Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem irriterar sig på döda länkar?


Sture888

Rekommendera Poster

Sökmotorer borde känna av vilka sajter som har fungerande DSN men det gör dom inte. Man kan få massa träffar på intressanta sajter men många funkar inte. Men om en ny sajt kommer med på sökmotorn drygt efter ett dygn så borde likaså döda sajter försvinna från listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sökmotor indexerar väl inte alla siter en gång per dygn då det är alldeles för många för att den ska hinna med. Så istället så indexeras dom med några dagars mellanrum, kanske ännu längre.

 

Sen så kan ju sökmotorns DNS ha cachat informationen annorlunda mot din så den faktiskt kommer fram till siten när du inte gör det.

 

Så det finns helt enkelt mycket variabler att ta hänsyn till. Men jag måste erkänna att det är väldigt sällan jag stöter på döda länkar när jag söker. Det är vanligare att jag hittar sådana bland mina bokmärken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu handlar det om döda sajter som listas på sökmotorn. Vad är syftet med sökmotorn när man blir blåst på massa döda sajter. Du trodde att du har hittat informationen men nä nä. 

 

Enligt Google så indexeras allt då och då så inga döda sajter ska finnas, men dom ljuger ju när det inte stämmrr

 

Det räcker med en fungerande indexsidan med bara söktaggar,,  förövrigt inget mer. Enligt sökmotorn så fungerar sajten. Vad som publiceras är inte viktigt, sökmotorn reagerar bara på fungerande indexsidor som egentligen kan vara tomma,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå till rubriken så är det tydligt att du irriterar dig men att andra inte bryr sig så mycket eftersom det så inträffar så sällan.

 

Om du har åsikter om hur Google ska förbättras är det väl bättre att du meddelar Google än att du skriver här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, det händer så sällan när man söker något, så det är obetydligt.

 

Men intressant, vilka sökord kan det handla om som hittar "döda länkar"?

 

Flera år sedan jag råkade ut för något sådant.

 

Edit: Vad får man upp för sida när länken är död? En Ooops-sida, eller Tyvärr denna sida finns inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag gör det!

 

Men jag kan inte minnas att en sökträff med Google givit mig en död länk.

Eller - visst kan den sökta informationen saknas men inte så att hela sajten är död.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...