Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Posten


kiwi01

Rekommendera Poster

Myndigheter och samhällsorgan som ska betjäna medborgarna,  som inte sköter sig ska ställas i skamvrån. Men hur ska det gå till?

 

Efter att jag för snart tre år sedan fick en ny granne i min trappuppgång, har min post allt som oftast hamnat hos grannen. En gång eller möjligen två är acceptabelt men när det händer om och om igen är det inte ok.

Jag skäms inte för min post men det är ju inte säkert att jag vill att min granne får reda på vilken myndighet, institution eller företag mm  jag får post ifrån. Inte heller är det ok att min post blir liggande hos grannen upp till två veckor då han ofta befinner sig på långa tjänsteresor.

Visst har vi säregna namn båda två, grannen har två förnamn och ett efternamn och jag ett förnamn och två efternamn, men det enda gemensamma är att våra resp förnamn börjar på samma bokstav och efternamn slutar på samma bokstav. Men bokstäverna däremellan? 

Jag har ringt och skrivit till Postens reklamation och klagat åtskilliga gånger.  Grannen har ringt och klagat. 

Jag har ringt till reklamationen och krävt att få telefonnumret till det kontor som ansvarar för  postutdelningen i mitt område. Det får jag inte! "De har inte tid att svara i telefon." Reklamationsavdelningen skriver ner vad jag säger och vidarebefordrar det till kontoret som "ringer upp när de hinner". De ringer aldrig. Till slut var jag för ett halvår sedan  tvungen att skriva en anmälan till PTS, även om jag visste att de inte handlägger enskilda ärenden.  PTS ringde faktiskt upp mig och meddelade att de skickar min skrivelse till en avdelning överordnad den vanliga reklamationen på Posten. Och då ringde Posten. Lösningen de ville pröva på är att de samlar all min post i ett kuvert med en gul lapp "Utdelat av Posten" på. Det förhindrar ju grannen att se var min post kommer i från men det kan ju fortfarande bli liggande hos grannen. Nu har de upphört med samlingskuvertet och då var det dags igen. Inte var det brevbäraren som stoppade in mitt brev genom luckan klockan halv åtta på kvällen, det var grannen.  :angry:  :wacko:  :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har vi säregna namn båda två, grannen har två förnamn och ett efternamn och jag ett förnamn och två efternamn, men det enda gemensamma är att våra resp förnamn börjar på samma bokstav och efternamn slutar på samma bokstav. Men bokstäverna däremellan? 

Det tycker man ju att en brevbärare bör klara även om hen är dyslektiker. Eftersom de ansvariga på Postens reklamation har vägrat att lämna ut telefonnumret till det kontor som ansvarar för postutdelningen i ditt område och någon tillsägelse till (eller omplacering av) den skyldige brevbäraren inte tycks ha skett, kan jag inte se någon annan lösning för dig än att du får göra samma sak som du gjorde för ett halvår sen: 1) Ring till reklamationen eller 2) skriv en anmälan direkt till PTS, berätta om samlingskuvertet och påpeka att det nu har upphört och att breven fortsätter att läggas in i fel brevinkast.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att beklaga dig, ett liknande fall var en kollega som hette Magnusson. Det fanns två Magnusson i hans trappuppgång. Och givetvis bytte de post med varandra. Han kom på lösningen att byta efternamn. Familjen, han och hustrun, barnen utflugna, valde fruns flicknamn.

Men i ditt fall verkar det värre, en brevbärare som läser Stochkolm som Stockholm. Läser bara första och sista bokstaven i adressen.

 

Men det finns en annan möjlighet, breven är maskinsorterade, (all post maskinsorteras) och detta går numera ända till trappuppgång och brevlåda.

Så vad brevbären gör är bara att han tar trappuppgångens brev.

Och när han kommer till din brevlåda slänger han in alla brev i högen ända till han ser din grannes namn och slänger in den högen till grannen.

Och fungerar inte maskinsorteringen utan brev kan blandas som ska till samma våning......

Mellan två brev till grannen kan det ligga ett brev till dig osv.

 

Jag har jobbat på posten. Jag fick jobbet för den nya paketsorteringsmaskinen bara klarade sortera 70 % av paketen.

Så jag och andra extraanställda kolleger tog hand om de återstående 30 % av paketen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt kan tydligen inte skyllas på den mänskliga faktorn, man får räkna med maskinfaktorn också.

Du borde sortera breven på "mitt postkontor" med, och helst bära ut dem också... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...