Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klicka här om du vill ange dina senaste autentiseringsuppgifter


bgjo

Rekommendera Poster

Hej,

Har ställt motsvarande fråga i Microsofts Community men ännu inte fått några svar. Kanske kan någon här hjälpa mig att lösa detta?

 

Får med jämna mellanrum följande meddelande i Åtgärdscenter;

"Klicka här om du vill ange dina senaste autentiseringsuppgifter. Du måste logga in med ditt Microsoftkonto igen".

När jag trycker på meddelandet hamnar jag i "Inställningar - Konton - Din e-post och dina konton" där texten "Logga in med ett lokalt konto istället" är markerat med en streckad ram.

Vet dessvärre inte vad jag skall göra här. Är inte heller intresserad av att logga in på ett lokalt konto.

Kan någon i detta forum ge någon klarhet i detta? /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag känner igen detta från Windows 8.1

 

Men hur jag löste det? Hmmm....

Har för mig att jag skrev in dom inloggningsuppgifter som efterfrågades en gång till sedan var problemet borta.

 

Jag tror det har att göra med Microsoft online registering och inget med datorn. En verifiering helt enkelt att det är du som är du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det finns en del sidor om ett liknande meddelande i Windows 8 och ibland verkar det ha att göra med att CCleaner eller liknande program har städat bort för mycket.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-security/action-center-asking-for-password/2d90722a-9612-4a9a-89e5-ad3923a7df5b med flera länkar till andra sidor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undran? Om du nyligen uppgraderat till Windows 10 så kan det vara så att Microsoft online-kontot känner av att det är en sk. "ny maskin" som behöver verifikation och då skall du bara behöva ange uppgifterna en gång till.

En säkerhet från MS?

 

En gissning som sagt och att dessa försvunnit från tidigare kan ha att göra med det Cecilia säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 10 installerades i början av augusti och detta har börjat strula först i mitten av november.

Kan mycket väl ha att göra med CCleaner då jag installerade detta den 21 november, vilket kan stämma överens med när problemet först uppstod.

Körde dock CCleaner mycket "snällt" då jag av egen erfarenhet ha haft problem med detta program tidigare. Gick in och redigerade mina autentiseringsuppgifter i Autentiseringshanteraren (Kontrollpanelen-Användarkonton-Autentiseringshanteraren) under Allmänna autentiseringsuppgifter-MicrosofAccount:, och upprepade mina befintliga användaruppgifter, namn & lösenord, som jag därefter sparade.

Efter omstart och ny inloggning på datorn fick jag dock rubricerat meddelande igen, där jag fick bekräfta mina uppgifter.

Har även avinstallerat CCleaner då jag inte tycker mig ha någon nytta av detta program. Får nu avvakta om varningen återkommer fler gånger?. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varningsmeddelandet om autentisering återkom dessvärre idag igen. Det har varit lugnt sedan i söndags, så trodde i min iver att det fixat sig. Det verkar ganska klart att felet ligger i denna dator, då detta inte uppträder när jag loggar in i med samma användarkonto på min andra PC.

Kanske är dags att göra en ny installation av Windows(?), men det tar emot då vi är fler (2) användare på denna dator. :thumbsdown: /bgjo ​

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då vi är fler (2) användare på denna dator

En tanke: Använder ni samma Microsoftkonto för dessa inloggningar (om det nu är möjligt)?

 

Jag har som sagt tidigare stött på fenomenet och jag använder samma inloggning med samma Microsoftkonto på flera datorer som heter olika och då fick jag autentisera  uppgifterna på dom andra datorerna, sedan var det löst.

 

Om kontot ändras fast med samma inloggning på Microsoftkontot så tror jag man måste autentisera igen, lite osäker som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav upp och håller nu på att köra en full installation av Windows 10 Pro. Hittills har varningen inte dykt upp, men det är inte värt att ta ut något i förskott. Mycket arbete återstår med alla program & drivrutiner, men dessa har ju förhoppningsvis inget med autentisering att göra.

Är nästan övertygad om att det var CCleaner som rensat lite för 'bra', så nu blir detta (eller liknade) optimeringsprogram förmodligen aldrig installerat igen.

Varje användare (2) har olika (egna) inloggningsuppgifter. Tror inte det går(?).

Tack i alla fall för visat intresse. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att Varningen om autentiseringen återkommit igen, 2 gånger för övrigt, och berodde således inte på rensningen med CCleaner. :thumbsdown: /bgjo ​

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar också få upp meddelandet om att återautentisera kontot ibland.

Vissa gånger kommer man till inloggningen och kan verifiera upp kontot andra gånger är sidan blank.

Jag har märkt att sidan är blank på dom datorer där man inte kan sätta pinkod för inloggningen.

Det beror på en felaktig uppdatering. Dock har jag slarvat bort vilken uppdatering det är. Men fick man bort den kom det igång igen.

 

Det är dock inte så viktigt utan mest irriterande.

För att synkning osv. skall fungera måste du ha kontot verifierat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet bara inte hur jag skall verifiera kontot. När jag trycker på meddelandet skickas jag till sidan Inställningar - Konton - Din e-post och dina konton. ​Här har jag iof möjlighet gå vidare genom att välja Hantera mitt Microsoft-konto, men inte heller här finns det något ställe där det uttryckligen står att jag kan verifiera (autentisera) mitt konto.

Men som sagt, inte viktigt så länge man inte blir avstängd från kontot. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet bara inte hur jag skall verifiera kontot. När jag trycker på meddelandet skickas jag till sidan Inställningar - Konton - Din e-post och dina konton. ​Här har jag iof möjlighet gå vidare genom att välja Hantera mitt Microsoft-konto, men inte heller här finns det något ställe där det uttryckligen står att jag kan verifiera (autentisera) mitt konto.

Men som sagt, inte viktigt så länge man inte blir avstängd från kontot. /bgjo

Det sker automatiskt när du loggar in med dina inloggningsuppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...