Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Informationsglest


RolfCarlsson

Rekommendera Poster

Förr var rekommendationen att informationen på en webbplats skulle disponeras så att besökarna slapp scrolla. Nu kan man se allt fler webbplatser där ytan täcks av färger eller bilder som helt saknar information och man måste scrolla långa stycken för att nå den mycket glest utplacerade informationen. Finns det några rationella skäl till den här förändringen?

/Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det så att man ville att besökaren skulle slippa scrolla eller var det så att man märkte att besökaren inte scrollade. Jag tror på det senare jag har utan att bry mig slå upp några siffror något minne av att 7/10 personer scrollade inte på sidan så man började ge tips om att man skulle lägga information så högt upp som möjligt. "Above the fold" kallade man det.

 

Men det kan vara så att man märkt ett beteende skift hos besökarna så fler och fler scrollar vidare på en sida dom hittat till. Och då har man börjat plocka fram nya spännande layouter på sina sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var skärmarna 1024 x 768, fanns få av-arter.

 

Nu finns det 1000 olika skärmstorlekar och upplösningar dessutom plattor, mobiler, responsiva sajter. Av den anledningen blir det i stort sett omöjligt att ha allt Above the fold. Risk är att det också blir plottrigt och oläsbart.

 

Man har förenklat och gjort det tydligare (det är iaf rekommendationen) och luftigare.

Användare vet att de kan scrolla och gör det oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att din frågeställning går att spjälka upp lite. Dels kan det bero på vilken typ av sajt det är fråga om. Nyhetssajter tenderar av naturliga skäl packa in så mycket info som möjligt, medan sajter som drar mot det mer estetiska hållet gärna öppnar upp layouten med mycket luft. Så, balans mellan upplevelse och information, med lite designtrender strött på toppen.

 

När du skriver att färger och bilder saknar information så kan syftet helt enkelt vara att förmedla ett budskap genom en känsla snarare än hårda fakta, eller som ett komplement till fakta. Syftet kan även vara att stärka ett varumärke eller skapa igenkänning hos användaren. Svårt att säga utan att se ett exempel.

 

Webbdesign går dessutom mer och mer mot "mobile first", där layouten i första hand är optimerad för mobiler och surfplattor. Sådana layouter kan ibland se väldigt luftiga ut om man sitter på en vanlig dator, speciellt om man har en lågupplöst skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...