Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få bort felaktig Linux


MariaE

Rekommendera Poster

Det verkar omöjligt att få bort en felaktig Linux från datorn... Nu har jag den "svenska" versionen av Mx AntiX installerat

Jag vill ha den engelska versionen . Den är helt på engelska. Jag har försökt med Gparted och markerat partitionerna som oallokerade men när jag startade om datorn så startade Linux  som vanligt... Gparted tar inte bort  partitionerna på min dator... Att starta datorn från skivan gick inte heller trots att jag valde att skivan ska startas först i setupen. Det var Mx AntiX på svengelska som startade igen. Datorn startade inte alls från skivan trots att jag hade bestämt att DVD ska vara som första val i setupen. 

/Maria

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att skivan är bränd med inställningen att det är en ISO-fil som bränns och att ISO-filen ska ge en skiva som är startbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har förklarats för dig ett antal gånger hur du skall göra för att bli av med partitionerna.

 

Du kan INTE använda Gparted för att ta bort partitioner som är monterade.

Du måste köra Gparted från skiva eller USB för att ta bort partitionerna.

 

Du behöver inte ta bort partitioner innan du installerar, boota mot en Linux CD/DVD/USB och välj "annan plats" när du får förslaget om var Linux skall installeras, då kan du ta bort och skapa partitioner där.

 

Anledningen att datorn inte startar från skivan är att den inte är bootbar. Du kan inte bara kopiera en ISO-fil till skivan, du måste bränna innehållet i ISO-filen, dvs skivans avbild.

 

Du kommer få mer och bättre hjälp om du följer alla de råd som du får istället får att hitta på egna lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att skivan är bränd med inställningen att det är en ISO-fil som bränns och att ISO-filen ska ge en skiva som är startbar?

Jag har brännt en Iso-fil till skivan... Jag använder samma skiva som jag installerade MX Anti X med. Då var den startbar ialla fall eftersom jag kunde installera programmet... Jag får leta fram en av mina andra skivor. Jag har kunnat få bort en felaktig Linux version genom att använda skivan med Red Hat.  När installationsprogrammet startar efter att den har formaterat hårddisken så tar jag ut skivan... Konstigt att inte skivan har blivit förstörd när jag har gjort så. Jag kan ju också starta om datorn och då ta ut skivan innan datorn startar riktigt efter att skivan har partionerat hårddisken. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har förklarats för dig ett antal gånger hur du skall göra för att bli av med partitionerna.

 

Du kan INTE använda Gparted för att ta bort partitioner som är monterade.

Du måste köra Gparted från skiva eller USB för att ta bort partitionerna.

 

Du behöver inte ta bort partitioner innan du installerar, boota mot en Linux CD/DVD/USB och välj "annan plats" när du får förslaget om var Linux skall installeras, då kan du ta bort och skapa partitioner där.

 

Anledningen att datorn inte startar från skivan är att den inte är bootbar. Du kan inte bara kopiera en ISO-fil till skivan, du måste bränna innehållet i ISO-filen, dvs skivans avbild.

 

Du kommer få mer och bättre hjälp om du följer alla de råd

som du får istället får att hitta på egna lösningar.

Det är självklart att jag har bränt innehållet i iso-filen. Det gör jag alltid. 

 

Du verkar inte förstå vad jag skriver..   :) Jag har ju skrivit att det är samma skiva som jag använde när jag installerade Mx Aniti X . Då var ju skivan startbar. Den måste ju vara det nu också. Men jag ska kolla det med Iso-buster om skivan är startbar eller inte... Den var det när jag installerade den "svenska versionen" av Anti X ialla fall...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...