Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Google Drive


Aja

Rekommendera Poster

Hej!
 
När jag öppnar Google Drive i utforskaren ser det som på bifogad bild. Flera mappar är markerade med ett rött kryss, andra med en grön bock. När jag öppnar en röd-kryssad mapp finner jag att vissa filer är försedda med ett rött kryss. Det är såväl JPG-bilder som pdf-filer och html-filer.
 
Först trodde jag att det handlade om utrymmesbrist i Google Drive men jag har rensat och vid högerklick på mappen google drive ser jag att innehållet upptar 466MB.
 
Om jag däremot loggar in på https://drive.google.com/drive/my-drive så står det att 15GB av 15 GB används, vilket måste vara helt fel.

 

Jag undrar

  • vad betyder de röda kryssen på vissa filer?
  • hur man använt utrymme visa helt olika i utforskaren resp. på webbplatsen?

/Gunilla

post-69408-0-32053200-1449297210.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inbillar mig att det skulle kunna ha med synkroniseringen av filer. Gröna bockar är synkade och de andra inte?? Har du laddat ned Google drive till PC eller hur sparar du filerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har google Drive på en stationär dator, en laptop, en surfplatta och en mobil. Alla märkta filer är sparade i google drive från någon av datorerna.

 

Konstigt att det inte finns någon information om denna markering. Jag har googlat men inte hittat något.

 

Ännu märkligare att det på google drives webbsida står att jag använder 15GB fast jag bara använder ca ½ GB.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du radera både gröna och röda mappar? Prova med nån fil som ej är "nödvändig" - jag tänker närmast i telefonen - förresten vad har du för telefon? Det är säkert picasa-bilder i samband med synkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde först att de röda kryssen berodde på utrymmesbrist så jag har raderat massor av filer/mappar och det var inget problem.

 

Mobilen är Samsung Galaxy S5 Mini. Jag använder inte Picasa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en bra tanke. Visst fanns det massor i papperskorgen, men den är nu tömd och i stället för 15 GB av 15GB används står det nu 13GB av 15GB används. Men fortfarande när jag går in i Utforskaren<Google Drive och högerklickar och öppnar Egenskaper står Storlek: 467MB.

 

Obegripligt!

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du filer på webbsidan som inte finns i datorn?

 

Google Drive har en versionshistorik så att man kan se äldre versioner av filer också: https://www.google.com/drive/using-drive/ "See old versions"

 

Sen delas utrymmet med Gmail och Google Foto också: https://support.google.com/drive/answer/2409676 där står även hur du ser vilka filer i Drive som är störst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag ett dygn efter att ha tömt papperskorgen öppnar Google Drive igen står det att jag endast har förbrukat 2GB av 15GB, vilket låter klart rimligare även om det är fyra gånger så mycket som jag får fram via utforskaren. Det verkar vara en rejäl delay när det gäller att visa den faktiska förbrukningen.

 

Nu är alla röda kryss också borta! Det är gröna kryss överallt.

 

Även om jag fortfarande inte begriper fullt ut vad Google drive har för sin så känns det inte lika oroväckande längre.

 

Tack för alla tips!

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du Aja jag gjorde som du att jag struntade i det råd jag fick här att kolla Picasa eftersom jag inte använder Picasa överhuvudtaget. Mitt problem var likartat ditt sen fick jag en länk anvisning som tar bort det gröna (Picasa) som tog bort synkningen. Det är Google som smugit in Picasa utan att man vet. Jag har också Samsung Smart men Alpha. Mitt problem försvann helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för kommentaren. Var hittar jag en sådan länk till Picasa?

 

Jag blir inte klok på Google Drives besked om hur många MB/GB som används av 15GB. Det verkar finnas en rejäl delay i systemet. Häromdagen använde jag enligt uppgift 15GB. Tog bort en hel del och kom ner till 13GB. När jag nu går in ett par dagar senare står det 642MB! Det stämmer mer väl överens med det jag får fram när jag högerklickar på mappen i Utforskaren och kollar egenskaper. Där står det 483 MB.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...