Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 home och skärmsläckare


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skulle vilja veta vad det verkliga problemet är bakom det omtalade  skärmsläckarproblemet?

I mitt fall - och tydligen i många andras - så försvinner inställningarna för skärmsläckaren när man bootar om. Varför? Vad gör man åt det? Inväntar Windows Update buggfix?

 

Har sett någonstans att det kunde ha med musdrivrutiner att göra. Jag pluggade in min Logitechmus och fick besked att det inte finns drivrutiner att tillgå. Ska jag lägga in innehållet på min skiva som medföljde musen (gammal!)?

 

Men jag har också sett flera andra teorier med lösningar som jag inte vågar mig på.

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad är det för modellbeteckning på din Logitech mus, det brukar kunna stå på undersidan (ibland med samma färg på texten som det är på plasten) och hur gammal mus?

 

Normalt skall ju musen kännas av direkt och Windows standard USB-drivrutin skall fungera, men om musen har extra funktioner så krävs särskild drivrutin från tillverkaren för att dessa funktioner skall fungera. Men musen borde ju i vilket fall som helst fungera...

 

Skärmsläckarproblemet känner jag inte igen. Vilka inställningar gäller det som spökar?

Är skärmsläckarprogrammet något som du behöver?

 

Personligen föredrar jag den "äkta" skärmsläckningen, dvs. att bildskärmen stänger av sig efter x-antal minuter.

Start > Inställningar > System > Energialternativ => gör lämpliga inställningar och stäng fönstret.

 

När det gäller Skärmsläckaren så hittas dess inställningar i

Start > Inställningar > Anpassning > Låsskärmen > längst ned på sidan klicka 'Inställningar för skärmsläckare => och där kan man välja att göra diverse val eller att helt stänga av funktionen sedan klicka Ok

 

Se också tråden för diverse Windows 10 Tips & Trix

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Logitech MX 510. Har väl några år på nacken. Nu står det i Enhetshanteraren att de bästa drivrutinerna redan är installerade, så mus-spåret är kanske inte det jag skall gå på.

 

Kollade diskussionsforumet på Microsoft och förutom ovanstående tips, så fanns detta. (Trodde jag skulle kunna klistra in, men si det kunde jag inte!). Bifogar texten istället.

Försökte detta, men det fanns ingen sådan fil.

 

K Olagus

 

 

SKÄRMSLÄCKARE.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall också prova någon annan skärmsläckare. Har kört bubblorna på W7 och fortsatte i W10 med dem. Men om de är problemet, så är det ju lätt att lösa. Kollar.

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...