Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smidig uppgradering av en gammal laptop


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Ja så har jag precis uppgraderat min gamla Acer Aspire 5738 laptop från 2009.

Har ju kört Windows 8.1 32-bit ett bra tag, men nu blev det Windows 10 vers. 1511 32-bit

 

Denna gången vid uppgrdering av den här simpla maskinen med mycket få program installerade, valde jag bara att högerklicka på Avast antivirus ikonen > .Avast-skyddskontroll => Inaktivera permanent.

Sedan körde jag uppgraderingen direkt från verktyget http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10?tduid=%286abb364b5d85c467f6699a02116bb79f%29%28190946%29%281929402%29%28skim82969X1534762Xe928f710b3a04f551eaf975e58638018%29%28%29

När allt var klart med omstarter, kollade efter nya uppdateringar också aktiverade jag Avast igen.

 

Redan när jag körde Windows 8.1 så blev den rejält mycket bättre än orginal Windows Vista och nu tycker jag t.o.m. att den blev ännu bättre.

Tex. så blev minnesanvändningen av systemet något mindre än förut.

Uppstartstiden var väldigt bra redan innan med Windos 8.1

 

Kör Avast Free antivirus, nån gadget och en vectorklocka samt övriga delar för att laptopen skall fungera, inga andra program förutom Skärmklippverktyget igång:

 

post-73434-0-52349500-1447506623_thumb.png

Visst ett 32-bitars system är resurssnålare än ett 64-bitars och detta får väl anses vara ok...1071MB

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis, sitter också med en gammal laptop, men se det gick inte att uppgradera, satt för liten processor i, blev svaret, men ändå envisas Microsoft att lägga ut uppdateringen för 10:an, fast det inte går, så den får leva utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera Windows 8.1 32-bit (om den klarar det) eller kör du redan på detta kanske?

 

Kan tillägga att när jag stoppade in Windows 8.1 32-bit i våras så var det ett rejält lyft från Vista när det gäller resursåtgång, prestanda och uppstart.

Problemet var att det inte fanns några drivrutiner eller något på Acers supportsida för Windows 8 och endast någon enstaka drivrutin för Windows 7 och jag tror det var till kameran som jag i alla fall inte använder på denna.

 

Problem? Inga som helst problem! Efter att Windows 8.1 hade fått gjort en skanning med Windows update så hittades precis alla drivrutiner och installerades, rätt drivrutiner från tillverkarna av hårdvaran.

 

Behövde inte ge mig ut och leta en enda drivrutin manuellt. Blev imponerad hur smidigt den Windows 8.1 installationen avlöpte och jag som var lite brydd innan... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis, sitter också med en gammal laptop, men se det gick inte att uppgradera, satt för liten processor i, blev svaret, men ändå envisas Microsoft att lägga ut uppdateringen för 10:an, fast det inte går, så den får leva utan.

Vad menar du med "för liten processor"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktiverade uppgraderingen för 10:an, när den blev synlig, valde jag att uppgradera, men efter någon minut kom info om att det inte gick att uppgradera, processorn var för svag, så uppgraderingen avbröts.

Testade två ggr, samma resultat

Men det var bara en test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PAE stöd skall det väl finnas i processorn?

Däremot kräver väl 10:an NX och SSE2 stöd https://www.infopackets.com/news/9553/does-windows-10-require-cpu-support-pae

Man kan kolla i CPU-Z

Klarar den Windows 8 så klarar den 10:an och detta är kraven https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn482072.aspx

Finns även instruktioner där om hur man kollar och aktiverar vissa av dessa i BIOS.

 

För svag låter märkligt. Är väl knappt nån CPU som är klenare än den Core 2-Duo som det är i min laptop....

Eller har den klockat ned sig pga. värmeproblem, för min blev rejält het under vissa installatonsfaser, var nästan rädd att den skulle stänga av sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PAE stöd skall det väl finnas i processorn?

Däremot kräver väl 10:an NX och SSE2 stöd https://www.infopackets.com/news/9553/does-windows-10-require-cpu-support-pae

Man kan kolla i CPU-Z

Om det är det som klagomålet gäller och processorn har stöd behöver man kolla att de delarna är påslagna i BIOS och om det finns någon nyare BIOS-version och chipset-drivrutin.

 

Programmet "Skaffa Windows 10" har i sin meny (de tre strecken uppe till vänster) ett val "Kontrollera datorn" som brukar skriva ut vad som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så har jag precis uppgraderat min gamla Acer Aspire 5738 laptop från 2009.

Har ju kört Windows 8.1 32-bit ett bra tag, men nu blev det Windows 10 vers. 1511 32-bit

 

Denna gången vid uppgrdering av den här simpla maskinen med mycket få program installerade, valde jag bara att högerklicka på Avast antivirus ikonen > .Avast-skyddskontroll => Inaktivera permanent.

Sedan körde jag uppgraderingen direkt från verktyget http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10?tduid=%286abb364b5d85c467f6699a02116bb79f%29%28190946%29%281929402%29%28skim82969X1534762Xe928f710b3a04f551eaf975e58638018%29%28%29

När allt var klart med omstarter, kollade efter nya uppdateringar också aktiverade jag Avast igen.

 

Redan när jag körde Windows 8.1 så blev den rejält mycket bättre än orginal Windows Vista och nu tycker jag t.o.m. att den blev ännu bättre.

Tex. så blev minnesanvändningen av systemet något mindre än förut.

Uppstartstiden var väldigt bra redan innan med Windos 8.1

 

Kör Avast Free antivirus, nån gadget och en vectorklocka samt övriga delar för att laptopen skall fungera, inga andra program förutom Skärmklippverktyget igång:

 

attachicon.gifMinnesanvändn. Win10-32_2.PNG

Visst ett 32-bitars system är resurssnålare än ett 64-bitars och detta får väl anses vara ok...1071MB

:D

Intressant att i Windows 10 körs Core Temp on Android.

Också intressant är att enligt Core Temp är Tjmax: 105C

105C tycker jag är mycket, grafikkort 80 till 90C ja, men processor 105C?

Eller är 105C bara en vanlig bugg !

Har man höjt tillåtna temperaturer?

Vad är tillåtna normala temperaturer idag?

 

(Satt och kollade data på en triac och en likriktarbrygga på elfa.se igår. Förlusterna, dvs spänningsfallet, var lägre vid 150C jämfört med 25C. Så plötsligt kändes behovet av ett stort kylelement inte lika viktigt !)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att i Windows 10 körs Core Temp on Android.

Nej, det är en Gadget enbart och som hämtar datat från Core Temp programmet som är installerat och konfigurerat enligt dessa inställningar: //eforum.idg.se/topic/335628-temperaturmätning/?p=1575419

"Core Temp on Android" som det står är väl bara reklam för att man kan använda sin fåne för att läsa av datat http://www.alcpu.com/CoreTemp/addons.html

Möjligt att den texten försvinner om jag väljer att också visa graf - men det vill jag inte, tar ju lite av CPU-kraften...

 

Också intressant är att enligt Core Temp är Tjmax: 105C

105C tycker jag är mycket, grafikkort 80 till 90C ja, men processor 105C?

Eller är 105C bara en vanlig bugg !

Har man höjt tillåtna temperaturer?

Vet ej, eftersom jag inte sitter i närheten av min laptop så jag kan kolla exakt beteckning på processorn, men även 2009 fanns det procesorer som hade Tj på 105C tex. denna http://ark.intel.com/products/40739/Intel-Pentium-Processor-T4400-1M-Cache-2_20-GHz-800-MHz-FSB-Socket-P

 

Vad är tillåtna normala temperaturer idag?

Vet ej. Men som exempel på min stationära dators CPU Intel Core i7 4790K 'Devils Canyon' börjar inte 'throttla' förrän vid 90C och Tj är väl max 100C.

Det beror väl helt på vilken processortyp, generation och annat antar jag. 'Devils Canyon' är Intel Core generation 4 (Haswell) och senaste generation 5 6 (Skylake) har nog lägre temperatur på Tj.

Förövrigt tror jag knappt att jag varit över 70C vid extrem belastning. Och den är överklockad dessutom.

Normalt ligger jag på mellan 30-55C grader nästan oavsett vad jag gör.

 

Laptopoen å andra sidan blir het och jag har varit med om att den stängt av sig helt vid ett tillfälle tidigare.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade på nytt "inlägg #2" använde ett annat verktyg nu, Media Creation Tool, och då gick det igång, denna bärbara med en budget Athlon II P320 Dual Core är ca 5 år, dock uppgraderad max med 4gig minne och stor hdd, allt fungerade bra, alla program, ikoner på skrivbordet etc, låg kvar precis som det ska.

 

Har inte behövt installera om något, eller komplettera något.

Har bara lagt till några gagnets eftersom dessa försvann.

 

Ska köra nu några dagar, så får jag se hur den fungerar, lutar åt att uppdatera resten nu kommande helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...