Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wake-On-Lan fungerar inte efter Routerbyte


Torparn61

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har ett antal datorer i hemmet, bl.a. en som står i källaren som typ Server, skrivarna är anslutna till den och vi sparar dokument/bilder mm i denna dator också.

 

Av någon märklig anledning hade jag lyckats med att få Wake-On-Lan att fungera, så att vi kan sitta "här uppe" och väcka datorn i källaren. Var riktigt stolt när jag fick detta att fungera.

Förra veckan fick vi en ny Router/Modem från Telia, en Technicolor TG799TSvn v2.

Fungerar Wake-On-Lan nu? Icke sa Nicke, inte en chans. Tänkte att har jag lyckats att få det att fungera en gång, borde jag väl lyckas en gång till. Inte en chans!!!! Utan nu får jag springa ner i källaren och väcka datorn varje gång, med stor risk att få motion (illa).

 

Så nu tänkte jag att Ni kunniga och snälla datagenier kan hjälpa mej att få igång det ytterligare en gång. 

Ps. Vi har både trådbundna och trådlösa anslutningar..

 

Mina kunskaper gällande Nätverk är mycket begränsade, men är rätt duktig på båtar.

Och då kom nästa fråga (absolut ingen brådska med den), men skulle det kunna fungera att jag från datorn i båten kan ta mig in i den så kallade Servern här hemma? Även kunna skriva ut?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då kom nästa fråga (absolut ingen brådska med den), men skulle det kunna fungera att jag från datorn i båten kan ta mig in i den så kallade Servern här hemma? Även kunna skriva ut?

 

TeamViewer medger filöverföring utan att man ska behöva mecka med dyndns och portforward.

 

Vad gäller utskrifter så skulle jag först föra över den fil/dokument man vill skriva ut och sedan fjärrstyra datorn i källaren, med TeamViewer, öppna dokumentet och skriva ut.

Fast om jag skulle sitta i båten så skulle jag nog inte ha så bråttom med att skriva ut, jag skulle kunna göra det när jag kommer hem igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63.

 

TeamViewer känner jag till något, min svåger har hjälpt mej några gånger då han bl.a. suttit hemma. Men jag har ju varit tvungen att ge honom något lösen eller så, vill jag ha för mej, för att han ska kunna komma åt min dator. Men går kanske att lösa ändå, vi får se närmare våren.

Tyvärr är det så att jag ibland behöver göra utskrifter, även om jag sitter och slappar vid någon ö. Annars hade jag gärna väntat tills jag kom hem.

 

Hoppas att någon har möjlighet att hjälpa mej om hur jag ska göra för att väcka datorn i källaren ifrån övervåningen. Fungerade ju så otroligt bra innan jag bytte Router, varför kan det inte fortsätta så??

Nu måste jag ju springa ner och väcka den ibland, när jag ska ha några filer som finns på den datorn eller när jag ska skriva ut. Kommer se ut som en atlet snart, inte bra!!

 

Så är tacksam för alla svar jag kan få....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Technicolor TG799TSvn v2 manualen 

Har du loggat på routern och gått igenom inställningarna?

Här finns lite tips hur du kommer in och hur det ser ut, jag har inte kollat så noga vad där finns http://setuprouter.com/router/technicolor/tg799vn-v2/

 

Det kan vara så att den dators mac adress som behöver väckas måste tilldelas en statisk IP.

Alltså i DHCP borde du kunna reservera en IP för din dators MAC adress.

 

Och antagligen måste du öppna en port i routern för WOL (Wake on Lan) tror det kan vara port 7 UDP

Samt göra en port forward. Guide: http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Technicolor/TG799vn_v2/Wake_on_LAN.htm

Sista länken skiljer kanske något lite på modellbeteckningen, men det borde fungera att följa den guiden noga.

 

Jag gissar bara, detta kan andra bättre, men nånstans måste du börja och det är att logga in i routern från din webbläsare och gå igenom och ändra dess inställningar med det jag skrivit ovan.

Mvh :thumbsup: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har ju varit tvungen att ge honom något lösen eller så, vill jag ha för mej, för att han ska kunna komma åt min dator. Men går kanske att lösa ändå, vi får se närmare våren.

Ja, det är en inställning bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...