Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Uppgradering till Windows 10?

DAL30

Recommended Posts

Jag har sedan en längre tid tillbaka programmet Windows 7.

Det har förstås fungerat mycket bra.

Det är ett rätt enkelt program - utan alltför många speciella möjligheter.

Jag måste nu på allvar fråga om programmet Windows 10.

Jag har vid många tillfällen fått erbjudanden och påminnelser om att göra denna gratis- uppdatering till Windows 10.

Men jag har hittills varit skeptisk!

Jag har läst om att ett antal användare är något "besvikna", fundersamma kring W 10- programmet.

En del har t.o.m. gått tillbaka till Windows 7, som anses som ett funktionellt program.

Nu har jag dock sett att Windows 7 antyder, att detta program efter hand kommer att "tas bort", vilket gör situationen besvärlig.

Min frågor är:

Kommer Windows 7 att efter hand tas bort?

Är Windows 10 i dagens version ett sådant program, som man bör uppdatera till? 

Har utformningen av Windows 10 sådana nyheter och ev. små problem, som det är värt att ta till sig?

Tacksam för hjälp med svaren och för synpunkter!

Vänligen

DAL30

Windows 7 stöds av Microsoft med säkerhetsuppdateringar i flera år till (4 år tror jag).

Högst personligt om man är intresserad av att pröva på och lära sig något nytt nu eller om man vill vänta tills man köper nästa dator (som kommer med Windows 10).

Trivs du med din Windows 7, och inte är så nyfiken av att testa/pröva, så kan du gärna vänta ett tag till.

Det kommer att vara gratis att byta till Windows 10 ända tills i början av nästa sommar, innan man till slut bestämmer sig, Det har ju Microsoft lovat. Därefter kommer det att kosta , troligen ca en tusing för billigaste versionen.

Idag när du köper nytt, så kommer fortfarande dom flesta datorer med 8.1, men sakta men säkert är flera butiker redan på väg att ha börjat sälja flera modeller med 10`n förinstallerad.

Kan tänka mig att framåt jul, mellandagarna kan det ändå vara läge att fundera på köp, då tror jag att dom fått in ganska många med 10`n, och 8.1 hamnar på "mellandagsrean".

Sitter faktiskt just nu och uppdaterar en gammal bärbar till just 10, får vi se hur det går.

Tack, Cecilia, för svaret!

Det känns bra, att man kanske under ev. ytterligare 4 år kan nyttja 7:an.

Jag har för ett tag sedan läst om att 10:an har en del svårigheter.

Jag tror jag behåller 7:an!

Vänligen

DAL30

Tack, Laso, för ditt svar!

Ja, jag tror att jag behåller 7:an ett bra tag ytterligare.

Ska kolla, om jag behöver byta så tidigt som till jul.

Vänligen

DAL30

Jag kör både Windows 7 och Windows 10 och det finns ingenting i Windows 10 som jag saknat i Windows 7.

Mitt råd är därför att behåll Windows 7.

Tack, NoWin, för ditt svar!   :thumbsup:

Jag blir så glad och nöjd med ditt råd att behålla 7:an!

Jag litar på rådet, eftersom du använt både 7:an och 10:an.

Cecilia skriver ju här ovan, att 7:an kanske finns kvar ytterligare 4 år!

Tack än en gång!

Vänligen     :)

DAL30

PS.

Jag skall för riktigheten skull skriva, att både Cecilias och Lasos svar var bra!

Men eftersom jag var osäker om vikten av att byta upp mig till 10:an, så är det för mig bäst att ännu ett tag behålla 7:an!

Hej,

Som en liten notis, jag har uppgraderat min stationära Windows 7 dator till Windows 10 och är så nöjd att det inte finns en chans att jag skulle vilja återgå till Windows 7.

Samma sak med en gammal laptop där jag tidigare gått från Windows Vista till Windows 8.1 och nyligen uppgraderat till Windows 10. I varje steg har den laptopen presterat bättre och blivit raskare i uppstarten. Störst skillnad blev det från Vista.

Jag tror det handlar en del om tycke och smak, förutom att Windows 10 är lite mer effektivt, tar upp lite mindre utrymme på disk samt jämfört med Windows 7 så presterar det helt enkelt lite bättre i bl.a. spel.

Men det är som sagt inga problem att fortsätta med Windows 7 om du känner dig bekväm med detta, i annat fall efter uppgradering till Windows 10, så går det att ångra sig inom 29 dagar (har jag för mig det är) och återgå till Windows 7.

I vilket fall som helst skall man helst ta en backup innan man påbörjar en uppgradering och avinstallera eller stänga av antivirusprogrammet och koppla ur alla externa enheter utom mus, tangentbord och bildskärm.

Mvh :)

Jari Karivainio

Hej!

Windows 10 fungerar bättre nu efter uppgradering till version 1511. Källan till det allvarliga fel verkar vara borta. Cortana verkar vara inaktiverad från början.

/ Jari

Jag blir så glad och nöjd med ditt råd att behålla 7:an!

Jag litar på rådet, eftersom du använt både 7:an och 10:an.

Cecilia skriver ju här ovan, att 7:an kanske finns kvar ytterligare 4 år!

Tack än en gång!

Vänligen     :)

DAL30

Du kan ju behålla Windows 7 så länge du vill, men program uppdateringar upphör den 13:e jan 2016. Säkerhetsuppdateringarna upphör den 14:e jan 2020.

STORT TACK, Flyfisherman!    :thumbsup:

Det är bra med kloka synpunkter.

Jag funderar vidare men behåller ännu ett tag min 7:a.

Vänligen

DAL30

Varmt Tack, Jari!   :thumbsup:

Ja, det är mycket att fundera omkring.

Man blir ibland väldigt fundersam.

Men jag fortsätter ännu ett tag med W7:an.

Vänligen

DAL30

TACK, vertpre!  :thumbsup:

Du skriver:

"Du kan ju behålla Windows 7 så länge du vill".

Det är bra att veta det.

Men det är klart, att efterhand så blir man benägen att byta till 10:an, sedan den utvecklats ännu mer. För det sägs att den är lite "krångligare" än 7:an!

Vänligen

DAL30

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...