Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SSD tappar kontakt med datorn


corado

Rekommendera Poster

Hej

Oftast fungerar datorn som den ska men ungefär en gång i veckan låser den sig och datorn måste startas om.

Efter omstarten står det att den inte hittar systemdisken. Då stänger jag av den helt, drar ur kontakterna mellan ssd:n och moderkortet och sätter i dem igen och då fungerar allt som det ska. Har alltid trott att det handlat om glappkontakt men nu på senare tid kommer de allt oftare och jag funderar på om min ssd börjar gå sönder. Finns det något diagnosticeringsprogram för ssd?

Problemet kom efter att jag installerat 2:a ssd:n som nu är systemdisk, med den första som nu är lagringsdisk fanns inte problemet alls.

 

ssd med problem: Crucial 100MX 512 Gb.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Crucial Storage Executive mår disken bra och har inga error alls. Det finns en firmware uppdatering, men jag har aldrig gjort det förut och tvekar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för liknande med min nya Samsung evo 850. Den gick under ett-två dygn ungefär, men började strula vid uppstarter med samma fel. Till slut dog den men jag fick en ny omgående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det på sidan http://www.crucial.com/usa/en/support-ssd?cm_re=top-nav-_-flyout-support-_-us-support-product-support-ssd står följande om den senaste firmware-versionen MU02:

 

  • Improved stability, Efficiency, and Performance during power state transitions
  • Improved handling of environments with unstable power supplies
  • Improved handling of environments with SATA interface signal integrity issues
  • Improved response time for SMART read commands
  • Corrected error handling NCQ Trim Commands
  • Corrected reporting of SMART Attribute 5

tror jag att det är bra att uppdatera firmware.

 

Men visst kan du kontakta Crucials support också: http://www.crucial.com/usa/en/support-contact

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina egna filer kopierar du till en annan hårddisk, USB-minne, DVD-skiva och/eller en molntjänst (typ Dropbox) och så ser du till att du kan ominstallera Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att uppgradera från win 7 home till windows 10. Ska jag installera om windows 7 först och sedan uppgradera. Jag har win7 på dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn då och då tappar kontakten med SSD:n är det inte lämpligt att uppgradera, för om SSD:n försvinner under uppgraderingen får du antagligen en Windows-installation som inte går att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för andra test kan jag köra? Om det inte är fel på ssd:n så är det väl antingen kablarna eller moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kan det vara så att du har problem med någon systemfil?

Testa Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkertläge på Windows

 

Men eftersom du skriver att:

Efter omstarten står det att den inte hittar systemdisken.

Så det låter det som ett hårdvaruproblem.

Glappkontakt i strömförsörjningen?

 

Var mycket noga med hur strömkabeln är inkopplad och att den inte är "sträckt" samma för data-kabeln (SATA).

Kontrollera kontakterna i båda ändar, särskilt strömkabeln.

 

Dra ut och stoppa in igen. Har varit med om detta förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat fel är att helt plötsligt kommer ibland en entonig signal ur högtalarna. När jag lyssnar på musik eller spelar spel, det får mig att nästan ramla ur stolen. Låter lika högt som brandvarnaren. Detta fel har kommit senaste veckan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del datorer signalerar på det sättet att de är överhettade och måste stängas av för att komponenter inte ska gå sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tänkt att jag ska uppdatera firmware på ssd:n och installera om windows.

Då ska jag väl installera om windows först och sedan uppdatera firmware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...