Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

E-post-säkerhet


Hockke

Rekommendera Poster

Jag använder Thunderbird som e-postklient mot Bredband2's webbmail.

Det fungerar ypperligt på den stationära datorn, men...

När jag försöker ansluta min nya LG Android-telefon stöter jag på patrull.

Mitt e-postkonto använder säkerhetsprotokollet STARTTLS och det finns inte i luren.

Där finns bara: Av, SSL, SSL (Acceptera alla certifikat), TLS, och TLS (Acceptera alla certifikat).

Nu undrar jag om någon vet om det går att använda något av dessa?

Eller om det går att ladda ner STARTTLS och i så fall var?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står inte i några anvisningar, men kontot på den stationära som jag vill komma åt använder STARTTLS, så jag antog att det krävdes.

Jag har provat med alla alternativen som jag angav utan resultat.

Bredband2 föreslog TLS, det hade jag reda provat.

Har nu börjat fundera om lösenorden ställer till det, vet inte om det ska gå att använda samma på olika enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt har man samma lösenord om inte Bredband2 har någon lösning med så kallade applösenord för bättre säkerhet.

 

Vad står det för information när du väljer ”Konfigurera e-postklient” i webbmejlen?

 

Är det Gmail-appen i telefonen du försöker använda eller någon annan app?

Får du något felmeddelande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget konto på vare sig Google eller Gmail.

För att ansluta väljer jag ikonen för e-post, väljer Övriga konton, fyller i adress och lösenord, väljer pop3, inkommande servernamn, säkerhetstyp, (TLS, förslag från LG), portnummer, sedan samma uppgifter på utgående server. Trycker nästa och får "Felaktig information,försök igen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bredbands "mailserver" då  stöd för
POP konto, IMAP    synkronisering  mfl ?

Prova utan TLS om möjligt.


Det verkar som du gör såhär:

LG (telefonenhet)
>konfigurera konto till det
>interna MAILPROGRAMMET


MEN enligt  bredband2 länken är det snarare
webbmailen du ska logga in på med
LG (telefonenhet) 
> webbläsaren






 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen POP3 du vill ha till din mobil? Är det inte Imap du ska använda, vad får du för möjligheter om du väljer Imap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad jag vill ha. POP3 är det på den stationäras konto och jag inbillade mig att det måste vara samma från en annan enhet.

Vad är det för nack-/fördelar med POP3 kontra Imap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget konto på vare sig Google eller Gmail.

För att ansluta väljer jag ikonen för e-post, väljer Övriga konton, fyller i adress och lösenord, väljer pop3, inkommande servernamn, säkerhetstyp, (TLS, förslag från LG), portnummer, sedan samma uppgifter på utgående server. Trycker nästa och får "Felaktig information,försök igen".

Vad menar du med "samma uppgifter"?

Det ska vara olika portnummer mm för in- resp. utgående server.

 

 

Jag vet inte vad jag vill ha. POP3 är det på den stationäras konto och jag inbillade mig att det måste vara samma från en annan enhet.

Vad är det för nack-/fördelar med POP3 kontra Imap?

Det kan vara olika val i datorn och i mobilen.

 

Med POP3 hämtas all e-post ner till den enhet  där e-postprogrammet/appen finns och tas oftast bort från e-postservern i samma  veva. I en mobil har man inte så mycket utrymme som i en stationär dator och man vill normalt inte fylla upp det med en massa mejl.

 

Med IMAP speglar programmet/appen det som finns på servern och lagrar bara det mest nödvändiga i telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "samma uppgifter"?

Det ska vara olika portnummer mm för in- resp. utgående server.

 

 

Det kan vara olika val i datorn och i mobilen.

 

Med POP3 hämtas all e-post ner till den enhet  där e-postprogrammet/appen finns och tas oftast bort från e-postservern i samma  veva. I en mobil har man inte så mycket utrymme som i en stationär dator och man vill normalt inte fylla upp det med en massa mejl.

 

Med IMAP speglar programmet/appen det som finns på servern och lagrar bara det mest nödvändiga i telefonen.

Med samma uppgifter menade jag samma inställningar på in och utgående som jag har på den stationära.

Det låter onekligen förnuftigare med Imap på luren, ska prova det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med samma uppgifter menade jag samma inställningar på in och utgående som jag har på den stationära.

 

Du bör ju kolla mot de inställningar som står på deras webbplats och inte bara vad du har i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...