Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Produktnyckel


palle48

Rekommendera Poster

Jag ska installera Windows 10 Home på en av mina datorer, som har Windows 7 Home idag. Jag ska byta till en SSD-disk samtidigt. Eftersom jag vill ha en ren Windows, har jag laddat ett USB-minne med verktyget. När jag ska installera Windows får jag, att jag ska skriva in produktnyckeln och skriver in det som står under maskinen (och jag vet att jag skriver rätt), men får svar att det inte är rätt produktnyckel. Jag har haft maskinen inne på service, för det var fel på DVD-läsaren och dom bytte läsare och "moderkort" och gjorde även en ominstallation. Fungerar inte "min" produktnyckel med det "nya" moderkortet? Eftersom det är en HP-dator, vill jag inte ha allt skräp som HP lagt på utan en ren Windows 10.

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här har förklarats i åtskilliga trådar.

 

Du kan inte använda en Windows 7 produktnyckel för att installera Windows 10. Om jag har förstått rätt, är det du försöker.

 

Du kan inte göra en ren installation av Windows 10 direkt.

 

Du måste först uppgradera Windows 7 till Windows 10. Sedan kontrollera att Windows 10 är aktiverat. Därefter kan du göra en ren installation. Denna gången behöver du inte ange produktnyckel.

 

Jag föreslår att du installerar din SSD först och klonar din nuvarande hårddisk innan du uppgraderar till Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en av mina datorer gjorde jag en ren installation direkt men det var på samma disk som sjuan satt på tidigare. När det frågades efter nyckeln valde jag att hoppa över det steget och installera färdigt. Tian aktiverades utan problem.

 

På min andra dator passade jag på att byta till en större SSD samtidigt och installerade tian på samma sätt som tidigare, men nej se den aktiverades inte. Felkoden visade att jag bytt hårdvara. Åttan installerades på nya ssd'n och aktiverades utan problem. Formatering och installation av tian, nej inte heller denna gång aktiverades tian. Formattering igen, installation av åttan som aktiverades och uppdatering till tian direkt från åttan och då aktiverades tian.

Efter det orkade jag inte formattera och testa ren installation igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fr.o.m nu för dom som installerat senaste och den första stora uppdateringen av Windows 10 går det att skriva in och aktivera med produktnyckel.

 

http://techworld.idg.se/2.2524/1.642507/windows-10

Tidigare har det bara gått att uppgradera till Windows 10 från Windows 7 eller 8. Det har alltså blivit krångligt att installera operativsystemet på en ny hårddisk.
 
Nu går det äntligen att aktivera din Windows 10-kopia med produktnyckeln istället. Det gör du via säkerhetsinställningarna och alternativet ”Aktivera”.

 

 

Huruvida man dessutom kan använda en Windows 7/8.1 produktnyckel vet jag ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fr.o.m nu för dom som installerat senaste och den första stora uppdateringen av Windows 10 går det att skriva in och aktivera med produktnyckel.

 

http://techworld.idg.se/2.2524/1.642507/windows-10

 

Huruvida man dessutom kan använda en Windows 7/8.1 produktnyckel vet jag ej.

jo det skall gå. Förövrigt heter denna uppdatering: Windows 10 version 1511 (syftar på år och månad).

 

http://www.howtogeek.com/232176/whats-new-in-windows-10s-first-big-update-the-windows-10-fall-update/

Activation now works as it should have originally. When you install Windows 10, you can enter your PC’s Windows 7, 8, and 8.1 product key and it should activate properly if that PC was eligible for the upgrade.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det skall gå.

 

Vet du hur det är med bytt hårdskiva i denna version?

Jag ska fixa en dator åt en kompis där hårdskivan krashat och han hade förstås inte någon recovery disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du hur det är med bytt hårdskiva i denna version?

Jag ska fixa en dator åt en kompis där hårdskivan krashat och han hade förstås inte någon recovery disk.

Har kompisen haft Windows 7, 8.1 eller 10 förut?

 

10: Ny installation av Windows 10, ingen produktnyckel ska skrivas in.

 

8.1: Om datorn levererades med 8 eller 8.1, bör Windows 10 aktiveras automatiskt utan att produktnyckeln behöver skrivas in eftersom den finns på moderkortet. Annars behövs produktnyckeln för Windows 8/8.1.

 

7: Produktnyckeln för Windows 7 behöver skrivas in.

 

Det är så jag har uppfattat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kompisen haft Windows 7, 8.1 eller 10 förut?

 

10: Ny installation av Windows 10, ingen produktnyckel ska skrivas in.

 

8.1: Om datorn levererades med 8 eller 8.1, bör Windows 10 aktiveras automatiskt utan att produktnyckeln behöver skrivas in eftersom den finns på moderkortet. Annars behövs produktnyckeln för Windows 8/8.1.

 

7: Produktnyckeln för Windows 7 behöver skrivas in.

 

Det är så jag har uppfattat det.

Det har varit win 7 i den och som tur är har inte deras barn knaprat lös etiketten med nyckeln så än finns förhoppningar. Återkommer med svar när jag vet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite dumt att mitt inlägg har blivit markerat som bästa svar, nu när det tydligen ska gå att använda en gammal produktnyckel för att installera Windows 10, med den nya versionen.

Inlägget skrevs ju innan uppdateringen släpptes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kompisen haft Windows 7, 8.1 eller 10 förut?

 

7: Produktnyckeln för Windows 7 behöver skrivas in.

Nu gick det att använda sjuans nyckel på ren installation och ny hårdskiva. Det räddade denna laptop från Linux.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gick det att använda sjuans nyckel på ren installation och ny hårdskiva. Det räddade denna laptop från Linux.

:thumbsup:

Se till att nyckeln skrivs ner någonstans, utifall att etiketten blir skadad och man vill installera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...