Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fortum


kiwi01

Rekommendera Poster

Jag är så upprörd att jag bara måste avreagera mig

.

Där jag bor är det Fortum , eller Elevio som de faktiskt heter sedan en tid tillbaka, som står för elnätet samt att jag numera även köper min el från dem. I början av oktober loggade jag in mig på ”min sida” och kunde konstatera min förbrukning av el under september månad var rapporterad som 2kWh. Det säger sig självt att något är helt fel så jag skickade iväg ett meddelande till kundtjänst och bad dem utreda och åtgärda felet omgående.

 

 

Det tar lång tid av få respons men några mejl har hunnit utbytas mellan oss. Först ville de att jag själv skulle läsa av mätarställningen, men det finns inga siffror att avläsa. Sedan ville de att jag skulle leta reda på en beteckning bestående av en bokstav åtföljd av en eller två siffror som skulle återfinnas på proppskåpet. Någon sådan beteckning finns inte på proppskåpet så ifrågasatte om det verkligen är proppskåpet jag ska titta på och inte snarare fjärravläsaren, det är ju den som det är fel på. Jag meddelade att de får skicka en person hem till mig för att hitta den beteckning de efterlyser och vidta åtgärder.

 

 

Igår stod jag och arbetade med en målarpensel i handen då först mobilen ringde. Jag hann inte svara, men strax efter ringde det på andra telefonen. Jag hade en namnlös kvinna från Fortum på tråden. Inte mig emot men något i hennes sätt gjorde mig uppretad. Jag vet inte om hon bara spekulerade eller om hon faktiskt visste något, men hon försökte sig på olika förklaringar, exempelvis att det inte är min fjärrläsare som finns hemma hos mig; utan att redovisa alla detaljer säger jag bara att det uppstod en ganska hetsig diskussion.
(När jag sedan funderade på detta senare på kvällen, kom jag på att det som hänt kanske är just att mitt abonnemang redan från början har blivit kopplad till fel fjärrmätare, eller snarare sagt, min fjärrläsare som finns i min bostad läser av någon annans abonnemang, någon som nu har flyttat. Det skulle medföra att jag i många år har betalat för någon annans förbrukning.)

 

Jag ifrågasatte ännu en gång om inte beteckningen finns på fjärrläsaren i stället för på proppskåpet. Nej, så var inte fallet. (När jag senare på kvällen synade fjärrmätaren hittade jag på den en beteckning som skulle kunna vara den rätta.)

 

”Jag har pratat med ordföranden i er bostadsrättsförening och bett honom komma hem till dig, men han är bortrest denna vecka så han lovade komma nästa vecka”, meddelade kvinnan. Jag blev fullständigt rasande. Jag bara skrek rakt ut att jag inte vill att ordföranden kommer hit, han har inte med detta att göra och ni har ingen rätt att kontakta honom.  Jag sa om och om igen att jag är upptagen (av målning) och tänker inte prata med dig mera, och till slut la jag bara på. En minut senare ringer telefonen igen och nu blev jag intryckt i ett hörn: ”Vill du ha hjälp så låter du Lars komma in till dig nästa vecka!”  (Fejkat namn.)

 

Det låter nästan som en hotelse, Vad skulle hända om jag inte accepterar ”hjälp”?

 

Jag är inte hjälpbehövande. Det är jag som har rapporterat felet till Fortum, det är upp till dem att vilja ha betalt eller inte. Det är deras skyldighet att se till att anläggningen fungerar korrekt.

 

 

Jag anser att Fortum har begått ett övergrepp. Alla vi boende i föreningen har individuella elabonnemang, föreningen har inget med dem att göra. Då har de ingen rätt att bakom ryggen på mig kontakta någon i föreningen eller någon annan utomstående för den delen.

 

 

Dessutom vet jag att ”Lars” inte vill att man kontaktar honom i ärenden som man ska hantera själv, de har arbete nog ändå. Jag har skäl att befara att detta spiller över mig.

 

 

Här kan jag också nämna att tidigt i våras ringde grannen ovanpå tillsammans med en annan man på hos mig och bad att få titta på min elanläggning för att eventuellt hitta något nummer eller liknande som hjälper dem att ta fram fakta. Jag frågade den andra mannen var han kom ifrån och hade svarade att han kom från Fortum. Lite mysko att de behövde titta hos mig, vi har exakt samma utrustning. Grannen är rätt ny men Fortummannen borde ha vetat det. Jag lät dem titta givetvis, men om de hittade det de var ute efter vet jag inte. Jag förstod dock efteråt att de ville veta om vi har 230V eller 400V spänning (då grannen ska bygga om köket). Hade de frågat mig hade jag kunnat svara.

 

Jag finner det märkligt att grannen kan få hjälp av Fortum för att ta reda på en sån sak, men till mig vägrar man vid fel skicka någon trots att jag bett om det två gånger.

 

Ni brukar ju ha vettiga synpunkter så kommentera gärna.

 

Redigering: Jag har valt att radera ett antal rader som inte behöver vidare spridning

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför denna tråd flyttades från "Avreagera dig" då jag uttryckligen skrev att jag måste avreagera mig begriper jag inte. Men jag är förstås inte boss här (heller).

Men nu har jag någon "på mina sida". I morse blev jag uppringd från Elevio som bad om ursäkt för Fortums beteende, och lovade skicka en eltekniker hem till mig. Min elmätare har ju slutat mäta. Samt att de ska skicka en blomstercheck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till är enda jag kan säga, hoppas det löser, hoppas det visar sig att du betalt för mycket (och inte tvärtom) att du får en julklapp i form av ersättning från fortum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...