Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga ang. bygga hemsida med reservdelsdatabas


madmax

Rekommendera Poster

Hej och tack för all hjälp som jag kan råka få redan på förhand :)

 

Satt och funderade på hemsidor och hur svårt det skulle vara för en hyffsad novis (mig)

att med olika plugins o dylikt bygga en hemsida med en reservdelsdatabas.
 

Är bekant med olika cms:er har provat, joomla, wordpress, drupal etc. Men aldrig riktigt satt mig in i det. Kan göra förändringar men isåfall inte genom något jag kodar själv utan allt är färdiga plugins och så.

 

Då en stor reservdelsdatabas är ett rätt omfattande arbete, funderar jag på om det finns färdiga plugins/databaser att köpa som man kan lägga in på sin sida?

 

Tanken är då att man trycker sig fram till sin bilmodell eller matar in reg.nr. och får delar presenterade därefter. Skruvat/mekonomen är bra exempel på det. 
 

Så vad sägs? Är jag ute på tunn is eller är det utförbart utav någon med mina begränsade kunskaper? Och som följdfråga då, vad skulle det kosta att leja bort artbetet och få en sån sida byggd av någon som vet vad dom gör?

 

Återigen tack på förhand, uppskattar alla svar !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder färdiga plugins så riskerar du bli låst till eventuell funktionalitet som pluginförfattaren tagit fram och det kanske inte räcker för dina behov.  Men när jag kollar på mekonomen så ser det ut som en vanlig webbshop. Och jag har fått chans att titta på något som heter uCommerce som är en webshop plugin till Umbraco. Så om du utgår ifrån en webbshop plugin så kan du leta efter en sådan till ditt favorit cms och börja där.

 

Men det är klart att du kan lösa det själv om du vill, är du bara motiverad så kommer du lösa det. Det är egentligen tiden som är det stora frågetecknet. Hur lång tid vill du lägga på ditt projekt.

 

Och att leja ut det är ju helt klart görbart, kostnad kommer bero på vad du specar, ju tydligare specar ju tydligare tidsuppskattning kommer du få tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder färdiga plugins så riskerar du bli låst till eventuell funktionalitet som pluginförfattaren tagit fram och det kanske inte räcker för dina behov.  Men när jag kollar på mekonomen så ser det ut som en vanlig webbshop. Och jag har fått chans att titta på något som heter uCommerce som är en webshop plugin till Umbraco. Så om du utgår ifrån en webbshop plugin så kan du leta efter en sådan till ditt favorit cms och börja där.

 

Men det är klart att du kan lösa det själv om du vill, är du bara motiverad så kommer du lösa det. Det är egentligen tiden som är det stora frågetecknet. Hur lång tid vill du lägga på ditt projekt.

 

Och att leja ut det är ju helt klart görbart, kostnad kommer bero på vad du specar, ju tydligare specar ju tydligare tidsuppskattning kommer du få tillbaka.

Hej och tack för svar!

 

Har ju kommit så långt som att jag installerat en webbshop (Snarlik mekonomen), väldigt nöjd med designen ser rätt okej ut för att vara gjort av någon med mina begränsade kunskaper. Använde mig av prestashop (prestashop.com) enkelt o smidigt. 

 

Problemet som uppstår är att dessa teman säkert fungerar väldigt bra för en shop med ett mindre antal artiklar, men att använda det som en bas för en reservdelshemsida blir lite fel. Blir väldigt plottrigt när man väl börjar mata in produkter. Då menar jag ett minimum med 8-10000 produkter; Om du förstår vad jag menar?

 

Bäst och lite far off, hade varit om man kunnat mata in reg.nr. och få fram sin bil så för att sen söka reservdelar. Men någon typ av meny, funkar rätt bra också där man klickar sig fram eg. (Audi->A4->1996->Bromsar->bromsbelägg)

 

Söker vidare :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...