Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ip- kamera


reso

Rekommendera Poster

Hej Forumister

 

Nu skall ni få något att bita i ... :D

 

Jag har köpt en ip kamera som skall så småningom gå via antenen på kameran,

men innan man kommer så långt måste man tydligen låta routern identifiera kameran

Så långt har jag kommit men inte längre,

 

Någon som har erfarenhet av ip-kameror ?

 

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Följde det inte med ett program att installera på datorn? På cd;n bör det finnas en manual. Du skall ansluta kameran till ditt lan med en ethernetkabel först. Sedan kan du ansluta till kameran med det från cd;n installerade webbgränssnittet och konfigurera den trådlösa anslutningen.

/Jari

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du IP-kamera som du normalt kopplar till datorn, eller menar du övervakningskamera, som du bl.a vill kunna se i din mobil?

Laso

 

Förlåt att jag glömde.

Det är en övervakningskamera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Följde det inte med ett program att installera på datorn? På cd;n bör det finnas en manual. Du skall ansluta kameran till ditt lan med en ethernetkabel först. Sedan kan du ansluta till kameran med det från cd;n installerade webbgränssnittet och konfigurera den trådlösa anslutningen.

/Jari

Jari

Det följde med en mini-cd med manual

och jag följde det till punkt och pricka 

med kabeln i, men ingenstans står det hur jag gör för att få det att funka med antenen (trådlöst)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laso

 

Förlåt att jag glömde.

Det är en övervakningskamera

Det finns många olika övervakningskameror, både för nätverkskabel och som kör trådlöst, en del som man kör över sin router, en del som man kör via egen mottagare, och så kan man köra via sin NAS, lite mer info vore bra, vad är det för modell på övervakn-kameran,

 

som skall så småningom gå via antenen på kameran,

 

Hur menar du då?

 

Jag har själv flera övervakn-kameror som jag kör både via nätkabel och trådlöst, kör allt via min NAS, men jag konfigurerar inget via routern.

Och kan kolla allt via mobil.

 

Så det finns flera olika sätt, beroende på vad man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många olika övervakningskameror, både för nätverkskabel och som kör trådlöst, en del som man kör över sin router, en del som man kör via egen mottagare, och så kan man köra via sin NAS, lite mer info vore bra, vad är det för modell på övervakn-kameran,

 

Hur menar du då?

 

Jag har själv flera övervakn-kameror som jag kör både via nätkabel och trådlöst, kör allt via min NAS, men jag konfigurerar inget via routern.

Och kan kolla allt via mobil.

 

Så det finns flera olika sätt, beroende på vad man har.

Hej Laso

Jag är tacksam för att du tar dig tid och hjälpa mig med detta.

 

Kameran är en ESCAM  WIFI

på undersidan av kameran på ettiketten sytår det:  ESCAM Brick QD900

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan se om detta kan hjälpa dig att få igång den via nätverket.

 

http://securitygem.com/gearbest-review-escam-brick-qd300-outdoor-camera/

Tack Laso

 

Det var mycket att läsa igenom,

en del av texten fattade jag inte, så där kanske jag får återkomma med   frågor   (om det är ok för dig)

Just nu 10.15 måste jag iväg

Så jag får hoppas att jag hinner börja senare idag.

 

Är det samma förfarande  om man har 2 st kameror ?

eller skiljer det sig i inställning för den andra, vad tror du?

 

Jag köpte 2 för att ha den ena på altanen, och den andra för att bevaka uppfarten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan också skilja lite mellan fabrikat och så när det gäller att ha flera kameror.

Det finns så många olika tillverkare/märken

 

Du ska också tänka på hur du riktar dina kameror, du får inte rikta dom mot allmänna ytor, grannar, gator, tomter, så att man kan identifiera en person, då måste du ha tillstånd från länsstyrelsen,  riktar du dom mot/inom din egen tomt, hus, eller inomhus, får du ha hur många du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan också skilja lite mellan fabrikat och så när det gäller att ha flera kameror.

Det finns så många olika tillverkare/märken

 

Du ska också tänka på hur du riktar dina kameror, du får inte rikta dom mot allmänna ytor, grannar, gator, tomter, så att man kan identifiera en person, då måste du ha tillstånd från länsstyrelsen,  riktar du dom mot/inom din egen tomt, hus, eller inomhus, får du ha hur många du vill.

Jo jag förstår vad lagen säger, i mitt fall är det inga problem.

Den andra kameran är av samma märke,   jag köpte 2 st samtidigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan se om detta kan hjälpa dig att få igång den via nätverket.

 

http://securitygem.com/gearbest-review-escam-brick-qd300-outdoor-camera/

Nu har jag gått igen steg för steg

Men tyvärr kom jag inte längre än tidigare

 

Om du inte bor alltför långt från Göteborg

får du gärna komma och hjälpa mig (mot ersättning naturligtvis)   :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du se att kameran får ip-adress i routern, för det ska den få.

 

Om du räknar Örebro län för nära så, nä, det lär inte fungera tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du se att kameran får ip-adress i routern, för det ska den få.

 

Om du räknar Örebro län för nära så, nä, det lär inte fungera tyvärr.

Har letat

Men vet inte riktigt var jag skall kolla nånstans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för router, du borde ju kunna se dina vanliga enheter?

Telias Thomson

Ja jag ser andra enheter, som min laptop,  frugans laptop och min fasta dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag installerade mina kameror, så hade jag två val, installera via tråd eller trådlöst, jag installerade först via tråd, så jag såg dom gick igång och kunde se dom visa bild via datorn och mobil, sedan drog jag ur kabeln så trådlösa blev aktiverad.

 

Men idag, så har jag bara en som går via det trådlösa, dom andra går via tråd, och dom fungerar bra, kör med Dlink´s kameror och Nas. Spelar in allt live dygnet runt 24/7 som sparas på Nasen, kan se alla köra live via datorn, eller mobilen var jag än befinner mig, så länge det finns uppkoppling.

 

Men om du kopplar in din med tråd direkt från routern, och använder den skiva som eventuellt följer med, så borde den gå igång.

På mina så finns ju också den lilla knapp som aktiverar wifi, motsvarande lilla knapp finns ju också på routern.

 

Vet inte om din har denna knapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

När jag installerade mina kameror, så hade jag två val, installera via tråd eller trådlöst, jag installerade först via tråd, så jag såg dom gick igång och kunde se dom visa bild via datorn och mobil, sedan drog jag ur kabeln så trådlösa blev aktiverad.

 

Men idag, så har jag bara en som går via det trådlösa, dom andra går via tråd, och dom fungerar bra, kör med Dlink´s kameror och Nas. Spelar in allt live dygnet runt 24/7 som sparas på Nasen, kan se alla köra live via datorn, eller mobilen var jag än befinner mig, så länge det finns uppkoppling.

 

Men om du kopplar in din med tråd direkt från routern, och använder den skiva som eventuellt följer med, så borde den gå igång.

På mina så finns ju också den lilla knapp som aktiverar wifi, motsvarande lilla knapp finns ju också på routern.

 

Vet inte om din har denna knapp?

God morgon Laso

Jag har fått igång  båda kamerorna via WIFI  hemma.

So far so good... men jag vet inte hur jag får igång kamerorna att visas i min mobil.

Jag har laddat ner olika appar och provat.

Men inget funkade.

Har du något tips ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den artikeln som finns i tråden (http://securitygem.com/gearbest-review-escam-brick-qd300-outdoor-camera/) skriver just problemet varför man hellre ska köpa kameror från kända tillverkare som har lite högre kvalitet och användarvänlighet i programvaror och appar.

 

Hjälper dig tyvärr inte i nuläget men kan vara ett tips inför nästa köp av teknikprylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är beklagligt att det är svårt med produkter ibland.

 

Det är min erfarenhet också, när jag köpt "för billiga" produkter - bland annat ett minneskort med inbyggt Wifi, där programvaran har hur buggig som helst och därmed blev produkten oanvändbar.

 

Mitt förra (och detta) inlägg var inte i syfte att vara spydig och klanka ner på ditt köp utan vill dela med mig av min köp-erfarenhet att hellre lägga tid på reasearch och sedan satsa lite extra pengar för att få en produkt som man kan använda så smidigt som man tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...