Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ansluta 2 routrar på fibern


hsd

Rekommendera Poster

har fått en (skit-)gateway thomson tg799vac från telia urusel täckning och funderar på att köra en zyxel p-320w (har den liggande sen tidigare) på nedervåningen för att föhoppningsvis få lite bättre täckning, är det möjligt, tex genom att sätta en switch mellan media omvandlaren och routrarna 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Svar nej, du kan inte splittra upp den inkommande internetanslutning till två routrar med hjälp av en switch. Din isp tillhandahåller i regel en enda ip-adress till en router. Du får ansluta den den ena som en accesspunkt på lansidan av första routern.

/ Jari 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Du skriver att du har två våningar. Det är ofta svårt att få täckning vertikalt. Det bästa är att dra kabel till övervåningen och ansluta t.ex Zyxel däruppe som en acesspunkt. 

Stäng av DHCP i Zyxel och anslut kabeln från LAN på TG799 till en LAN på Zyxel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

oj det var ett tag sen jag var in här

har nu bytt så jag har en asus rt-ac51 och det funkar betydligt bättre, men det skulle vara optimalt med en router på varje plan, ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för problem då när du just försöker ha en router på varje plan och hur kopplar du de två routrarna i det fallet?

 

 

Om du klickar på knappen "Följ detta ämne" ovanför trådstarten så kan du få ett mejl när någon skriver här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

foljer ämne numer (brukar vara standard på andra fora...)

 

Har inte trasslat något utan böt thomsonroutern till en asus

min fråga till telia var om det går men det skulle det tydligen inte göra det var då jag tänkte "switch" och frågade här.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kopplar in router två på det sätt som föreslagits tidigare i tråden så kopplar man bort router-funktionen i router 2 och den blir en kombination av accesspunkt och switch, vilket går utmärkt att använda ihop med t ex en Telia-router som sitter där internet kommer in i huset/lägenheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Teliasupporten påstog att det inte går om man inte slår av wlan i teliaroutern (tg799vac)

Ja, då är det ju upp till dig om du litar på Telia eller på "alla andra".

Det är ju inte allt för mycket jobb att testa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir inte klok på inställningarna, liknar inte andra routers...

Vilken router gäller det och vad är det du vill göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa

jag förväxlade de 2 routrarna, asusen funkar bra att ställa om, men tomsonburken ( de kallar den för gateway) hittar jag inte rätt på inställningarna...

så nu testar jag med asusen i läge ap/switch och det verkar fungera :thumbsup:

tackar för tipsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...