Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela nätverksanslutning via kommandorad?


Mikael63

Rekommendera Poster

Som en fortsättning på DENNA tråd, som länkar HIT, önskar jag kunna göra enligt rubrik.

Det är alltså momentet under punkt 3 som jag vill åstadkomma med en kommandorad.

 

Har googlat lite men tycker att lösningarna är, eller verkar, onödigt(?) krångliga.

Kan man inte göra en sådan utdelning, lika punkt 3, och sedan någonstans kolla hur den utdelningen ser ut bakom kulisserna?

 

Jag vill som en del i ett annat händelseförlopp via en batch-fil dela ut anslutningen men även ta bort utdelningen.

 

Tillägg:

 

Hmm.. hmm behovet verkar vara borta nu.. av någon anledning..(?)

Men frågan kan ju kvarstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hmm, igen.. nu verkar det som att jag skulle behöva detta kommando igen.

(vad är det som händer tro..?)

 

Något förslag?

Vill alltså kunna dela en nätverksanslutning utan att behöva leta fram anslutningen, högerklicka, välja egenskaper, byta flik, markera kryssrutan, välja anslutning att dela med, klicka OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får fylla på med lite info, kanske mest som egen minnesanteckning, typ...
Utdelningen av nätverket fungerar okej men för att jag ska kunna ansluta mig mot en VPN-server får inte denna utdelning vara aktiv.
 
När "det fungerar" så räcker det med att jag kör netsh wlan stopp hostednetwork i batch-filen före jag ansluter via VPN.
(Och sedan har jag en motsvarande körning fast med netsh wlan start hostednetwork när jag kopplar ner VPN)
 
De gånger "det inte fungerar" är efter att datorn startats om och/eller efter en Windowsuppdatering (vilket i princip är enda gången jag startar om datorn)
I det läget måste jag alltså bocka bort utdelningen för att kunna ansluta. (Och det är detta jag då vill peta in i min batch-fil i stället)
 
Dock så tycks det som att jag kan göra följande, ev. två gånger (eftersom jag har för mig att jag testade en gång utan att det lyckades):
Bocka bort Utdelningen och kör fil för att ansluta via VPN.
När VPN är ansluten - bocka i utdelningen igen.
 
Jag får försöka verifiera detta nästa gång det blir aktuellt.
151216 - japp, detta fungerar.
Frågan kvarstår dock eftersom jag vill automatisera detta helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...