Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

säker dator ?


boowii

Rekommendera Poster

Läste en artikel i DN om säkerhet i datorer skrivit av en expert.

Man hävdade att surfplattor är säkrare än datorer och rekommenderade

att slänga datorn och skaffa en surfplatta.

Är inte en surfplatta en dator också?

Vad skall man tro på ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst är surfplattor datorer de också och de senaste kraftfullaste surfplattorna är väldigt lika vanliga bärbara datorer och kör samma Windows 8.1 och 10 som vanliga datorer. Jag antar att de har tänkt på enklare surfplattor med Android eller iOS  där man inte installerar program som man hämtar ute på internet utan bara från app-butiker, och då har ju Google resp. Apple viss kontroll över vad som finns där. Men det har förekommit skadliga appar i butikerna så helt säkert är det ju inte. I de surfplattorna är det dessutom gjort så att en app inte ska komma åt operativsystemets filer eller filer som hör till andra appar, vilket gör det svårt att ställa till stor skada i surfplattan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

boowii,

försökte hitta den artikel du skrev om, ökad säkerhet med surfplattor jämfört med datorer,

har du någon länk ?

 

Hittade bara den här artikeln, som inte var uppmuntrande

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/anvand-molnet-pa-egen-risk/

Att 65% av de tillfrågade förlorat data i "molnet" var ju skrämmande. Tycker jag.

 

Även om molnföretagens villkor, att de kan göra fel, tappa bort uppgifter, och inte tar något som helst ansvar för användarnas data ju har varit känt länge.

Läs kapitel 2.9 Avtal och villkor

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1981257&fileOId=1981264

 

Och jag tvivlar på att verksamheten blivit säkrare sedan 2011 ! Se den här tråden nedan.

Länken till DN funkar inte längre men artikeln handlade om att Handelsbankens Bankapp samlade in kontaktlistan i mobilen och skickade den till Handelsbanken !

//eforum.idg.se/topic/333559-fel-p%C3%A5-googles-ramverk-f%C3%B6r-tj%C3%A4nster/?hl=google&do=findComment&comment=1565222

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...