Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är du familjens pc-fixare? Här är sakerna du alltid bör ha med dig


Flyfisherman

Rekommendera Poster

PC För Alla: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.644029/ar-du-familjens-pc-fixare-har-ar-sakerna-du-alltid-bor-ha-med-dig/sida/1/sid-1---var-redo-for-ominstallation

 

Fast två saker som skribenten inte har med:

Aldrig dammsuga i en dator och tänka på ESD (skador orsakade av elektrostatiska-urladdningar) när man pillar i datorn...

Båda har tagits upp i denna Eforum tråd: Ta bort damm i en stationär dator

 

Har ni några egna tips eller kommentarer, fyll på i tråden.

MVh :thumbsup:

 

[Edit] Ha med ett ESD-armband som kostar en dryg 50-lapp på Kjell http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/esd-armband-p38324

På olackad del av chassit, ren metallyta eller skruv i chassit fäster du krokodilklämman. Du kanske måste plocka av sidopanelen eller höljet för att hitta ett sådant ställe.
Det är du och chassit/datorn som skall ha samma elektriska potential.
Handledsbandet skall sitta åt.

 

[Edit 2] Skribenten i artikeln glömmer också att nämna att strömkabeln från vägguttaget skall vara urkopplad innan men ger sig in på äventyr i datorn och börja dona och stöka runt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Mjukvara:
Emergency boot cd
Geparted live-cd

Paragon Drive Backup boot cd + usb-hdd

USB-sticka med Portable Apps installerat

Diverse utils t.ex. Total Commander samt mjukvara för att ta fram glömda lösenord

Installationsmedia samt tom-cd/dvd vid t.ex. ominstallationer

 

Verktyg (vid de tillfällen jag tar med mig)

Bits + bitsmejsel, t.ex. denna produkt från Biltema

Avbitare och plattång modell mindre

Ska man pilla med signalkablar till moderkortet -> chassi så kan en smal elektronikmejsel vara bra att ha.

led-ficklampa

förstoringsglas / lupp (ja, synen är inte vad den en gång var i tonåren ;-)

små buntband

skruvar (händer väldigt sällan numera att sånt behövs)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanke?

Jag har fixat/rengjort 100tals datorer utan några ESD-armband, dammsugit och med tryckluft, bytt delar/minnen m.m..

Inget har hänt än, tur kanske?

Gäller att att ta i chassit innan så man blir neutral med datorn, och att kabeln är i jordat uttag innan,

Sen tar man ur nätkabeln innan resten av arbetet med datorn.

HUR många är urladdade när de greppar sin MOBIL och den verkar funka varje gång?????

Man tar av sig sin fleecetröja/annat lätt statiskt så det gnistrar om det under den torra vintern och greppar sin mobil efter detta, hur är det möjligt att den överlever detta?

Men visst, det är säkrast att jorda sig innan oavsett elektronik-kontakt i arbetet.

Ni får avgöra själva hur man säkrar sig mot ev. skador med sina prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanke?

Jag har fixat/rengjort 100tals datorer utan några ESD-armband, dammsugit och med tryckluft, bytt delar/minnen m.m..

Inget har hänt än, tur kanske?

Gäller att att ta i chassit innan så man blir neutral med datorn, och att kabeln är i jordat uttag innan,

Sen tar man ur nätkabeln innan resten av arbetet med datorn.

HUR många är urladdade när de greppar sin MOBIL och den verkar funka varje gång?????

Man tar av sig sin fleecetröja/annat lätt statiskt så det gnistrar om det under den torra vintern och greppar sin mobil efter detta, hur är det möjligt att den överlever detta?

Men visst, det är säkrast att jorda sig innan oavsett elektronik-kontakt i arbetet.

Ni får avgöra själva hur man säkrar sig mot ev. skador med sina prylar.

Det du säger är tyvärr fel och du saknar troligen kännedom om vad latenta och direkta ESD skador innebär.

Du vet alltså inte vad ESD innebär.

 

För att slippa upprepa mig och hålla en diskussion här så hänvisar jag till dessa inlägg i samma tråd:

Ta bort damm i en stationär dator

 

Inlägg #5 och inlägg #8  och inte minst Jörgen Städjes utmärkta förklaring inlägg #9  samt länkar i samma inlägg.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På åttiotalet jobbade jag på en Ericsson-fabrik, och var där ansvarig för deras komponenttestavd, som ESD-ansvarig, utbildningen fick vi delvis från Bofors i Karlskoga.

 

Lärde mig mycket om vad felaktig användning inom ESD kunde leda till.

Flera olika demonstrationer om hur mycket ström en ESD-urladdning faktiskt kan innehålla.

T.ex att det är enkelt att alstra ström genom att gnugga fötterna på rätt typ av matta, och sedan med bara händerna få ett lysrör att glimma.

 

En urladdning liknande man kan få i en bil, kan skada en komponent direkt eller om 5 år.

 

Finns flera gamla trådar om detta här, den som Flyfisherman hänvisar till är en av dessa.

 

Men visst kan man ha tur också, men lika gärna otur, men man kanske inte märker det på en gång.

 

 

Edit: Tydligen räckte det med att lite kort gå OT med en liten förklaring för att tråden direkt skulle börja spåra ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör aldrig Chkdsk eller scandisk mot disketter eller USB-minnen som du kanske misstänker att fel på eller mycket gamla utan att ha kollat på enheten med dir eller i utforskaren först eller Linuxmotsvarigheterna terminalen eller filhateraren. Om disketten är fysiska skadad dvs att man får datafel på den då får man bara filnamnen kvar om man kör Chkdsk eller Scandisk på den. Detsamma tror jag gäller USB-minnen som inte går att läsa en en dator som man har . Prova Usb-minnena i en annan dator också. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På åttiotalet jobbade jag på en Ericsson-fabrik, och var där ansvarig för deras komponenttestavd, som ESD-ansvarig, utbildningen fick vi delvis från Bofors i Karlskoga.

 

Lärde mig mycket om vad felaktig användning inom ESD kunde leda till.

Flera olika demonstrationer om hur mycket ström en ESD-urladdning faktiskt kan innehålla.

T.ex att det är enkelt att alstra ström genom att gnugga fötterna på rätt typ av matta, och sedan med bara händerna få ett lysrör att glimma.

 

En urladdning liknande man kan få i en bil, kan skada en komponent direkt eller om 5 år.

 

Finns flera gamla trådar om detta här, den som Flyfisherman hänvisar till är en av dessa.

 

Men visst kan man ha tur också, men lika gärna otur, men man kanske inte märker det på en gång.

 

Edit: Tydligen räckte det med att lite kort gå OT med en liten förklaring för att tråden direkt skulle börja spåra ur.

 

Jag vet vad ESD är och har jobbat ihop med en som hållit på med smd, och chip på mikrometernivå inom elektronik, och han har jobbet i över 40 år med detta och i Europa bl.a.

ESD skador kan uppstå som ni säger flera år efter men är ju svårt att bevisa när det skedde utan det blir bara spekulationer.

 

Ville bara skaka lite liv i tråden och det verkade funka :) .

Ha en god helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Papper & penna!

 

Jag brukar börja med att skapa en kom-i-håg-lista som jag sedan fyller på allt eftersom jag kommer på, eller stöter på, sånt som måste åtgärdas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ESD skador kan uppstå som ni säger flera år efter men är ju svårt att bevisa när det skedde utan det blir bara spekulationer.

 

Njaa, beror på, dokumenterar man rätt vid tillverkningen så går mycket att bevisa flera år tillbaka, det hade Bofors exempel på också, dom kunde härleda fel i t.ex en robot, att felet hade uppstått vid en dålig lödd komponent, felytan vid denna komponent hade lagrat energi, som orsakade ett ESD-fel hos kunden flera år efter kundens köp.

 

Men nu är vi lite OT utifrån rubriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet vad ESD är och har jobbat ihop med en som hållit på med smd, och chip på mikrometernivå inom elektronik, och han har jobbet i över 40 år med detta och i Europa bl.a.

ESD skador kan uppstå som ni säger flera år efter men är ju svårt att bevisa när det skedde utan det blir bara spekulationer.

 

Ville bara skaka lite liv i tråden och det verkade funka :) .

Ha en god helg.

Du behöver inte gå så långt. Jag arbetar inom elektronikproduktions-industrin...

 

OT? Hehe

Det började i princip när jag startade tråden... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...