradering till 10.

Vet inte hur det är idag med versionerna men den som kom i november, och togs bort, kunde man använda 7 eller 8:ans kod utan problem på ny disk vid installation av 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är idag med versionerna men den som kom i november, och togs bort, kunde man använda 7 eller 8:ans kod utan problem på ny disk vid installation av 10.

Den stora november-uppdateringen till version 1511 återkom efter några dagar och det är meningen att man nu ska kunna göra en ren installation av Windows 10 direkt utan att uppgradera. Om det gäller en märkesdator som levererades med Windows 8 eller 8.1 kommer installationsprogrammet att läsa produktnyckeln för Windows 8/8.1 automatiskt men i övriga fall får man själv skriva in produktnyckeln för Windows 7, 8 eller 8.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...