Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lite felsökning


DePhaz

Rekommendera Poster

Jag vet inte riktigt om jag har ett problem men mycket tyder på det. Skulle därför behöva lite hjälp med felsökning. Får jag några tips så kan jag titta på det nästa helg (V45).

 

Jag har en gammal burk med Windows Vista. Denna är bestyckad med 2 stycken hårddiskar: "C" - systemdisken vilken originaldisken blivit ghostad till, och "I" - backupdisken. Varje lördag används denna dator för datorspel och efter avslutad spel säkerhetskopierar jag spelkatalogen (5GB eller så) i 3 steg: 1- till annan plats direkt under C:/user 2- till USB minne 3- säkerhetskopiering av allt till I disken.

 

Vid de senare tillfällena har jag lagt märke till problem vid denna manöver. Windows Explorer slutar nämligen svara. Ja, denna dator har lite internminne, bara 3GB, men så illa har jag aldrig upplevt det förut. Ikväll slutade datorn att svara vid alla ovan nämnda steg och för att kunna köra den avslutande säkerhetskopieringen var jag tvungen att starta om datorn. Tyckte också att systemdisken var lite mer surrig än den brukar vara. Den lät lite mer när den varvade ner. Inget tickande eller liknande dock. Hela datorn tar också väldigt lång tid på sig att starta. Från det att skrivbordet siktats till dess att klockan (inte den nere i hörnet, den "riktiga klockan" ) visas, alla bakgrunds processer kommit igång och diverse meddelanden ( "Det finns nya uppdateringar", "Din dator kan vara utsatt för risk" ) har presenterats kan det ta flertalet minuter.

 

Undrar nu var jag ska felsöka detta? Windows eget system för diskkontroll är inget bra och presenterar inga direkta svar. En diskfragmentering hade ju varit en möjlighet men jag är lite orolig att det ställer till med problem i mitt spel (Sims 2, dess spelkatalog är ytterst känslig för påverkan) men jag kanske kan skrivskydda hela katalogen då. Har inga direkta program för systemkontroll och är inte direkt sugen på att ladda ner något då jag är rädd för virus. I och för sig har jag Avast installerat men i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, men risken finns att hårddisken börjar ge upp?

 

Sedan skulle jag nog inte rekommendera att kopiera många och stora filer med Windows Explorer eller Windows filhanteraren.

Den kan ställa till med bekymmer, har jag egen erfarenhet av när det gäller stora datamängder och korrupta filer.

Detta kan ske om det skulle bli läs eller skrivproblem, då låser sig Windows och man måste använda Ctrl Alt Del för att komma till Aktivitetshanteraren och avsluta Explorer - då blir det stök med filerna som blir oläsliga.

 

Men även i övrigt kan Explorer eller filhanteraren ställa till med bekymmer.

Det slipper man i dom flesta fall med TC.

Ladda i stället hem och använd TC (Total Commander) http://www.ghisler.com/

 

Frågan är om du skulle ha gjort en Disk diagnostisering, men är disken dålig så kan det ytterligare förvärra detta.

Annars kan du köra HD Tune och se om den identifierar något skumt, där finns Error Scan, men börja med att kolla S.M.A.R.T status.

Du kan ta en skärmbild på S.M.A.R.T statusrutan i HD Tune och posta i nästa inlägg, så kanske någon hjälper till att tolka detta.

 

För att S.M.A.R.T skall kunna rapporteras, krävs att detta är aktiverat i BIOS Setup om moderkortet och hårddisken stöder detta, vilket det väl skall göra, annars är det som standard aktiverat. Det kommer HD Tune att säga till om i så fall.

Kom ihåg att bocka ur ev. 3:e parts program som du inte vill ha installerat.

 

Men hittar du inget skumt där, kör Error Scan i HD Tune.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lite påminnelse bara, se till att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer för mer omfattande tester än avläsning av S.M.A.R.T.-värden kan försämra en redan dålig disk.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med all respekt, vad skulle jag göra med TC? Förstår ingenting av programmet. Jag hade Sea Tools installerat men eftersom det var en Wd (Caviar blue) så fungerade inte det. Laddade ner ett verktyg från WD men det låste sig när (krävt) Net Framework 4. Hittade inget i BIOS som hade med smart att göra. Kommer nu att stänga av Windows datorn. 

 

Startade "Tillförlitlighets och prestanda övervakaren" och hittade följande:

 

post-123285-0-70167400-1446373228_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Med all respekt, vad skulle jag göra med TC? Förstår ingenting av programmet.

 

Använda det i stället för den urusla Utforskaren när du kopierar filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tittat på datorn denna helg eftersom jag inte riktigt haft tid. Känns inte bra att använda den när jag misstänker problem med hårddisken. det vore kanske lika bra att köpa en ny hårddisk och klona över hela rasket innan jag fortsätter felsökningen så har jag i vart fall uteslutit en felkälla. Har hårddisk docka och en titt i manualen ger en hint om att operationen är ganska enkel. (Kom inte ihåg exakt hur jag gjorde senast så jag hörde mig för hos EaseUS också, http://www.easeus.com/ ). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää, nu har jag förlorat halva lördagen på det här så nu ger jag upp för denna vecka. 

 

Jag skaffade mig en ny hårddisk (1TB) och lyckades efter lite pyssel installera den i Windows. Programmet ville promt formatera hela den nya disken också och det var det som tog så mycket tid (starttid 1400 klartid 0000 ) och ändå klagades det på att disken inte skulle vara tom.  :angry:

 

Nåja. Gick till Easus och laddade ner ett program men det visade sig vara fel. Gick tillbaka och laddade ner Todo Backup 8.9 free och det lät mer bekant. Har använt det innan vill jag minnas. Jodå, det var enkelt att använde men fungerade inte som det var tänkt (se bilden). Hårddiskarnas sektorer var ju inte lika stora. Det är väl något som programmet får pyssla med själv, det ska inte jag behöva bry mig om. Nå, jag lägger ner detta nu men behöver hjälp till nästa veckoslut.  Drog iväg ett mail till EaseUS men väljer att upprepa mig här.

 

 

post-123285-0-95620300-1447549294_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet ville promt formatera hela den nya disken också och det var det som tog så mycket tid (starttid 1400 klartid 0000 ) och ändå klagades det på att disken inte skulle vara tom.

Så där lång tid skall det inte behöva ta.

Det räcker med snabbformatering.

 

Man brukar börja med att initiera disken och då väljer man MBR (eller GPT på stora diskar över 2,2TB har jag för mig?) sedan formatera i NTFS och tilldela enhetsbokstav.

 

Detta gör man i diskhanteraren och tar inte mer än några minuter. Åtminstone i Windows 7/8/10 och borde fungera lika på Vista.

Kontrollpanelen > System och säkerhet > Administrationsverktyg > Datorhantering > Lagring > Diskhantering

Markera disken, högerklicka och välj Initiera om inte det valet kommer upp automatiskt.

 

Så kanske du skulle prova att göra om den proceduren? Och då måste du nog ta bort befintlig partition och så att säga tömma den. Det görs också i Diskhanteraren i högerklicks menyn.

 

[Edit] Hittade en guide hur man skapar partition och formaterar, för det kanske inte heter Initiera på Vista http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/create-format-hard-disk-partition#create-format-hard-disk-partition=windows-vista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat, min dator har aldrig varit snabb med någonting. Den är lite klen. 

 

Men i alla fall lyckades jag utföra "installationen". Det var ett tag sedan jag gjorde operationen så jag hade glömt den. När jag hade lagt till en genväg till "Den här datorn" lyckades jag dock för då kunde jag följa instruktionen till min docka http://sgcdn.startech.com/005329/media/products/gallery_large/UNIDOCK2U.Main.jpg . Jo, jag kunde valt att snabbformatera men jag var dum nog att tro att det bara skulle ta någon timme. vet inte om det beror på min hårdvara eller att jag kör via USB (2.0). Eventuellt kan USB insticks kortet vara boven i dramat.

 

 Jag fick en stor partion (se bilden i föregående post) men det verktyg jag tänkte använda har som sagt synpunkter på kluster storleken. Vet inte vad det innebär rent konkret. Kan kluster vara olika stora? Och hur ändrar jag storleken? Har använt liknande klonings verktyg innan och det har fungerat bra men varför funkar det inte nu? Har för mig att jag läst något om att stora hårddiskar kan vara lite aviga att hantera men jag fick inte tag i någon mindre just då. 

 

Om det är viktigt, link till min hårddisk: http://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/lagringsmedia/harddiskar/intern/wd-blue-3-5-wd10ezex-64mb-1tb Systemdisken är av samma modell, märke men 500GB stor. Och ifall någon undrar: Jag har ingen aning om vad den där 3.40 GB stora _OEMBP* :NTFS partionen på C disken är. Det var inte jag som klonade min systemdisk förra gången, det var en datorfirma (Jag hade läst något om att Seagate Barracuda 7200.11 kunde ha felaktig Firmware och bytte bort den ursprungliga disken). 

 

Edit: Fick just svar från supporten (de har väldigt bra sådan på EaseUS) : 

 

"Thank you for the screenshot. The sector size is a hardware parameter, 

which defines the type of drive. We believe the sector sizes of your 
drives are 512 bytes and 4K bytes respectively. In this case, our 
product can't help you. It can only work on drives of the same type.

Hope you can find a solution from others."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett tips om att jag istället skulle montera disken internt och det fungerade bra. Nu kom processen igång men något gick snett så det bliv ett stort allokaliserat område framför och bakom klonen. Kopian var heller inte bootbar. Ändrade bootordningen så rätt disk kom först men nej. Denna disk gick heller inte som startdisk utan bara "Primär partion". Tänkte då snabbformatera hela disken men fick ett meddelande om att det inte gick. Jag kunde försöka tvinga fram en formatering men det kunde få oönskade konsekvenser. Att på nytt klona disken gick heller inte. Todo ville bara starta om datorn, inget mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Är det bara jag som skriver i tråden? Hmm, nåja. Kör i vind.

 

Nä, jag övergav planerna på kloning då jag inte fick det till att fungera. Finner heller inga tecken på att disken skulle vara dålig. Datorn fungerar bra under användning även om minnet är svagt bara 3 GB  :wacko: (ni har inga kul smilys, jag skulle behövt någon som biter på naglarna). Nåväl, gör man rätt så hänger den sig inte vid kopiering av filer. MEN, datorn hänger sig alltid vid avslut. Vet inte varför, men när Windows har avslutats och "avslutnings skärmen" visas så hänger sig maskineriet. Ingen aktivitet pågår, hårddisken har vad jag vet redan stängt av (men ändå inte riktigt, konstigt nog)  men datorn självt stannar inte.  Det enda som hjälper då är Reset knappen. När datorn startats om går den att stänga av korrekt.  :huh:  Begriper inte det här. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju möjligt men jag förstår inte vilken aktivitet som fortfarande är aktiv så långt ut i kedjan. Själva låsningen, om vi får kalla den så, inträffar just i det moment som skärmen ska slockna och strömmen brytas till alla datorns delar. Efter dessa år känner jag till hårddiskens alla ljud och den har stängt av sig. Ingen aktivitet sker som sagt (HDD dioden lyser ej) och det enda som hörs är fläktarna. Varken backup eller system disk snurrar och det enda som det väntas på är själva kommandot från (gissningsvis moderkortet) att bryta strömmen. Den skärmbild "avslutar Windows" man ser måste ligga i ett minne någonstans. Den runda ringen (tänk: timglaset) syns också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så sent lär det ju inte vara något program utan möjligen en drivrutin. Uppdaterade du någon drivrutin i samband med att problemet började eller kanske uppdaterade BIOS?

 

Hur fungerar avstängningen i felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte vad jag vet. Har inte uppdaterat något på länge. Har inte testat felsäkert läge men kan göra det för att testa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kändes nästan lite pinsamt att behöva googla på "start i felsäkert läge" men det var så länge sedan.

 

Nåväl, i felsäkert läge "dödas" datorn som den ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju rätt många drivrutiner som inte körs i felsäkert läge.

 

Vad är det för antivirusprogram och brandvägg?

För sådana har också drivrutiner.

 

Uppstod problemet så pass nyligen att du kan göra en systemåterställning till en dag när det fungerade?

Start-menyn - Alla program - Systemverktyg - Systemåterställning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Avast (free) antivirus. Ska jag bara spela datorspel är skydden avstängda (datorn är off line, den har ingen uppkoppling alls och när den har det sker det via mobilt bredband vars modem normalt sett är urplockat) eftersom det tar systemresurser. Brandvägg är Windows Defender vilken behöver uppdateras. 

 

Har lite svårt att peka ut exakt när det uppstod problem. "Hängningarna" började väl för några månader sedan men eftersom datorn endast används 1 dag i veckan (ibland mindre) såg jag det inte som ett stort problem. Jag startade denna tråd den 31:a oktober. Det är väl så långt tillbaka i tiden som problemet ligger. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Låter avigt att avinstallera antivirusprogrammet. Det får bli senare i så fall.

 

Jag lade upp frågan på ett annat forum också (för att kanske få fler förslag) och fik några tips. Skulle titta på detta igår. Att påstå att det gick dålig vore som att kalla stormen Gudrun för kuling. Det blev en total katastrof. Jag hoppar över allt krångel jag hade vid uppdaterandet av antivirusprogrammet och går direkt på ämnet.

 

Jag hade programmet HDD Life (Fullversion) på en CD skiva från PC hemma. Installerade det men programmet kunde av okänd inte kontrollera SMART. Programmet vägrade sedan att låta sig avinstalleras via "Lägg till/ta bort program" men jag tror jag fick rensat bort det mesta. Hoppas jag, det lär visa sig vid uppstart. :blink:   Tog därför hem programvara från Western Digitals hemsida (jag har en WD Caviar Blue) och skulle kontrollera med det. Men det låste ju sig svårartat. :angry: Och det avslutades inte heller trots att jag via programhanteraren försökte avsluta processen. Reset var ändå lösningen. Väl igång igen kunde jag konstatera att verktyget inte heller kunde läsa SMART.  :huh:  Vad i... Det kom också varning i stil med "Stäng alla öppna fönster annars förlorar du data". Varför tror alltid Windows att det ska bli "härdsmälta" bara för att man ska göra en enkel diskkontroll? Linux gör det inte. 

 

Nå, övergav det. Nu ska vi testa minnet med Memtest. Tog hem det och det skulle bli en ISO fil som skulle brännas till CD skiva. Men var tog ISO filen vägen när jag hade packat upp den ur zip arkivet? Fanns inte! Packade upp den flertalet gånger men den fanns bara inte. Vid det laget var jag så förbannad att jag beslutade mig för att spara på psyket och stänga av skit...ursäkta "Datorn". Får lämna in klumpen till en (dyr) expert istället för det här håller inte. Ska bara rensa bort lite filer först för de tar upp plats. Dessutom är det onödigt att de ligger där.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det möjligen vara så att du efter att ha packat upp zip-filen även packar upp ISO-filen eller åtminstone kollar inuti ISO-filen?

Vad använder du för program?

ISO-filer är också en sorts packat format.

 

Så här ser det ut när jag laddar ner zip-filen och tittar i den med Utforskaren i Windows 7:

 

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tar hem är ju en zip fil. Denna ska packas upp med ett program, i mitt fall ZipGenius. Arkivet ser ut som din bild. Väljer att extrahera ISO filen men hoppar över text dokumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...