Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Surfplattan stängs av så fort


MariaE

Rekommendera Poster

När jag tryckte på den ikonen kom det uoo en ruta som visar hur mycket klockan är och info om att jag har många email olästa på gmail och att 2 appar har uppdaterats. Och under tiden som jag skrev denna text slocknade plattan... Jag trodde att jag hade bifogat lite bilder på inställningar  i inlägg 8 men det kanske var fel bilder??

 

/Maria

Du behöver inte trycka någonstans för att se hur mycket av batteriet som är laddat. Det är den inringade ikonen du ska titta på:

 

Skärmklipp.PNG

Hur mycket som är ifyllt i ikonen visar laddningsnivån i batteriet.

 

Finns inget från Inställnings-appen i inlägg 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte trycka någonstans för att se hur mycket av batteriet som är laddat. Det är den inringade ikonen du ska titta på:

 

attachicon.gifSkärmklipp.PNG

Hur mycket som är ifyllt i ikonen visar laddningsnivån i batteriet.

 

Finns inget från Inställnings-appen i inlägg 8.

Jag brukar inte använda förstoringsplas mer än nödvändigt när jag håller på med plattan.Nu borde den vara laddad. Nu har den stått på laddning hela natten. Men laddningen räcker inte så länge verkar det som. Den påstods vara laddad när jag började skriva någon av de två trådarna om min surfplatta...

//eforum.idg.se/topic/350392-hur-och-var-laddar-man-ner-fria-appar/

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maria

Jag vet inget om dig, men får för mig att du kanske är lite äldre och ovan med datorer osv. Om det är så, så finns det en ganska rikstäckande ideell organisation som heter SeniorNet Sweden. Det finns ett antal lokala klubbar där man träffas för att helt enkelt få hjälp. Det kanske finns någon i din närhet och där du kan få lite stöttning.

 

http://www.seniornet.se/klubbar/index

 

 

Om jag har fel i mitt antagande så ber jag om ursäkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maria

Jag vet inget om dig, men får för mig att du kanske är lite äldre och ovan med datorer osv. Om det är så, så finns det en ganska rikstäckande ideell organisation som heter SeniorNet Sweden. Det finns ett antal lokala klubbar där man träffas för att helt enkelt få hjälp. Det kanske finns någon i din närhet och där du kan få lite stöttning.

 

http://www.seniornet.se/klubbar/index

 

 

Om jag har fel i mitt antagande så ber jag om ursäkt.

Du har tyvärr fel. I en sån organisation vill jag inte vara med. Jag går iknappt till HRF hörselskadades rikförbund eller FSDB Föreningen Sveriges dövblinda för det är mest pensionärer där. Jag har t.o.m. skrattat åt en del datanoviser för att de kan så lite. Jag har hållt på med datorer sen 1989. Men jag kan inte så mycket tekniska saker om datorer. Om det blir fel på ett scsi-kort t.e.x. så måste någon hjälpa mej att konfigurera det. Ibland kan inte ens datatekniker göra det rätt. Surfplatttan som jag använder nu har jag problem med för jag har aldrig använt en surfplatta tidigare. Men att surfplattan stängs av för ofta det beror antingen på en skärmsläckare eller energisparare. Den inställningen hittar jag tyvärr inte. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddningen i en surfplatta brukar räcka för flera timmars användning.

 

Har du hittat appen Inställningar enligt de anvisningar du har fått i tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi provar en gång till.

 

 

post-36233-0-44054700-1448528626_thumb.png

 

Sedan Inställningar(Settings) Du kanske behöver scrolla för att se Inställningar.

 

post-36233-0-46707600-1448528692_thumb.png

 

och sedan. Samma sak här med scrollning.

 

post-36233-0-99597000-1448528901_thumb.png

 

Vad finns det för alternativ där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett ställe där det stod ström och förstärkning.. När jag petade på den ikonen så försvann den... Det gjorde att jag inte kunde ändra något ... :thumbsdown: Tyvärr har jag allt på svenska fortfarande :angry:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett ställe där det stod ström och förstärkning.. När jag petade på den ikonen så försvann den... Det gjorde att jag inte kunde ändra något ... :thumbsdown: Tyvärr har jag allt på svenska fortfarande :angry:

/Maria

 

Sluta leta själv och börja med att följa de goda råd du får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta leta själv och börja med att följa de goda råd du får.

Det ser ju inte ut på samma sätt på våra surfplattor. Jag har inte samma inställningar och jag har tyvärr svenska fortfarande  :angry: . vertpre som han kallar sej för har ju Englska... Jag har tyvärr inte hittat nån meny för att ändra språk heller  utan att det kanske blir brittiskt eller Amerikanskt tangentbords inställningar också och det vill jag inte ha.  Jag ska bifoga några kort som jag har tagit på min surfplatta så är det lättare att förklara var jag har försökt att ändra. Menyn där jag ändrade försvann konstigt nog ...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ju inte ut på samma sätt på våra surfplattor. Jag har inte samma inställningar och jag har tyvärr svenska fortfarande  :angry: . vertpre som han kallar sej för har ju Englska... Jag har tyvärr inte hittat nån meny för att ändra språk heller  utan att det kanske blir brittiskt eller Amerikanskt tangentbords inställningar också och det vill jag inte ha.  Jag ska bifoga några kort som jag har tagit på min surfplatta så är det lättare att förklara var jag har försökt att ändra. Menyn där jag ändrade försvann konstigt nog ...

/Maria

 

Det är inte så att du har lyckats aktivera "Enkelt Läge" för startskärmen?

 

Du kan ändra till vilket språk du vill och fortfarande skriva på svenska, tyska, engelska, finska eller vilket annat språk som helst.

 

Att bilderna som jag har bifogat är på engelska kan väl inte vara ett problem. Du är ju anglophone har du tidigare sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett ställe där det stod ström och förstärkning.. När jag petade på den ikonen så försvann den... Det gjorde att jag inte kunde ändra något ... :thumbsdown: Tyvärr har jag allt på svenska fortfarande :angry:

/Maria

Tyvärr ingen aning vad du petade på för ikon och vad du menar med att du inte kan ändra något. Kan du inte göra något alls nu?

 

Det är ju bäst att inte peta på saker man inte vet vad de gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har lyckats aktivera "Enkelt Läge" för startskärmen?

 

Du kan ändra till vilket språk du vill och fortfarande skriva på svenska, tyska, engelska, finska eller vilket annat språk som helst.

 

Att bilderna som jag har bifogat är på engelska kan väl inte vara ett problem. Du är ju anglophone har du tidigare sagt.

Nu har jag fått det att funka med  både engelska och stor text  :thumbsup:

Det är ett problem med olika språk ibland därför att det inte blir samma menyer och annat. Ibland är det inte bara språket som skilljer. Ibland finns det andra menyer med som inte finns i den svenska versionen.  Jag är inte anglophone. Jag är anglophile.

 

Är surfplattan så bra att jag kan skriva på andra språk också? Det har jag inte kunnat förut . Eller är det så att surfplattan översätter min svenska till andra språk :-)  Det är mer än vad min dator klarar av . :) Om jag skriver på svenska så översättar surfplattan till perfekt tyska eller något annat språk som man vill . Då är den bättre än vad Google translator är.  :)

 

/Maria

post-120863-0-06705000-1448553374_thumb.jpg

post-120863-0-91935600-1448553486_thumb.jpg

post-120863-0-98302200-1448553670_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ju inte ut på samma sätt på våra surfplattor. Jag har inte samma inställningar och jag har tyvärr svenska fortfarande  :angry: . vertpre som han kallar sej för har ju Englska... Jag har tyvärr inte hittat nån meny för att ändra språk heller  utan att det kanske blir brittiskt eller Amerikanskt tangentbords inställningar också och det vill jag inte ha.  Jag ska bifoga några kort som jag har tagit på min surfplatta så är det lättare att förklara var jag har försökt att ändra. Menyn där jag ändrade försvann konstigt nog ...

/Maria

Nä, det är inte lätt att hjälpa, när vi inte vet hur ditt skrivbord i din surfplatta ser ut.

Men tycker du krånglar lite nu ändå, du vill fortfarande ha engelska även i din surfplatta, du vill inte ha brittiskt eller amerikansk tangentbord, ska du ha svenska där eller svengelska?

Pratar du engelska i din vardag också. Jo vi vet att du gillar engelska och engelsk kultur, men det är väl ändå bra att använda ett språk man behärskar?

Jag har fått intrycket av att du bara förstår lättare engelska, men med tanke på språkproblemen i alla dina trådar så...?

Men du kanske behöver få hjälp i den affär du köpte din surfplatta, då kan dom hjälpa dig att få fart på den, justera dom inställningar som nu verkar krångla.

För du har ju knappast ingen nytta av en surfplatta du inte kan använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat en del appar i min surfplatta. Nu har jag allt på engelska. Den dataengelskan jag inte förstår förstår jag inte bättre om det skulle vara översatt till svenska.  Jag hade allt på svenska när jag installera de flesta appar och gjorde de flesta inställningar sen ändrade jag till Engelska. Jag måste ju ha svenskt tangentbord eftersom jag skriver det mesta på svenska annars blir det problem med ÅÄÖ och en del annat. Här kommer lite bilder från min surfplatta. Bättre bilder på skrivbordet har jag forfarande i kameran. Jag fick den uppfattningen att ingen av er var intresserad av hur skrivbordet såg ut... Jag laddar över korten på min Windows dator som jag inte surfar på. 

Photo nr 

107_6841 är den bästa bilden på skrivbordet som jag har just nu .Då hade jag allt på svenska. Nu är allt på skrivbordet på engelska. Det andra bilderna har jag kvar i kameran. De kommer i nästa email. 

/Maria

 

post-120863-0-34775100-1448564085_thumb.jpg

post-120863-0-46535400-1448564319_thumb.jpg

post-120863-0-25016400-1448564412_thumb.jpg

post-120863-0-91247500-1448564454_thumb.jpg

post-120863-0-18413000-1448564620_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när du har hittat Inställningar kan du följa bilderna jag lagt upp i inlägg #32

 

Surfplattan kan inte översätta åt dig men du kan lägga in flera språk i tangentbordet. Det gör du i "bilingual keyboard" Skriver du sedan t.ex. på engelska, får du förslag på engelska ord. Likadant om du skriver på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har tyvärr fel. I en sån organisation vill jag inte vara med. Jag går iknappt till HRF hörselskadades rikförbund eller FSDB Föreningen Sveriges dövblinda för det är mest pensionärer där. Jag har t.o.m. skrattat åt en del datanoviser för att de kan så lite. Jag har hållt på med datorer sen 1989. Men jag kan inte så mycket tekniska saker om datorer. Om det blir fel på ett scsi-kort t.e.x. så måste någon hjälpa mej att konfigurera det. Ibland kan inte ens datatekniker göra det rätt. Surfplatttan som jag använder nu har jag problem med för jag har aldrig använt en surfplatta tidigare. Men att surfplattan stängs av för ofta det beror antingen på en skärmsläckare eller energisparare. Den inställningen hittar jag tyvärr inte. 

/Maria

OK

Då ber jag om ursäkt så väldigt mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat en del appar i min surfplatta. Nu har jag allt på engelska. Den dataengelskan jag inte förstår förstår jag inte bättre om det skulle vara översatt till svenska.  Jag hade allt på svenska när jag installera de flesta appar och gjorde de flesta inställningar sen ändrade jag till Engelska. Jag måste ju ha svenskt tangentbord eftersom jag skriver det mesta på svenska annars blir det problem med ÅÄÖ och en del annat. Här kommer lite bilder från min surfplatta. Bättre bilder på skrivbordet har jag forfarande i kameran. Jag fick den uppfattningen att ingen av er var intresserad av hur skrivbordet såg ut... Jag laddar över korten på min Windows dator som jag inte surfar på. 

Photo nr 

107_6841 är den bästa bilden på skrivbordet som jag har just nu .Då hade jag allt på svenska. Nu är allt på skrivbordet på engelska. Det andra bilderna har jag kvar i kameran. De kommer i nästa email. 

/Maria

Ingen av de bilderna visar skrivbordet.

1. Låsskärmen

2. Lista över appar som behöver uppdateras.

3. ?

4. Tangentbordsinställningar

5. Tangentbordsspråk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen av de bilderna visar skrivbordet.

1. Låsskärmen

2. Lista över appar som behöver uppdateras.

3. ?

4. Tangentbordsinställningar

5. Tangentbordsspråk

Nu kommer bilder på skrivbordet och lite annat... Skärmen stängs av efter 30 minuter.

 

Jag fick stor text till slut ialla fall... :thumbsup:  Några av bilderna kanske är ganska lika men jag ser inte riktigt vilka bilder jag laddar upp... Nu har jag döpt en del bilder ialla fall så jag vet lite vad som är vad då jag laddar upp dem. 

/Maria

post-120863-0-21079600-1448617859_thumb.jpg

post-120863-0-58618000-1448617967_thumb.jpg

post-120863-0-59399400-1448618006_thumb.jpg

post-120863-0-54712600-1448618030_thumb.jpg

post-120863-0-69274500-1448618050_thumb.jpg

post-120863-0-94899200-1448618090_thumb.jpg

post-120863-0-89646500-1448618141_thumb.jpg

post-120863-0-96052900-1448618172_thumb.jpg

post-120863-0-28045800-1448618203_thumb.jpg

post-120863-0-77929900-1448618248_thumb.jpg

post-120863-0-92178300-1448618280_thumb.jpg

post-120863-0-45200800-1448618305_thumb.jpg

post-120863-0-20481800-1448618397_thumb.jpg

post-120863-0-10528500-1448618475_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den sista bilden har du inställningar för "Display" och där finns "Sleep". Den är inställd 30 min. Har du ändrat till 30 min?

Hos mig är det max tiden. Klicka på Sleep och se vad det finns för alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativen som finns är 15 sekunder, 30 sekunder, 1 minut 2 minuter 10 minuter 30 minuter och never time... Om man väljer never time  då stängs  skärmen aldrig av om inte batteriet behöver laddas...

 

Det är ju dumt om den är inställd på det för då går den sönder ganska fort eller att man ser en inbränd bild under den man tittar på...   

Om inte batteriet behöver laddas inom kanske 1-2 timmar om den alltid är på. Min kamera hittar jag inte just nu annars skulle jag ha skickat en bild på hur det ser ut. 

 

Jag har ställt in att skärmen ska stängas av imom 30 minuter. Även om jag rullar skärmbilden kan det stängas av om jag har inställt på kortare tid har jag märkt... Men det kanske bara gällde när den var instäld på 1 eller 2 minuter?
 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din platta kan inte gå sönder mer än en vanlig dator gör om du har inställningen never time, du får ingen inbränd bild heller, det gällde bara vissa skärmar för 10 år sedan, framförallt vissa tvskärmar, men det är utanför denna tråd.

 

Skärmen släcks ju ner när du inte använder den inom den valda tiden, och går igång igen när du petar på den, det är ju själva vitsen med detta, spar lite ström också, men det är försumbart.

 

Så då är ju ditt problem löst, och denna tråd kan avslutas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den sista bilden har du inställningar för "Display" och där finns "Sleep". Den är inställd 30 min. Har du ändrat till 30 min?

Hos mig är det max tiden. Klicka på Sleep och se vad det finns för alternativ.

Nu har jag bilder också på inställningarna...

/Maria

post-120863-0-08783600-1448716631_thumb.jpg

post-120863-0-89957700-1448716666_thumb.jpg

post-120863-0-38448000-1448716680_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...