Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är syftet med huvudinlägg?


Sture888

Rekommendera Poster

Vad är syftet med huvudinlägg när det är så likgiltigt OK att folk snackar något annat,, dessutom att moderatorn samtycker att det är relevant?

 

Men då kan man ju ta bort huvudinlägg i systemet när huvudinlägg inte ska ha någon avgörande funktion. Så blir rubriker lika meningslösa.

 

Flashback är i så fall hårdare då man kan få ett mess att man skrivit ett inlägg som inte hade så stor relevans i ämnet. Mindre drivande forum har också hårdare moderatorer

 

Är Eforum ensam om att ha likgiltiga moderatorer som inte förvaltar någon ordning.

 

Eforum har ingen auktoritet av förtroende när moderatorerna här bara är några med en titel 

 

Byta ämne är OK här

 

1 Vet nån om såna här reservdelar till en sån här Opel?

 

2 Svar. Den bilmodellen är gräslig och det är dåligt andrahandsvärde

 

Så om påståendet stämmer så betyder det att inlägget håller sig till ämnet.

Information som inte framgår i huvudinlägget ska alltså tvinga tråden att byta ämne och plötsligt fokusera sig tråden på gräslig bilmodell och dåligt andrahandsvärde .

 

Infot stämmer alltså håller sig tråden till ämnet enligt Eforums moderatorer

Enligt moderatorn så är huvudinlägget ointressant. Allt annat omkring är relevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi moderatorer agerar efter dom regler vi satt upp och förbehåller oss unisont att moderera efter dessa och dom tolkningar som vi anser blir det bästa för att försöka få ett trevligt Eforum att vistas på för alla.

Det betyder att vi moderatorer kan ställa olika hårda eller mjukare krav efter varje enskild regel beroende på trådens innehåll från fall till fall och även göra våra bedömningar däremellan.

 

Alla inlägg kan också rapporteras av vem som helst och det rapporterade inlägget kommer då in tlll vårat rapporteringscenter, där anmälan blir behandlad och bedömd av oss och vilka ev. åtgärder som skall vidtas eller om det bedöms att inga åtgärder skall utföras.

 

Mvh Flyfisherman / Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du Sture888

 

Vill man ha en tråd som går i en och endast riktning får man vara tydlig i sitt spörsmål, så att säga sätta upp en "regel" redan i sitt första inlägg.

 

Beroende var på Eforum är det olika svårt.  Postar du inom subforum som exempelvis Excel och övriga kontorsprogram då styr kanalen i mångt och mycket vad som ska diskuteras där (jag har exempelvis slagit ned på användare som vid varje fråga svarat "ladda ned Open Office")

 

När du postar i Öppet forum, Avreagera dig, är det friare. Ofta låter vi trådar löpa i den riktning de vill men när det blir för mycket snedsteg kan vi rycka in.

När det börjar luta åt dålig stämning, personpåhopp, då är chansen stor att vi sätter ned foten.

Vi har tre verktyg vi vanligen använder.

1: skriva kommentar i tråden

2: Dölja inlägg.

3: Dölja/radera hela tråden.

Steg 3 tar vi bara till när tråden verkligen är bortom räddning, när det inte går att rensa i den utan att den blir helt obegriplig. 

 

Givetvis är ingen av oss moderatorer ute efter att sätta dit någon ensklild, vi är inte ute efter att censurera det ni skriver.

Det vi vill är att alla ska hålla en god ton, vara vänliga och respektera varandra. Givetvis kan ni diskutera allt från himmel till jord i Öppet forum men gör det i god ton!

 

Som Fly säger ovan, vi är ett antal moderatorer som sköter om detta, vi delar på ansvaret och vi gör det på vår fritid. Ingen moderator agerar, i allvarligare fall (som att dölja inlägg/trådar/varna medlemmar), utan stöd från oss andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra behöver inte sätta upp regler och det blir en konsekvent diskussion

så varför ska jag behöva det?

 

Alltså upplever jag det som en pakt att folk pratat ihop sig att inte hålla sig till ämnet i mina trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu Sture888 det kan jag inte svara på.

 

Jadu

 

Reglerna är ju typ huvudinlägget.

Vad är syftet med ett huvudinlägg om det inte ska verka i sin handling av påföljd att folk håller sig till det och inte drar in andra saker?

 

I annat fall förlorar huvudinlägget sin gällande funktion. Varför huvudinlägg när det i själva verket inte är huvudinlägg och är som ett vanligt inlägg som inte avser nåt i sin påföljd att diskutera?

 

Har Eforum huvudinlägg som ska gälla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra behöver inte sätta upp regler och det blir en konsekvent diskussion

så varför ska jag behöva det?

 

Alltså upplever jag det som en pakt att folk pratat ihop sig att inte hålla sig till ämnet i mina trådar.

Vilka andra, behöver inte sätta upp regler? Hur menar du?

 

Om andra pratar i "pakt" och för att inte "behöva" hålla sig till reglerna, är upp till dom, men upptäckt detta så ageras det på något sätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu

 

Reglerna är ju typ huvudinlägget.

Vad är syftet med ett huvudinlägg om det inte ska verka i sin handling av påföljd att folk håller sig till det och inte drar in andra saker?

 

I annat fall förlorar huvudinlägget sin gällande funktion. Varför huvudinlägg när det i själva verket inte är huvudinlägg och är som ett vanligt inlägg som inte avser nåt i sin påföljd att diskutera?

 

Har Eforum huvudinlägg som ska gälla?

Om vi inte förstår hur du menar med att reglerna är huvudinlägget,hjälps oss då gärna att förstå. Var själv rak på sak då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju berätta vad syftet med din trådstart var och vad för sorts svar som skulle ha platsat enligt dig?

Så här var trådstarten om du inte kommer ihåg det:

 

Sedan februari så slutade allt att fungera på passagen.se. Under den tiden så har de informerat en massa saker på supportsidan, men som sagt så funkar inga tjänster.

 

Passage

n debatt är ur funktion

 

Hemsidor är ur funktion

 

Bloggen är ur funktion

 

m.m

 

Här om dagen skrev de att passagen.se kommer vara nere nån dag, så skrev de att problemet var löst för länge sen. Vad då löst, inget funkar ju. Samma sidan sen februari, inget är uppdaterat.

 

De skriver att man kanske måste radera kakorna i webbläsaren men vad hjälper det när det inte funkar med en webbläsare som aldrig varit på passagen. Testade med den i TV.n

Samma felmeddelande

 

Senaste rapporten är att passagen.se kan vara instabil. Instabil för vad?

De lever i nattmössan ute i lingonskogen som tydligen inte vet hur det verkligen är.

Det finns bara en fråga och det är "Instabil för vad?" och det är ju en fråga som ingen förutom den som skrev texten på Passagen kan svara på, vilket gör det rätt meningslöst att ställa den i Eforum.

 

Förutom den frågan radar du upp bara ett antal påståenden. Vad ska folk svara på det?

Om någon hade tyckt annorlunda än vad du gjorde, så hade du blivit arg för det, det har du ju visat i dina tidigare trådar. Nu fick du medhåll om att Passagen inte är något att ha, och så blir du arg för det.

Finns det då något svar som du skulle tycka hade varit bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra behöver inte sätta upp regler och det blir en konsekvent diskussion

så varför ska jag behöva det?

 

Alltså upplever jag det som en pakt att folk pratat ihop sig att inte hålla sig till ämnet i mina trådar.

 

Hoppla, nu är det väl dags att du växlar ner. I den här tråden, som du själv har startat, håller du dig inte själv till ämnet. //eforum.idg.se/topic/350280-hall%C3%A5-mac-anv%C3%A4ndare-%C3%A4r-laptop-b%C3%A4ttre-%C3%A4n-station%C3%A4r/. Om du själv inte håller dig till ämnet i dina trådar, kan du knappast gnälla på om någon annan inte skulle göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hoppla. Ändamålet helgar medlet.

 

Eftersom folk efter första inlägg bytte ämnet och kommenterar andra saker, så kan du inte tala för "hålla sig till ämnet" när det ens inte funnits någon konsekvent dialog i den mening.

 

Du skyller på mig för att jag bytte ämne något senare.

Men i detta fall bytte tråden ämne på första svarande inlägg, det är väl en helt annan sak?

 

Om du ska skylla på mig så det blir logistiskt motsatt i alla avseende så måste ett direkt avvikande av en startad tråd väga lika tungt och mer då det aldrig blev konsekvent påföljd av huvudinlägget.

 

Men om det är OK att folk byter ämne på första inlägg så finns det inget underlag att skylla på mig.

 

Du kan bara skylla på mig när det krävs en konsekvent dialog

Jag höll mig till ämnet till viss del,, men när nån byter ämnet på första inlägg så har du ingen dialog för det som är väsentligt

 

1 För att skylla på mig så gäller det även andra

2 Har en tråd bytt ämnet på första inlägg så väger det mer
   än att jag senare i en tråd snackat annat

 

3 Att strunta i att en startad tråd direkt bytte ämne kan inte tas seriöst

  av den mening att du inte står för någon ordning

 

4 Belysningen i en annan tråd som jag viker av senare väger då extremt mindre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hoppla. Ändamålet helgar medlet.

 

Eftersom folk efter första inlägg bytte ämnet och kommenterar andra saker, så kan du inte tala för "hålla sig till ämnet" när det ens inte funnits någon konsekvent dialog i den mening.

 

Du skyller på mig för att jag bytte ämne något senare.

Men i detta fall bytte tråden ämne på första svarande inlägg, det är väl en helt annan sak?

 

Om du ska skylla på mig så det blir logistiskt motsatt i alla avseende så måste ett direkt avvikande av en startad tråd väga lika tungt och mer då det aldrig blev konsekvent påföljd av huvudinlägget.

 

Men om det är OK att folk byter ämne på första inlägg så finns det inget underlag att skylla på mig.

 

Du kan bara skylla på mig när det krävs en konsekvent dialog

Jag höll mig till ämnet till viss del,, men när nån byter ämnet på första inlägg så har du ingen dialog för det som är väsentligt

 

1 För att skylla på mig så gäller det även andra

2 Har en tråd bytt ämnet på första inlägg så väger det mer

   än att jag senare i en tråd snackat annat

 

3 Att strunta i att en startad tråd direkt bytte ämne kan inte tas seriöst

  av den mening att du inte står för någon ordning

 

4 Belysningen i en annan tråd som jag viker av senare väger då extremt mindre

 

Struntprat är allt jag kan säga.

 

Så många intetsägande ord för att försöka rättfärdiga ditt handlande. Med en sådan logik skulle det alltså vara försvarbart att råna en bank bara för att någon annan gjorde det före dig.

 

Försöka att föra en sansad diskussion med en person med den typen av logik är helt meningslöst. Jag hade väntat mig mer av dig. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är syftet med huvudinlägg när det är så likgiltigt OK att folk snackar något annat,, dessutom att moderatorn samtycker att det är relevant?

 

Men då kan man ju ta bort huvudinlägg i systemet när huvudinlägg inte ska ha någon avgörande funktion. Så blir rubriker lika meningslösa.

 

Flashback är i så fall hårdare då man kan få ett mess att man skrivit ett inlägg som inte hade så stor relevans i ämnet. Mindre drivande forum har också hårdare moderatorer

 

Är Eforum ensam om att ha likgiltiga moderatorer som inte förvaltar någon ordning.

 

Eforum har ingen auktoritet av förtroende när moderatorerna här bara är några med en titel 

 

Byta ämne är OK här

 

1 Vet nån om såna här reservdelar till en sån här Opel?

 

2 Svar. Den bilmodellen är gräslig och det är dåligt andrahandsvärde

 

Så om påståendet stämmer så betyder det att inlägget håller sig till ämnet.

Information som inte framgår i huvudinlägget ska alltså tvinga tråden att byta ämne och plötsligt fokusera sig tråden på gräslig bilmodell och dåligt andrahandsvärde .

 

Infot stämmer alltså håller sig tråden till ämnet enligt Eforums moderatorer

Enligt moderatorn så är huvudinlägget ointressant. Allt annat omkring är relevant.

Man ska bara skriva om ett ämne i en tråd... men ibland är det svårt att bara skriva om ett ämne. som t.e.x. i min tråd om Linuxdatorer.... Det finns ju många såna... Och många program som kan köras på en Linuxdator...Eller min tråd om "Hörselskador och dövhet." Det mötet ska t.e.x. inte handla annat som hörselskadade och döva kan göra tydligen...

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Struntprat är allt jag kan säga.

 

Så många intetsägande ord för att försöka rättfärdiga ditt handlande. Med en sådan logik skulle det alltså vara försvarbart att råna en bank bara för att någon annan gjorde det före dig.

 

Försöka att föra en sansad diskussion med en person med den typen av logik är helt meningslöst. Jag hade väntat mig mer av dig. :thumbsdown:

 

Det där tar jag som personangrepp när det bara är en nervärderande handling med avseende riktad mot mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Struntprat är allt jag kan säga.

 

Så många intetsägande ord för att försöka rättfärdiga ditt handlande. Med en sådan logik skulle det alltså vara försvarbart att råna en bank bara för att någon annan gjorde det före dig.

 

Försöka att föra en sansad diskussion med en person med den typen av logik är helt meningslöst. Jag hade väntat mig mer av dig. :thumbsdown:

Moderatorgruppen har kommit fram till att ovanstående inte är ett personangrepp eftersom det inte uttalar sig om hur någon är som person utan handlar om vad en person har gjort.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...