Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linuxdatorer


MariaE

Rekommendera Poster

Som sagt datorn är standarduppbyggd, finns även med Windows och det är förstås meningen att man ska kunna uppdatera Linux-installationen av säkerhetsskäl, allt det innebär att Linux inte ligger i någon sorts ROM.

 

Det går utmärkt att installera Linux i datorer som har EFI, men man kan behöva ändra några inställningar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt datorn är standarduppbyggd, finns även med Windows och det är förstås meningen att man ska kunna uppdatera Linux-installationen av säkerhetsskäl, allt det innebär att Linux inte ligger i någon sorts ROM.

 

Det går utmärkt att installera Linux i datorer som har EFI, men man kan behöva ändra några inställningar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Jag vet inte om jag blev så mycket klokare av detta...I vilket fall som helst så vet jag inte hur man gör och det vet ingen av de andra som jag känner heller tror jag...

 

Jag har råkat ändra i setupen en gång och datorn blev ostartbar. En annan gång var det en fil i Pascal som gjorde att setupen ändrades. Jag hade  skrivit ut setupen så jag kunde skriva dit de värden som hade ändrats men jag hittade inte det papperet då när det blev fel.  Men det gällde antingen min 386 som jag hade Windows 3.1. på eller min pentium 400 som jag fortfarande har Windows 98 på. Men det värsta var att strömmen gick då det hände... Jag fick hjälp med setupen båda gångerna av de i databutiken Descartes.

 

Om hårddisk modellen ändras så hittar ju inte datorn hårddisken... "Load setup defaults" fanns inte i dessa datorer

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Som sagt datorn är standarduppbyggd, finns även med Windows och det är förstås meningen att man ska kunna uppdatera Linux-installationen av säkerhetsskäl, allt det innebär att Linux inte ligger i någon sorts ROM.

 

Det går utmärkt att installera Linux i datorer som har EFI, men man kan behöva ändra några inställningar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Nu har jag fått min dator! :thumbsup:  :) Det verkar visst som om det är omöjligt att installera om Linux trots att det inte är en EFI-dator...Skrivbordsmiljön är KDE-desktop :angry: Datorn klarade mattetestet iallafall utan att gå sönder. Då håller den antar jag... Jag läste nånstans på nätet att räkna ut stora tal är ett sätt att kolla om processorn är ok... Jag har dock inte hittat något program på datorn eller på nätet som liknar harddisk test för Linux ...

Stress heter programmet. Det finns ett program som heter Stressapp test också. Det verkar konstigt. Det har jag inte använt. Det ska jag ta och avinstallera nu när jag hittade det. 

/Maria

post-120863-0-55628200-1453449104_thumb.png

Fakultet1.rtf

post-120863-0-01273900-1453449176_thumb.jpeg

post-120863-0-29887800-1453449197_thumb.jpeg

post-120863-0-23298900-1453449309_thumb.jpeg

Whoami.txt

post-120863-0-40444300-1454328450_thumb.png

post-120863-0-12170100-1454328564_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du har fått hem din dator.

 

Om du har frågor om den ställ dem i nya trådar eftersom denna tråd ligger i forumet "Köpa/Bygga dator".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du har fått hem din dator.

 

Om du har frågor om den ställ dem i nya trådar eftersom denna tråd ligger i forumet "Köpa/Bygga dator".

Ok jag gör så.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...