Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Maxvärde på kund och artikel


//OMNíVOR

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag behöver ha det högsta värdet på respektive kund och respektive artikel.

 

Ex

Kund1                mjölk                  10:-

Kund1                mjölk                  11:-

Kund1                mjölk                  9:-

Kund2                mjölk                  10:-

Kund2                mjölk                  11:-

Kund2                mjölk                  14:-

 

Kund1                smör                   33:-

Kund1                smör                   32:-

Kund1                smör                   26:-

Kund2                smör                   35:-

Kund2                smör                   37:-

Kund2                smör                   35:-

Kund354

Kund355

 

Kund 1 har köpt mjölk och smör flera gånger under året men till olika priser. Jag behöver en formel som visar att kund1 har köpt mjölken för 11:- och smöret för 33:-. Och kund2 har köpt mjölken för 14:- och smöret för 37:- De andra (lägre) resultaten är inte intressanta, jag vill fånga det högsta priset endast. Det är totalt 355 kunder med olika namn.

 

Excel 2013, totalt 10.000 rader fördelat på 2.000 olika artiklar.

 

Tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pivottabell?

Låter som klippt och skuret för din önskning. Kund som radrubrik, smör som rad och max och min av värdena som data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara en formel eftersom jag ska använda resultatet vidare i en annan arbetsbok. Pivot passar inte så bra då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går utmärkt att hämta data ur Pivot, går att hämta med sök-referenser eller direkt ur rad men om du vill ha formler så kan du få formel MEN med den mängd data du har kan det bli en ganska långsam sak.

1: Du måste ta ut alla unika kunder och unika artiklar ur din lista. (pivot gör det med ett klick)

2: Sedan tror jag enklaste är en matrisformel MEN som sagt, dessa är väldigt beräkningskrävande.  Alternativt DMAX som är lättare beräkning men lite krångliga uppställning.

 

Matrisformeln blir ivartfall

=PRODUKTSUMMA(MAX((I2=$A$2:$A$15)*(J2=$B$2:$B$15)*$C$2:$C$15))

med kund och vara i kolumn A och B, värden i kolumn C, motsvarande fält du vill få ut max ur i I2 och J2

MEN om du räknar efter antal operationer detta kräver så förstår du att denna formeln INTE är optimal.

Förs två jämförelser för varje rad.

Sedan tre multiplikationer av vektorer. Dvs på detta lilla exempel 14 rader gånger 14 rader gånger 14 rader. Dvs 42 multiplikationer.

Och på detta max.

Om du utökar till 10 000 rader och många objekt...

Segt Excel.

Titta på DMAX men tror inte den passar så jag säger än Pivot.

 

Låt Pivot göra beräkningen, extrahera data från den med formler.

 

Eller fyp usch blä, låt VBA göra jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får bara värdet 0 med matrisformeln. Testade även att ta bort kolumn J eftersom jag bara behöver hitta högsta värdet i kolumnen I. Så jag stympade ned matrisformeln till:

{=PRODUKTSUMMA(MAX((I2=$A$2:$A$15)*(I2=$B$2:$B$15)))}. Men det blir bara 0.

 

MH, det är alternativ 1, jag behöver få ut alla kombinationer av kund/vara.

 

Kolumn C behöver jag inte, bara för att demonstrera hur mina data ser ut.

 

KOLUMN A                KOLUMN B                       KOLUMN C                     KOLUMN I

kund 1 - kund 355      artikel 1 - artikel 2.000      antal 1 - antal 5.000         pris aaa - pris xyz

 

 

 

ED: så jag behöver hitta högsta värdet i kolumn I för respektive kund i kolumn A och respektive artikel i kolumn B.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har inte stympat den rätt.

Och även om en matrisformel måste den inte matas in som en då PRODUKTSUMMA kapslar in den. Går att skriva utan Produktsumma inmatat som matris ska sägas.

 

 

Men men ta en titt i bifogad bok, där finns nog de tre varianter av formler/funktioner som kan fungera för dig.

 

Det finns ett sätt att förenkla lite, det är att klistra ihop kund och vara till en cell, då blir jämförelsen i matrisformeln ett steg mindre komplex.

 

Max-exempel.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...