Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows fotovisare svarar inte


enttog

Rekommendera Poster

Hej

Jag kör W10 och det har gått bra hittills. Här är första problemet för min del. När jag uppgraderade från W 8.1 till W 10 följde appen Windows fotovisare med. Den har fungerat bra tills nu. Jag får beskedet att programmet svarar inte. Det går inte att flytta vissa bilder. Det går inte ta bort vissa bilder. Det går inte att ta bort skrivskydd.

Vad gör jag nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kan du se dina bilder i något annat program, t ex IrfanView?

 

Är det Utforskaren du använder när du skriver om att det inte går att flytta och ta bort vissa bilder?

Är det så att det är i vissa mappar det aldrig går att flyta bilder etc. medan det alltid fungerar i andra mappar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kan du se dina bilder i något annat program, t ex IrfanView?

 

Är det Utforskaren du använder när du skriver om att det inte går att flytta och ta bort vissa bilder?

Är det så att det är i vissa mappar det aldrig går att flyta bilder etc. medan det alltid fungerar i andra mappar?

Hej

Jag är amatör på det här och har därför svårt att förstå vad du menar. Det spelar ingen roll om jag går via utforskaren eller inte. Jag får endast besked om att Windows bildvisare inte svarar. Den fungerar i de flesta mapparna, samt även på de flesta bilderna i samma mapp, men det verkar som om det blir fler och fler bilder som drabbas. Om jag måste byta program, vilket är då bäst enligt dina erfarenheter? Är det risk att man får med något oönskat när man tankar ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag har nu provat ett program som heter xnviewmp. Det fungerar också som Windows fotoläsare. Vissa bilder kan den inte hantera. Varken redigera eller ta bort. Jag har överfört sådana bilder till USB och då kan dom filerna inte läsas i TV:n.

Jag undrar om det är någon uppdatering av W 10 som spökar. Har ni några fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Se till att säkerhetskopiera alla bilder till ett särskilt USB-minne eller bränna dem på en DVD-skiva medan bilderna fortfarande fungerar. Att det blir fler och fler bilder som slutar att fungera kan bero på att hårddisken är dålig eller att du har fått in ett skadligt program som håller på och krypterar dina filer.

 

IrfanView är ett vanligt bildredigeringsprogram, men det har du hittat något annat program som gör det du vill räcker ju det.

 

Hur länge sen är det som problemet började och när uppgraderade du till Windows 10?

Hur gammal är datorn?

Vad har du för antivirusprogram, brandvägg och liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag säkerhetskopierade bilderna senast i juni månad. Dom bilderna ger samma resultat som dom som ligger på datorns hårddisk. Jag tog över dem på ett USB, och försökte visa dem som jag gör med andra bilder, med precis samma resultat: "kan inte läsa filen". Jag uppgraderade från W 8.1 till W 10 f i sommar nån gång. Tyvärr minns jag inte exakt. Datorn HP Elite 7500 är 1 år gammal. Virusskyd, brandvägg o dyl har jag inte utöver det som följde med  programmen i datorn när jag köpte den.

Går Windows fotovisare att uppgradera? I så fall hur.

Jag är mycket tacksam för att Du engagerar dej. Jag är totalt utlämnad i övrigt, snart 80-årig amatör som jag är.

MVH/GA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Strunta i den medföljande fotovisaren för många tycker den är rätt dålig. XnViewMP är mycket bättre.

 

Men när slutade fotovisaren att fungera?

Jag uppfattade det som att den hade fungerat ett tag efter uppgraderingen till Windows 10 (Windows 10 kom ut en av de sista dagarna i juli).

 

Var det Norton eller McAfee antivirusprogram som följde med datorn?

 

I Utforskaren/Datorn: Högerklicka på en av bilderna som inte kan läsas och välj Egenskaper.

Vad står det för Filtyp på fliken Allmänt?

 

Ingen orsak :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...