Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla hemmabio med HD scart/HDMI till HDMI video adpater till TV


Lien

Rekommendera Poster

Hej! köpt en en HDMI scart/HDMI till HDMI video converver för min hemmabio JVC med scart för att få ljudet från hemmabion upp till TV Panasonic HD-ready med HD-box från Boxer. Allt funkar, men jag får inget ljud. Vad är fel? På baksidan av TV:n finns ingen digital koppling för ljud, bara analogt och converten har audiouttag samt coaxial-uttag. Vad ska jag ha för kabel för att då det att fungera?

/Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du får berätta vilket hemmabiosystem du har (mer än bara JVC) och vilken TV du har.

 

Och Scart låter ju lite fel, 2015..

 

Och vill du verkligen ha ljud från hemmabiosystemet till TV,n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta projektet gäller min sons TV och tillbehör, som jag försöker att hjälpa honom med.

 

TV:n är Panasonic TH-42PX8EA från 2008. Hemmabiosystem JVC SP-THU1, äldre modell med enbart scart och analogt ljud. Har HD-box från Boxer till TV:n.

 

Jag har kopplat  JVC scart ut till scart in convertern. Boxer HD - HDMI ut till HDMI in i convertern, HDMI ut converter till HDMI in TV. Får upp menyn för covertern på TV:n, men får inget ljud med mig. Tänkt köra TV:ns ljud via JVC:n för att få bättre ljud, vilket jag har på min egen Panasonic och behöver då inte använda fjärrkontrollen för biosystemet, utan kör allt via TV:ns fjärrkontroll.

 

Vad tror Du om detta.

/Tommy 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte det blev rörigt där...

 

Jag har en Panasonic TH-42PX80E och där finns ljudutgång med RCA anslutning.

Dessa har jag anslutit till typ datorhögtalare med 3,5 mm propp.

Jag har alltså en adapter RCA-Hane <-> 3,5 mm hona.

Allt ljud från TV går då till högtalarna.

 

TILLÄGG: TV,ns ljudvolym är ställd på "Min" då jag reglerar ljudet med digitalboxens kontroll.

 

Om jag inte hade dessa högtalare utan ett hemmabiosystem med enbart scart skulle jag använda en adapter Scart <-> RCA.

Ex. http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/rca-till-scart/scart-till-2x-rca-1-5-m-p39225

 

Boxerns anslutning, eller i mitt fall CanalDigitals Box, är ansluten via HDMI direkt till TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag får ta mig en funderare hur det ska lösas. Är ju så nöjd med biosystemljud, dock med HDMI anslutning, på min egen TV och hade tänkt att sonen skulle få samma.

/Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...