Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Diskfel?

DePhaz

Recommended Posts

Hej.

Kanske är det jag som är lite nervöst lagd men jag frågar ändå.

Gick in i Diskkontroll på min Ubuntu dator och under fliken "Attribut -Frekvens av läsfel" får jag värdet 1 (tröskelvärde 51). Texten säger att "ett värde högre än noll indikerar antingen ett fel med diskens yta eller med läs/skriv huvudena". Håller jag pekaren över texten kommer en "förklaring" upp som låter ännu värre. "Typ: Fel är ett tecken på ett överhängande disk fel (Pre Fail)". Den övergripande bedömningen är dock att disken mår bra. Det finns inga trasiga sektorer och självtestet (kort) var OK.

Så bör jag vara orolig för detta? 

(Denna hårddisk är bara några år gammal. Den förra hade 192 sektorfel och fungerade ändå). 

Hej!

Om du är orolig testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Kikade både på länken och på tillverkaren (Western Digitals) web plats men fann inget matnyttigt. Alla program verkar vara skrivna för Windows och inte Linux.

Har tyvärr inte hunnit titta på det ännu. Fick ta mig an min windows dator i helgen men det gick ju inte så bra. Nå, tänkte bara meddela att min dator skrämde mig rejält i går kväll. Skulle bara stänga av den (som i 9 fall av 10 med text istället för avslutnings skärmrn) och skärmen visade ett meddelande om D-hub eller liknande. Den kan göra så men tyckte det var konstigt att det skedde nu så jag startade upp igen och fick meddelandet: Out of disk. Stängde av med knappen men efter det här fungerade allt som vanligt. (gjorde 3 uppstarter/ avstängningar). Googlade nu på morgonen och fick veta att det kunde vara något fel med Grub. Har säkert inget att göra med mitt disk problem men ville bara nämna det här.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...