Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svårigheter med PosteRazor alt. söker annat program. Löst


DePhaz

Rekommendera Poster

OK, vet inte om det kommer att leda någonstans men jag försöker. Skulle egentligen lägga ut frågan på ubuntu-se.org men sidan verkar ligga nere fortfarande.

 

Har i vart fall ett program under Ubuntu som heter PosteRazor 1.5.1. Använder det för att skriva ut stora bilder, dvs sprida ut en bild över flera A4 ark som jag får pussla ihop. Det som skapas är en PDF fil som innehåller bilden. Problemet är att det inte alltid fungerar så bra. innehåller en bild många linjer som går åt olika håll är det nästan omöjligt att få utskriften till att stämma. Har försökt både med och utan överlappning (förvalt är 1.5). I steg 3 ska man välja åt vilket håll denna överlappning ska ske (går inte att välja bort) och jag tror det är här felet ligger. Eller också är det något med inställningarna till skrivaren. Skrev ut en bild på 4 sidor men fick bara 3 att passa ihop. Det är inte första gången det händer och undrar nu om det finns något bättre (gratis) program som gör samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du söker alltså ett program för Linux?

Adobe Reader borde väl klara detta? https://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=10&platform=unix

Adobe Acrobat absolut.men det finns nog inte för Linux.

 

Men jag skulle hellre valt att köra i OpenOffice eller LibreOffice och där göra dom ändringar du väljer > sedan spara i pdf. alt. skriva ut. OpenOffice vs. LibreOffice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ett program för Linux. PDF filen som skapas skrivs ut med Adobe, det är inte problemet. Svårigheten är att resultatet inte blir helt rätt. Vet inte om det är PosteRazors bildhantering som är problemet eller om det är något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inget alternativ under "skriv ut" för utskrift på flera sidor. Drog upp skalningen på 200% men den skrev bara ut en sida trots att inte hela bilden var med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drog upp skalningen på 200% men den skrev bara ut en sida trots att inte hela bilden var med.

Det där låter som ett grafikproblem på datorn...eller drivrutinen... på något sätt..,jag varit med om förr...

Hmm..jag försöker bara komma på vad det var...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske var lite otydlig där: Jag menar skalan under utskriftsinställningarna. Trodde kanske att om jag gjorde bilden för stor för en sida så skulle den skrivas ut på flera. Hade fel tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej så fungerar det inte med utskrifter.

Ändrar du skalan till vad-som-helst-procent påverkar det inte vad skrivaren kommer att klara av på den valda pappersstorlek och vad den klarar av.

 

Däremot finns det särskilda program som klarar av att så att säga skapa en stor bild av flera små.

Som. ex. att skriva ut en fototapet är inga problem, även om om det inte finns skrivare som klarar av att skriva ut en helvägg...

 

Ett annat exempel. Tex. NASA har ett bildkollage som skrivs ut på en vanlig hemmaskrivare, men bilderna som sedan fogas ihop mäter 3x2m eller 6x3m etc.. Detta är alltså färdiga bilder som man numrerar och sedan skriver ut. Man väljer själv ordning.

.

Eller har jag kanske missuppfattat problemet?

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är det jag vill försöka göra. Posterazor klarar nästan uppgiften men vissa partier kan ibland bli felaktiga. Exempel: en bild består av 4 stycken A4 papper, 2 uppe och 2 nere. alla skrivs ut och marginalen klipps bort. 3 av bilderna passar alltid ihop men det blir alltid fel i någon ände med linjer som inte sitter ihop eller där linjer ligger fel i förhållande till varandra. Det blir nästan rätt. OK, det kan ju vara skrivaren som drar i pappren så det blir snett ibland men jag tror mer på att det är programmet som missar.

 

Jag har en skrivare till men bläcket hade torkat i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova ett annat program?

 

http://rasterbator.net/

 

Men det låter inte som programmet du använder är problemet?

Är det kalibrerat, inställningarna stämmer med vald pappersstorlek, skrivarens fack är justerat mot pappersstorleken etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning. Skrivaren är inte den bästa. Den är dock inställd på A4 papper.

 

Rasterbator är inte direkt ett program men väl en lättanvänd nättjänst. Har testat det nu och det fungerade som jag ville. Skrev därför "Löst" i tråden. Tack för tipse . :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...