Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda fasta ip_adresser från en DIR-842


tomashag

Rekommendera Poster

Jag vill styra vilka IP-adresser routern delar ut med hjälp av nätverksenheternas MAC-adress då jag alltid vill ha samma adresser till alla enheter efter inkoppling av en ny enhet. Jag kan inte komma på hur man gör i routerns manual. Där talas det om static routes men det verkar inte vara vad jag behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat överallt både i web-gränssnittet och i manualen men jag hittar ta mej sjutton ingenting :) . Nog borde väl en sådan funktion finnas? Dlink har tydligen inte något eget forum annars borde det väl vara rätt ställe att fråga i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Dir-655 och utgår från att man gör likadant:

 

Logga in webbgränssnittet på routern och tryck "Setup"(uppe) och välj sen Network Settings till vänster.

 

Under "DHCP SERVER SETTINGS", se till att "Enable DHCP Server är ibockat och att du valt intervall för godkända IP-adresser under "DHCP IP Adress Range", när du registrerar dina prylar, se till att dessa är i IP-adress-intervallet.

 

Prylarna registreras sen under de gulmarkerade raderna under rubrik "Add DHCP Server Settings".

 

I "DHCP Reservations List" nedanför det som syns i bifogad bild kan du se vilka prylar som du registrerat.

 

Det går även att lägga in spärr för vilka mac-adresser som kan ansluta i flik "Advanced" och flik "Network Filter"

post-124424-0-04122600-1447005806_thumb.png

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Tune! Jag kör för ögonblicket burken som en accesspunkt och får då inte upp den bilden som du visar eftersom jag inte kör burken som DHCP-server. Manualen säger inget om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh!?

 

Hur stämmer

Jag vill styra vilka IP-adresser routern delar ut

med

eftersom jag inte kör burken som DHCP-server.

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående inlägg, hur har du tänkt att kunna fördela ip-adresser om du inte kör den som DHCP-server, för det är det som en DHCP-server gör. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, den ska gå som en DHCP-server när jag om en vecka ska koppla in den till vår nya fiberanslutning. Jag ville bara förbereda så många inställningar som möjligt innan den går i skarpt läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, där verkar det gå att låsa IP-adressen till MAC-adressen utan att man kör burken som DHCP-server. Anledningen till att jag vill ställa in så mycket som möjligt innan den kopplas in mot nätet är att datorerna på det interna nätverket används yrkesmässigt och jag kommer att få höra att jag lever om allt inte fungerar direkt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit något konfunderad - jag kan inte se alla anslutna enheter i web-interfacet fast jag har anslutning, jag kan komma åt dom i utforskaren och läsa och skriva till dom. Vad kan detta bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det beror på vet jag inte men detta råkar jag ut för själv varje gång jag ska kolla anslutna enheters adresser.

 

Man tycker ju att routern är den som bäst borde ha koll på detta men i mitt fall så fungerar Appen Fing, i mobilen, betydligt bättre på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Dlink har tydligen inte något eget forum annars borde det väl vara rätt ställe att fråga i.

Efter en snabb googling hittade jag deras forum, sökte på dlink forum:

http://forums.dlink.com/

Om du hittar svar på ditt problem vet jag ej men kan vara värt ett försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...